Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 1103 ggr
M-niki
0

oljig päls?

min satin guldhamster är typ 6 månader gammal, och igår upptäkte jag att hennes päls ser ganska oljig ut.. drog ner till djuraffären för att fråga vad det berodde på, och de som jobbade där sa att det kan vara virus, därmed livshotande :((((

hjälp! vad ska jag göra? hon är ju så ung.. hon är ju ändå ganska aktiv ju, springer i sitt Hjul hela tiden

Linda3046
0

Det kan inte vara så att någon har tagit på henne efter att ha ätit och flottat ner hennes päls eller att ni smörjt hjulet på sistone? Du kan pröva att strö lite lite potatismjöl på pälsen och borsta med en gammal tandborste, det brukar hjälpa mot flottig päls.

[Popcorni]
0

Du kan lägga in en skål med Sand i buren. Det brukar också hjälpa. :)

M-niki
0

jag har ju oljat hjulet.. jag tänkte juinte att det var något allvarligt förren hon i djuraffären sa att det kan vara dödligt :P jag har faktiskt två sandskålar, en som hon ska kissa i och en som hon badar i. hon är dock lite trög å gör allt i den ena.. haha

Imasy
0

Har du haft olja i hjulet är det nog garanterat ifrån det.

UlrikaD
0

Som Imasy säger, har du oljat hjulet så kommer det ju därifrån. Då går det bort snart.

Dåligt av djuraffären att skrämma upp dig. Så borde man verkligen inte få säga om man inte vet vad man pratar om!

linnea-n
0

som dem två övre säger, det är nog ganska säkert att det är olja från hjulet. har själv varit med om att dem blir flotta i pälsen efter att man har smörjt hjulet.

hälsningar linnea nordlund

uppfödare av dvärghamstrar och guldhamstrar

www.narveshamstrar.weebly.com

Bulba
0

Kan du inte ta kort på henne och lägga in så vi kan se?

Skulle också gissa på att hon fått oljan från hjulet men det kan ju alltid vara något annat

M-niki
0

joo, självklart. är i skolan just nu men jag kan lägga in en bild ikväll.

emma-h
0

pröva att skölja av hamstern. Då den kanske inte är lika oljig (om oljan kommer från hjulet vill säga).

Torka hmstern med torr handuk (eller liknande) så att den inte blir förskyld.

Lycka till!

UlrikaD
0

Olja och vatten fungera ju inte direkt. Vare sig det är på en hamster eller inte. Vatten lägger sig som en hinna ovanpå oljan och rinner av.

Potatismjöl som någon tipsade om ovan fungerar. Och ifall hamstern sandbadar, även Sand.

Vatten ska du ju undvika att få på hamstern i vilket fall som helst.

emma-h
0

oj, det tänkte jag inte på. (jag tänkte mer om det var smörigt, men det var ju olja…) som du säger… :)