"hamsterrum"
Jag har en liten fundering här… Kan man ha flera guldhamstrar i samma rum? Blir inte dom typ stressade då?
Ja det kan man. Det har jag :)
Okej, vad bra:) Hur bor dina hamstrar då? (A)
Dom bor i en antonius ställning, alltså i lådor över varrandra.
Jasså, det var smart… :) Hur många har du?
Jag har 6st just nu :)
Kul:) Jag vill ha en hamster igen, fast det får jag inte:/ Hehe^^

Jag har honorna i ett rum och hanarna i ett , Mina var helt galna förut när dom alla bodde tillsammans i ett rum :)

Alla mina bor i samma rum, absolut inga problem att ha dem ihop. Bara man ser till att burarna är rymningssäkra så att de inte kan komma in till varandra.
#7 Okej. Det låter ganska smart… ;)
#8 Bra. Ja, rymningssäkra burar är ju jätteviktigt! Annars kan det bli kaos! (A)
Härhemma bor alla i samma rum och det går, men hanarna brukar bli "lite" överaktiva när någon hona brunstar.
Har haft några hamstrar som jag tvingats sälja pga att de inte klarade av att bo i samma rum och dela hylla med någon annan hamster, de visade alla möjliga stressymptom, men som sagt hamstrar (särskilt de zoohamstrar jag har haft) har i vissa fall blivit väldigt stressade, vilket jag kan förstå, i det vilda skulle de ju ha ett mycket större revir än vad en Bur kan erbjuda och troligtvis inte stöta på en annan hamster så ofta.
Uppfödarfödda hamstrar har oftast ett lugnare temperament, men naturligtvis finns även här undantag.
Härhemma bor hamstrarna i olika burar anpassade efter deras behov, vissa trivs i en samla-låda andra inte. Vissa trivs bäst i gallerburar, vissa vantrivs i stora burar medan vissa älskar det.
Hamstrar är personliga, och väldigt olika. Har dock märkt att många av mina hamstrar trivs i mindre burar och kan tänka mig att detta beror på att hamstrar inte har så bra syn, känns nog tryggare att lätt kunna kolla av ett mindre revir mot eventuella inkräktare.
Det går jättebra :) Mina står i samma rum fast i varsin ände.
Värd på Choklad iFokus
#10 okej, exakt hur vet man om hamstern inte gillar att bo med de andra? (A)
#11 okej;) :)
Det är inga problem att ha dom i närheten av varann. Men du kan märka av på hanarna när honorna brunstar :D Dom blir mer angelägna om att få komma ut då. Det kan vara stressande för hanarna att bo i närheten av honorna.
#13 så det kanske är smartast att ha dem i olika rum?
Härhemma råder rangordning hamstrarna emellan, trots att de bor i egna burar. Högst i rang är Kawasaki och One in a million, vilket märks tydligt då de är väldigt självsäkra och lugna oavsett vad som händer. Lägst i rang är Hilma.
När en ny hamster anländer härhemma kommer alla hamstrar och ställer sig vid gallret för att kunna känna om det är en ung eller äldre hamster som kommer, anatar att de oxå kan avgöra vilket kön den har efter någon dag, då den nya hamstern kissat och därmed lämnat sitt doftspår i sin Bur.
En av dem som flyttat härifrån tappade i vikt utan förklarlig anledning, och rörde sig inte mycket utanför huset förutom snabba vändor, när jag tog ut buren utanför hamsterrummet och till ett annat ställe i lägenheten där det inte luktade hamster så koncentrerat som i hamsterrummet, så fick jag se en helt annan hamster som gärna rörde sig utanför huset i lugn och ro.
Denna hamster återfick snabbt sin vikt i sitt nya hem som inte hade några anddra hamstrar.
Kawasaki utstöter även ett ljud om hon inte accepterar nykomlingen, har hört detta endast en gång dock fast flera ggr per dag och den hamstern bodde endast här en månad.
Helena: Det där var väldigt intresant att läsa.
Kawazaki tycks vara en tuff domina. *Skrattar* Hamstrar är intresanta djur och med dem lär man sig något nytt så gott som varje dag om man är iaktagsam. Speciellt när man har fler. Även kärlek hos hamster kan vara förödande. Det fick jag bittert erfara i år. Hos oss får alla hamstrarna vara i samma rum.