Vilken fröblandning får era hamstrar?

Mina får människomüssli blandat med helt vete och ytterst lite parakitfrö. Köpt i lösvikt i djuraffären (inte müsslin) för helt sanslöst lite pengar.

Jag köper en hel säck med puik hamsterblandning utan pellets. Brukar även köpa en säck Miko Lyx, men jag vet inte om det kommer att gå till nästa gång då den kanske inte finns längre.. :( Sen så brukar jag blanda i lite olika saker som tex; valsade ärtor, majskorn, svart havre, undulatblandning, müsli m.m. De senaste gångerna har jag även blandat ner puffat quinqoa, amaranth och bovete som jag köper som lösviktsmüsli på ica maxi! :)
// Nathalie

Vi har köpt fröblandning på lösvikt i djuraffären. En gång köpte vi det i en annan djuraffär, men den blandningen gillade inte våra raringar.
jag har hund mat, müsli, hamster godis, råttmat, hamster mat och gnagar lyx blandat till mina, dom älskar det:)
Som mat använder jag vanlig hamsterblandning som finns på dom flesta djuraffärer. Jag vet även en lite lyxigare mat, som jag inte har provat ännu, men ska ev. prova till jul :) bara hon inte blir bortskämd med den.
har Best Friend, Vitakraft, kattmat, lite müsli och torkad frukt/grönsaker blandat :)

Vet ej om denna mat finns längre: Festival
Jag råder er att INTE köpa denna då! Min hamster Beauti dog för han åt maten, då det fanns en spansk peppar i den! Han hade alltså tuggat på denna och svullnat upp och dött…
Tim mina levande hamstrar har jag köpt massr med olika landninga soom jag sedan blandat till en egen blandning :)
DEn finns på ICA!Men min hamster käkar Lolo Pels hamsterblandning för den har han ätit sen han var pytteliten.

ok, men som sagt, tipsar jag er om att inte köpa denna mat!
ger just nu Zooman pellets och undulatfrrön. men ska byta till bestfriend fröblandning eller pellets.
Mvh
Mig
Jag köper min blandning i lösvikt på Djurmagazinet.

Denna får min Duffy just nu, köper det på mataffären.
När den nästan är slut så ska jag nog köpa lösvikt på djuraffären, eftersom lösvikt i regel är bättre än mat på påse.
Mina får "Hamster Complete" från "Versele-Laga". Den tycker jag är bra i och med att den innehåller kött, kyckling, fisk och ägg. Sen brukar jag ge dem fröblandning o naturgodis ganska ofta som godis.
Just nu får mina Prestige, annars brukar jag köpa lösvikt och då blanda 3 olika sorter ämnat för hamstrar.
Ger även lite kattorrfoder (One för kattungar) lite nu och då, skulle detta tryta så ger jag dem från katternas Royal Canin.
Sen får de ju naturligtvis lite annat smått och gott oxå
Själv har jag ingen matskål till mina hamstrar då jag inbillar mig att det aktiverar dem lite mer att söka runt i buren efter mat, såg ett program från en djurpark där de gick runt och gömde maten för björnar etc för att de skulle få jobba lite mer för maten, fnissade lite då och tänkte att ungefär sådär gör jag för hamstrarna oxå.
Min blandning är "egen" blandad från 3 olika sorter.
Alla är från Bello
Hamsteblandning utan pellets (2 delar)
Gnagarblandning lyx utan pellets (1 del)
Undulatblandning (1 del)
Denna blandning fungerar utmärkt till dvärghamstrar men även guldarna och gerbilerna går bra på det, jag ger även hundmat (royal canin mini/medium sensible) och Färskmat och grönsaker varierat under veckan.
Som godis kan man ge lite extra flingor och puffat ris (billigt i mataffären)
Jag ger även mina hundkex och knäckebröd så de får använda tänderna lite extra med.
Jag har heller inga matskålar i mina burar av just den anledningen att väcka hamsterns naturliga instinkt att söka efter sin mat. När jag ger gröt och välling eller annan kladdig mat så får de denna i skålar dock, mindre roligt skulle det bli annars ;)

Jag köper en hel säck med puik hamsterblandning utan pellets.
sedan blandar jag i lite annat smått och gott
#16 Det är sån blandning jag har :)
Våfflan får Pretty Pets Hamster/gerbil och gnagar lyx. Hon gillar båda sorterna hon :)
Mina mat ser likadan ut som #16
Jag brukar köpa fröblandningen som är till hamster på solnaZoo som ligger i barkaby.

Ni som köper Puik hamsterblandning utan pellets i storföpackning, hur många kilo är det i säcken och vad får ni betala? Någon som vet var man köper det i Stockholmstrakten?
Min hamster får Hamster Complete
Jag köpte vanlig gnagarblandning på tex ica och så blandede jag i med sunt förnuft allt jag kunde hitta i köket, samt åkte till en "turkbutik" och köpte en massa olika frön och böner i lösvikt.
Jag har gett mina hamstrar Festival tidigare och ingen av mina har mått dåligt av det.
Nu ger jag Totte Hamster Complete, tycker de är bättre då han inte kan plocka ut de godaste bitarna och få vitaminbrist.
Vitakraft, men som vanligt med dessa blandningar så plockar hon bara ut det "goda". så jag brukar blanda i havregryn, matvete, skalade solrosfrön, mandlar, kokos, hundtorrfoder, fullkornpasta och så vidare.. frukt, grönsaker och ost älskar min! köpta fröblandningar är inget hit här hemma
Bandit får Vitakraft, precis samma som #12 ;) Sen brukar jag blanda in lite exta solfosfrön, jordnötter med skal o annat smått & gott
Lösvikt från djuraffär, :)

jag köper "lyxblandning" på grizzly
Hamster Complete från"Versele-Laga
köpte kulor från vitakraft innan och har nu blandat den med, en torrfruktblandning, i olika färger. ges bort till den som vill ha i kalmar området.
föredrar när hamstern inte kan göra urval och får den mängd protein som den behöver varje dag.
Mvh
Mig
Min guldhamster får hamstermat från Vitakraft samt att han får lite färskfoder varje dag, såsom grönsaker, kattmat eller vad vi kan tänkas ha i kylen. Jag vill inte köpa i lösvikt dels för att jag läste här på forumet att det kan hamna skit i lösviktsmaten när alla går och pillar, och dessutom för att jag gillar att kunna se näringsinnehållet på påsen. Det är exempelvis bara vegetabiliska proteiner i mitt torrfoder, varvid jag är noga med att han får i sig något animaliskt då och då.
Känner dock att jag gärna hade lärt mig mer om hamsterns näringslära, det är lättare att jämföra sammansättningen Foder emellan när man vet vad man vill sträva efter… så någon som har någon bra länk där de tar upp sådant? Antar att åsikterna kanske går isär, men det är alltid kul att sätta sig in i. Är relativt nybliven hamsterägare, så jag har ju massor kvar att lära :)
Vi köper vår fröblandning på arken zoo eller willys. på arken zoo finns det så man får plock med lite mer av en sort, så det brukar vara bäst, men om vi byter Foder gör vi det när det andra fodret är lite kvar i så man kan blanda, då det inte blir för hastiga ändringar. På willys fins det foderblandningen och även kalasmat som de får om de är lite godissugna (kanske 1-2 ggr i veckan).
Lycka till! :)