Dvärghamster-arter?
Jag har en jätte charmig guldhamster här hemma, men skulle också vilja skaffa mig dvärghamstrar. Jag har läst att dvärdhamstrar är flockdjur till skillnad från guldhamstern. När jag har varit i djuraffären och pratat med säljarna omdvärghamstrar har de sagt att de inte behöver vara flera utan att de ofta bråkar och att man ändå måste ha dem i enskilda burar? Någon sa även att det hade med vilken ras dvärdhamstern var. Är det någon som har erfarenhet av dvärghamstrar som skulle kunna hjälpa mig?
Jag skulle gärna vilja ha flera dvärghamstrar i samma Bur.
Tack
/Hanna

Hej! De i djuraffärer är oftast inte särskilt kunniga, det gäller de du pratade med också ;) men det är så att om du köper två syskon från samma kull så är det liten chans att de börjar bråka. Det händer ju såklart att de kan börja bråka. Om du köper från en uppfödare så är det liten chans att de börjar bråka och då är de ju dessutom handtama från början :)
Jag tycker att du ska ha två eller flera dvärghamstrar, det är oftast bäst att hålla djur i grupp (om de inte är guldhamstrar då haha! )
Smartast val är campbells eller en vintervit. Campbells rykte är att de är agressiva men de är inte det, de är lika snälla som vintervita!
Roborovski är mer ett djur man tittar på för de är hoppiga och blir inte särskilt lätt tama.
Jag hoppas att detta har hjälpt dig att välja rätt :D

Tack så mycket. Ja, detta var till stor hjälp då jag är helt ny vad det gäller dvärghamstrar.
Tack :)

haha, vad bra. Jag ska kanske köpa två campbells nu (första dvärghamster men du ska bara veta vad jag har läst på!! Mina föräldrar blir helt galna när det är det ända jag pratar om ;) )
Jag hoppas att du hittar några gullisar! :)