Energisk guldkille
Har en guldhane här hemma på lite mer än ett halvår. Han är en omplaceringshamster utan stamtavla, så jag har ingen aning om hur han var innan jag tog honom för ca en månad sen.
Han har hur som helst sjuuuukt mycket energi, och jag vet inte hur jag ska lyckas hålla honom på en bra "nivå"..
Han får komma ut minst 15 min varje kväll. MINST. Han blir bara mer och mer ivrig ju längre han får vara ute. Han verkar inte vara stressad, utan bara ivrig som att han vill lukta på allt på en och samma gång :P
Jag ställer in hans Hjul varje kväll, och tar ut det varje morgon. Han springer som en tok i det. Om jag inte har hjulet i över natten vänder han upp och ner på allt som heter innehåll i buren.
Så fort jag är i rummet där hans låda är så står han på två ben och vill komma upp. Han är heeelt galen.
Han bodde i en dunabur innan han flyttade in i en atoniuslåda, och han var lika redan då.
// Sofia
Att gräva, klättra, gnaga och motionera är något jag märkt att zoohamstrar, som oftast är mycket mer smidiga, mindre och har mer energi än de långhåriga pösmunkar jag har härhemma ägnar sig åt. hur mycket bottenströ har han?

Mina skulle aldrig nöja sig med en kvart, det lovar jag. Alla får minst 1 timma var ute. Vissa är mer aktiva än andra och då får de mer tid ute. Annars står de och drar i vattenflaskan. Ett tydligt tecken på att de har tråkigt.
Och det är inte bara ut och springa på ett plant golv som behövs, utan problemlösningar, lite hinderbanor, saker att tugga på. Och som Helena säger, gräva är alltid roligt. Jag brukar sätta in små blomkrukar med jord i hamsterhagarna emellanåt som de får röja runt i. Det blir jätteskitigt men så jäkla roligt de har!
Man får prova sig fram från hamster till hamster helt enkelt vad som passar dem. Jag har en zoo-hamster hemma också, och han är väldigt mycket mindre än alla mina andra och också väldigt mycket mer aktiv. Så det ligger mycket i det Helena skriver där.
Okej, ja jag brukar göra lite hinderbanor osv. Men en kruka med jord har jag inte provat, låter lite roligt :) Det får bli ikväll!
Jag har mycket Bottenmaterial till dem/honom, just för att han ska kunna gräva, vilket han förövrigt inte verkar vara så intresserad av.
Nej, 15 minuter räcker aldrig. Han brukar vara ute mycket längre. (jag skrev "minst") :P
Jag kan ha honom ute hur länge som helst, men han lugnar sig inte för fem öre.. Han är värre än en duracell-kanin!
// Sofia