Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 3610 ggr
Roxie
1

Knöl på ryggen.

Har varit utomlands i en vecka, och nu när jag kom hem såg jag att min ena guldflicka har en "mjuk knöl" på ryggen. Precis bakom huvudet vid skulderbladen. Den både syns och känns. Hon började få så innan, men tänkte att det kanske berodde på att hon började bli lite småtjock. Nu kan man också höra att hon piper/visslar lite när hon andas.. Men hon äter, dricker och springer som vanligt. Roxie är snart 2 år. Har ingen aning om vad det kan vara, nån som kanske har varit med om liknande?

// Sofia

Sara87
0

Är ju troligtvis en tumör. Det är vanligt på hamstrar, speciellt när dom kommer upp lite i åldern :/

Roxie
0

Känns inte som en tumör, det är det som är så konstigt. Ska försöka ta bild senare och lägga upp.

// Sofia

Roxie
0

Har nu kommit in på att hon kanske har problem med ryggen.. Har alltid haft ett Hjul på 18 cm i diameter. Men åkte iväg nyss och köpte ett som var 23, bara för att vara på den säkra sidan. När man kollar på hur hon går så är hon nästan lite kutryggad? =/

// Sofia

Sara87
0

Några av mina hamstrar har på äldre dar å ganska kort tid innan de dött blivit kutryggade :/

Roxie
0

Oh no! :( Hoppas det blir bättre. Hon har iofs haft livmoderinflammation för ett tag sen, och gick på medicin. Men det tog kanske mycket kraft av henne. Får se hur det går, så länge hon inte har ont.

// Sofia

Imasy
0

Kan det inte vara en infektion då?

Roxie
0

Vet inte vad det ska vara isf. Hon är för övrig helt normal, förutom ryggen. Hon är heller inte varm eller röd.

// Sofia

Sara87
0

Jag hoppas att det inte är något allvarligt.

Men hon är ju gammal så man vet aldrig :/

Roxie
0

Nej precis. Hamstrar är ju ganska oförutsägbara när det gäller sjukdomar. Hoppas hon blir bättre iaf.

// Sofia

Roxie
0

Roxie har nu rinniga ögon, sedan några dagar tillbaka, och antagligen diarré.. Luktar dessutom illa från baken. Hon är tröttare än vanligt men äter och dricker som en häst (som vanligt med andra ord). Förstår mig inte på henne alls. Har torkat rent ögonen med ljummet vatten (kokt). Och ikväll ska hon få lite a-fil för magens skull. Men jag kan inte förstå vad som är fel på henne.. Hon är inte riktigt sig själv.. Kanske är inne på sin sista dans trots allt.. =/

// Sofia

Roxie
0

Glöm det jag nyss skrev, hade nyss Roxie i knät så hon fick lite frukt och grönt, passade på att undersöka henne lite extra noga när hon var lite distraherad av maten. Det är nog livmoderinflammationen som är tillbaka igen, kände/tryckte lite på hennes mage och då kom det massa var. Så i morgon ringer jag veterinären.. Och antagligen får hon somna in. Veterinären sa att om inflammationen skulle komma tillbaka innebar det operation. Men hon är snart 2 år, så det är inte ens säkert att hon klarar av en nedsövning.. Min lilla älskling :(

// Sofia

Sara87
1

Så tråkigt att läsa :( Så himla jobbigt när djuren blir sjuka…

kram.

steelskaniner
0

Ojoj låter inte bra , 2 av mina fick knölar precis sär de dog bara nån dag efter .. de var ca 1 ½ år gammla .. :(

Roxie
0

Roxie leker nu med alla hamsterkompisar bland molnen <3

// Sofia