Hjälp, löss i spånet?
Jo det är så att mina hamstrar kliar sig jätte mycket men bara dom som har spån som underlag, så fort dom kommer till där det är toa-lätt som bounderlag så slutar dom klia sig sän när dom kommer till spånet börjar det igen och 9 hamstrar och 2 marsvin kan väll inte bli allergiska samtidigt?.
Sän kan jag inte bytta till toa-lätt till alla då det skulle kosta ca 200kr i veckan då bara dom som är allergiska mott spån av hamstrarna får det och vem har rådd med det som går på gymnasiumet och får 1050kr/mån?.
Så någon som har förslag vad det kan vara och om jag kan bytta till något annat bomaterial som är biligt och inte luktar då jag är allergisk mott starka lukter, spån är jag allergisk mott men det funkar så länge jag bytter ofta.
"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."
//Frida
Det kostar inte 200kr i vecka om du ska ha toalätt :)
Snarare max 200kr i månaden om ens det. Sen beror det på vad toalätten kostar hos dig.
Du behöver ju inte byta ut allt Bottenmaterial varje gång du städar :)
Det kostar 40kr för en liten påse sän har jag inte hittat dom stora än och en påse till en Bur så ca 5 påsar skulle jag behöva varje gång jag bytte burarna isåfall. ;)
"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."
//Frida

En stor påse på 55l kostar 155kr hos mig. Det räcker till alla mina hamsterpojkar och jag har 16 pojkar.
Annars kan du prova Stl-strö. Finns hos vissa Granngården och kostar inte ens 50kr för en ganska stor bal. Vet inte hur hamstrarna gillar det ännu för jag testar det själv nu för första gången.
Här är länk till hur det ser ut och fungerar.
På granngården har dom Majsan remiss som är samma som toalätt. Och det är i stora påsar på 55L. Här kostar en sån påse 165kr.
Okej ;) #3 Vad köper du dom stora påsarna? för hittar inga.
Jag kan ju se om jag hittar Stl-strö eller Majsan remiss ;).
//Frida

De stora säckarna finns i stort sett varenda zoo-affär. Jag köper mina på zoo-kompaniet, naturnära, hornbach eller vad som är närmast. Granngården har dem, Hisingen zoo-marknad, Bäckebol zoo m,m m,m. Som sagt i stort sett varenda zoo-affär.
Okej ;). Fast dom ligger ju ca 45min körning härifrån, den närmaste har inte sånt har kollat ;). Men ska kolla runt.
//Frida
Häruppe är det billigaste alternativet Majsan Remiss 165:-/55 liter. Jag har 8 hamstrar, de 2dvärgarna har dock spån, ändå uppgår månadspriset för Bottenmaterial till ca 660 kr/månad. Ändå billigt med tanke på att zooaffären tar 179:-/55 liter.
Marsvin har ju mycket större burar och behöver få allt Bottenmaterial bytt åtminstone 1gång i veckan. När jag hade spån/toa-lätt till min marsvinshona så bytte vi 2ggr i veckan. Syrrans hane bodde i buren bredvid och fick även han bytt 2ggr i veckan. De hade visserligen en Bur på 100*50*48cm per djur, min hona som jag hade tålde inte dottern som hon gick med, kan ha att göra med att dottern inte ville rangordna sig längre ner och underkasta sig mamman.
Granngårdens stallströ på granngården innehåller tall/gran häruppe, och terpentinlukten sticker i näsan när man öppnar förpackningen. Förut måste något annat träslag använts då lukten av terpentin inte slog emot en när man öppnades.
Torv kanske kan vara något? Går väl att köpa i stora balar antar jag, kan inte vara så dyrt. Bara att se till att det inte blir snustorrt.
Annars finns ju tidningspapper. Det börjar lukta fort dock så det behöver bytas rätt ofta, men det kan ju vara en nödlösning.
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

# 9 Torv finns nog där man köper hästfoder, eller kanske på en större blomsterhandel?
Där jag köper torv till hästarna kostar det ca 60:- för en stor bal (typ 1m x 50 cm).
I värsta fall, leta upp ett större islandshäst stall och fråga, de brukar ha torv i sina boxar vad jag vet. Iallafall i alla stall jag sett. 
#10: Torv finns på granngården. =)
Balarna här kostar 89k för 25kg, så lite dyrt tycker jag det är.
Men det har visserligen ökat med nästan 20kr på bara några månader.
Vi har ett ställe där vi bor där det finns nästan allt för hästar, men ska fråga om dom kan ha Torv där ;).
//Frida