AKUT!! Vad är det med Dolly?
Hejsan!
Jag börjar bli lite orolig för min hamsterhona Dolly Parton.
Hon är 1 år och 8 månader visst, hon börjar bli gammal, men är det normalt att hamstern ligger och hyperventilerar och har svårt att sova? I övrigt är hon helt normal föruton att hon inte gärna går ut ur boet föruton när hon ska kissa äta eller dricka. hon äter och dricker som hon ska och trevlig och pigg i handen. Hon hostar/nyser lite ibland och hon brukar gå runder med stängda ögon (de är inte igenklibade) Tror ni att hon lider? För om hon gör det ska hon såklart avlivas! ( om hon behöver avlivas kan man då göra det hemma? Är 13 år och det är långt till närmaste veterinär, men jag tänker inte typ slå igäl henne och så! ) Man kan se på bilden hur hon ser ut , bilden är fotad idag!
Tacksam för svar!
/ Sara

Putt!
Jag tror att din hamster är på väg att gå bort.
Låt henne vara i lugn och ro. Om hon lider vet man aldrig men de kan börja skaka lite när de är på väg bort hyperventilera är ytterligare ett tecken.
Hoppas att jag har fel men det låter som att hon kommer att somna in inom kort.
Sover hon även när du sover? Även flera av mina sover hela dagarna och går bara upp då och då för att äta eller dricka (och då med trötta ögon), men så är de aktiva och pigga de timmar medans jag sover.
Hur ofta nyser hon? Flera gånger om dagen? Uteslutit att det är bomaterial som kommit in i nosen? Rinner nosen (på hamstrar är snoret rött)? Är hon varm?
Är du orolig för henne så kan man alltid ringa till veterinärer och fråga om tips och råd. Stockholms veterinärer brukar vara duktiga, tror också att agria har telefonjour. :)

#2 Jag får hoppas du har fel :/
Men det låter rimligt
#3 Hon är uppe och går och så men hon har inget Hjul hon springer i, Inatt låg hon och sov ganska mycket, men var uppe och gick, hamstrade, grävde gick på toa och lite sånt hunt 3 på morgonen. Hon nyser inte så ofta som igår, nu gör hon ca 1 gång i timmen. Kan vara, men jag ser inget. Vill inte känna på hennen nu, hon har äntligen somnat, känner på henne när hon ska på toa eller något sånt.
Hon har sedan länge haft lite blåsljud i lungorna, för här hoon var yngre andes hon in damm, kan detta vara grunden till problemet tror ni?
För jag upptäckte även igår att hon var lite svullen runt halsen, har det kanske tryckt ihopa luftrören och därav andas hon som hon gör?
/ Sara

Kände på henne nu, hon var jättekall!! 
Ska jag värma henne!? 

Det är ganska akut, etfersom hon mår ju inte bra! 
Jag tror hon tyvärr håller på och dö :/

#7 ja… men hur kan jag göra det bekvämt för henne? Värma henne eller låta henne stå i det svala / ganska svalt? (liiiite kalt)
Ta upp henne och lägg henne i en filt och ha henne hos dig.

#9 jag kan inte få upp henne , hon har ögonen stängda och blir jätterädd om jag tar på henne… 

Började tänka på djur i det fria, de blir aggressiva när de är döende eller skadade, Dolly har precis börjat bli aggressiv mot allt, 

Tror dom blir lite aggresiva, har aldrig haft en hamster som dött, men kan tänka tänka mig det.
Hur går det? 

Kl 10:24 kämpade Dolly med de sista försöket att leva, och hon misslyckades…
Dolly har nu blivite en under bar vacker ängel… 

Sitter här och gråter floder med min lilla hamsters kropp i mitt knä, jag fick upp henne tillslut och hon piggnade till, gick runder men sedan va 15 min senare la hon sig ner och det började rinna blod ur nogen, ca 5 sek efter det slutar hjärtat och hon tar ca 8 andetag och sedan dog hon… 

R.I.P Dolly!

Har gjort en liten minneslund till henne 
R.I.P Dolly!

Vad tråkigt :/
R.I.P
Så synd! Är verkligen ledsen för både din och Dollys skull. Tänk på att hon fortfarnade finns hos dig! Ett djur försvinner aldrig helt. De finns alltid kvar hos dig.
Beklagar verkligen!
Vila i frid Dolly..
stackare.. R.I.P Dolly.. jag beklagar!

Vila i frid saknade Dolly! 
#23 började gråta när jag läste, men i och för sig var jag lite påvärkad av "How To Save A Life" av The Fray , om ni lyssnar på den och lever in er i min situation så börjar man lätt att gråta av liten och om man precis lyssnat på den ;')
Jag är så lädsen för din skull! Må Dolly vila i frid! Alla mina hamstrar som har gått bort har jag alltid hållit i handen och smekt dem så de har känt sig trygga och kunnat dö i ro!

#27 så skönt för den! :')
Mamma och jag har kommit fram till att det antagligen var en hjärnblödning..
Superstars Bombina fick en svår hjärnblödninge. Hon kunde varken blinka eller använda bakbenen när hon fick hjärnblödningen. Men hon kämpade hårt för sitt liv ända tills jag sa åt henne att hon inte behöver kämpa för min skull! Du har bättre i himmelen. 3 minuter senare tog hon sitt sista andetag medan jag smekte henne där hon trygt låg i min hand. Jag älskar och saknar dig min älskade lilla Bombina.
Hon dog 22 Juni i år. Vilken midsommar alltså! För ett år sedan dog Vampira Queen Of Darkness II 19 Juni. Saknar henne också olidligt mycket.
Hennes död är en helt annan historia…

#29 Tråkigt när hamstrar som är älskade dör…
R.I.P
Hon var ju så snäll och go… 

#31 ja…det var hon