Bryta revbenen?
Hej!
Vi har en diskmaskin och när man öppnar dne så bildas det ett mellanrum nertill. Mamma stängde det sedan lite och märkte då att Totte satt fast vid mittenpartiet. Hon öppnade fort och tog bort han och han sprang snabbt och gömde sig i hörnet.
Han går nu lite skumt, sakta och vankar lite…tror ni att han kan ha brytit ett revben eller tror ni att det är mer allvarligt?
Vi satt in han direkt i buren och nu sitter han i toaletten och tvättar sig. Men man blir ju orolig för han uppför sig lite skumt =(
Men gud, har du tittat och känt igenom honom ordentligt ?
Annars är det vetrinär som gäller om du inte kan avgöra detta själv.
Usch, sådär råkade en bekants mamma döda en kattunge på *ryser*
Jag tycker du ska ta kontakt med veterinären på en gång.
Håller med föregående talare….det är bara en veterinär som kan ställa en sån diagnos.
Lycka till med hamstern!
Så otäckt. Hoppas det inte är så allvarligt. Men ta kontakt med veterinär för att veta säkert hur skadad han är! Håller en tumme för att det går bra.
Hade tänkt ta kotnakt med veterinär idag om han var dålig men idag är han mycket pigg, springer omrking utan att halta.
Piper inte eller rycker till när jag palperar benen, tårna, revbenen mm. Han äter, kissar och bajsar normalt.
Så jag kontaktar ej veterinär då jag vet att de inte kan göra mer än jag har gjort. Har varit med förr när vi fick in gnagare och de gör inget mer än känner på dem och kontrollerar andning och hjärtslag.
Så är han så här pigg så anseri nte jag att jag ska kontakta veterinär =)
Vad bra att han verkar bättre :)
Vad bra att han har blivit bättre :)
Skönt :)
// Sofia
Bara tänkte höra med er: om jag märker att detä r någe kvas med honom, vad kan då en veterinär göra?! Jag menar de kan ju inte röntga honom, ge lugnande, söva honom eller göra något mer än känna igenom honom eller hur?

Det veterinären kan göra ifall någonting är brutet är att stabilisera samt ge smärtstillande. Revben just kan ju vara svårt att stabilisera naturligtvis om de är brutna. Men märker man att hamstern har ont så är det ju som med andra smådjur. Smärtstillande fast i väldigt små doser.
Skador kan ju göra otroligt ont på dem.

Jag är ingen veterinär så jag har ingen riktig koll på hur de gör egentligen. Vet bara att om ett djur har ont så kan de ju bli dämpade, de rör sig mindre osv.
Däremot vet jag inte hur en veterinär avgör ifall det behövs smärtlindring eller inte. Man kan alltid ringa och fråga. Vissa är bra på smådjur och vissa är det inte.
Jo, precis. Men grejen är att jag har kontrollerat honom överallt och han verkar sbolut inte alls ha ont, enligt mig. Men ändå tycker jag han verkar dämpad men man kan ju bli lite nojjig