Barnmat med citron i?
Igår köpte jag Barnmat till min lilla Gin och nu upptäckte jag att de va citron i maten. Kan han äta de eller ska jag kasta burken? Har hört att citrusfrukter inte är bra för hamstrar. Men kollade inte så noga på ingridienserna när jag köpte maten. Dåligt av mig. D :

Det är nog bäst att kasta den och köpa en ny, utan citron i.

Många hamstrar älskar babymat! Det är bra att ge en klick som extramat/komplement några gånger i veckan. Kolla att maten inte innehåller salt, kryddor eller lök. De flesta burkar märkta 5 månader innehåller inte detta. Slottspuré och Pasta med kyckling är favoriter här hemma, både hos guldar och dvärgar. :)
aww.kan man ge hamstrarna knäckebröd grönsaker och nötter?
Frågan är väl hur pass mycket citron burken innehåller?
Jag tror mer det bara är en pytteskvätt som krydda, då citron är ganska surt, och jag tror inte ett litet barn skulle äta det om det smakade citron.
#4 Hamstrar ska ha grönsaker och andra saker några gånger i veckan :) Det räcker inte bara med fröblandning.
Maten är för barn från 6 månader och det står att det är juice av citron i. Låter rätt mycket tycker jag. Så jag antar att jag får slänga burken. :P Ska ändå handla idag så får köpa något bättre då.
Tack för svaren allihopa! ^^
Majs och potatis är populärt hos mina pälsbollar <3
Pasta med kyckling är storfavoriten hos mig 

Ingen fara att ge Barnmat med citron i, lär var aså liten mängd att det knappt märks.
Dessutom har dom hittat apelsin i boet när dom fångat in vilda hamstrar =)

Det är ingen fara alls att ge Barnmat med citron i. Tänk ett litet barn, de ska ju inte heller äta några mängder av citron, lök, starka kryddor osv så det är nog i mycket små mängder i barnmatsburkar och inget att oroa sig för.
Själv har jag tom gett Barnmat med lök och kryddor i till hamsterbebisar, då jag som sagt är övertygat om att det är så små mängder det handlar om att det inte är ngt farligt.
ska man ge dom ris som är kokt eller okokt? man brukar ju använda salt när man ska koka ris osv.
Ris ska ges kokt. Men man ska inte ha i salt :)
men om man ger dom kyckling som några gör hur ska man göra då? xD
#16… Ta bort skinnet å ge bara en liten mängd av d vita köttet!!
18# aha så man kokar inte? 8D
Hur är det med wookade grönsaker då? Sånt från Findus som är fryst? Kan de äta det eller är det för fett?

wookade grönsaker kan du ge lite av när de är upptinade och rumsvarma, laga inte till dom då går vissa näringsämnen förlorade.
Barnmat med citron i är ingen fara att ge. får de i sej lite citrus ibland så är det bara bra för deras urinvägar men det rör sej om yttepytte nån gång ibland å inga mängder.
tänk på var de bor i det vilda och vad de äter då och försök efterapa det så gott det går.
insekter fångar de ju, det ersätter jag med yttepytte rå köttfärs nån gång i mån istället för att köpa de äckliga mjölmaskarna som de tidigare fick av mej.
nypon och rönnbär kan man ge lite av även de innehåller c-vitaminer
Okej. Tack för tipsen! ^^
Bra att veta, tror jag ska ge mina lite Barnmat också :P :)

kom ihåg att lagom är bäst.
får de i sej för mkt proteiner så kan de få bubblor sk proteinchock. bubblorna försvinner när man drar ner på proteinerna igen.
helt ofarliga små bubblor/bulor.
ofta sitter de på svansen först.
hamstrar har kort förbränning och ska därför ha fri tillgång till basblandningen/fröblandningen.
snabb/kort förbränning innebär att de äter lite och ofta tom i sömnen äter de.
](