Lite tips tack!
Hej! Idag har jag tingat en långhårig albinohona som jag ska hämta imorgon. Jag vill be er om lite tips rörande inredning i buren och hur jag ska få lilla Snösöt riktigt tam. Buren är 80 cm bred, 50 cm djup och 40 cm hög. Jag har hällt i en massa spån men är lite osäker på om det är ett så bra Bottenmaterial? Jag har även köpt toalätt, ni vet typ pellets. Eller finns det nåt ännu bättre?
Hur länge ska jag lämna henne ifred innan jag närmar mig med min stora läskiga hand. Bombadera mig med tips & råd så blir jag jätte glad. Tack!
Jag använder ToaLätt, efterom min ena guldflicka är allergisk mot vanligt spån. Jag tycker det är perfekt. Det varken luktar eller dammar. Har även en skål till mina med hamstersand i, där de gör sina behov. Praktiskt för städningens skull :) Och använd INTE "hamstervadd" till bomaterial. Hamstern kan trassla in sig i det, plus att det kan fastna i kindpåsarna. Använd istället rivet toapapper eller som jag, en gammal strumpa som jag klippt upp :) Mina flickor älskar det. hehe.
// Sofia
Tack för dina råd. Strumpa låter mysigt. Okej inget vadd. Bra då vet jag det!
Förlåt, men det låter som att du andvänder Toa-lätt som mat
Låt henne få utforska sin Bur i fred kanske 1-2 dygn, så då kan du bara byta vatten o mata henne :). Då kan hon vänja sig vid den nya miljön, Sen kan du försiktigt ta ner handen i buren o låte den va där ett tag så hon kommer fram o nosar på handen lite o så. Om handen kommer ner uppifrån kan det kännas lite läskigt så om du har en sidolycka så andvände den. Sen kan du mata från hande så den känns trygg o sedan ta upp henne :).
När jag fick min hamster (för några år sedan, hon är död nu) var jag nog för ivrig, för hon bet mig och då blev jag lite rädd för henne… Så ta det lungt!

Mitt tips är att ha hamstern i ett rum där illrarna inte får vara. Om hon blir rädd för deras dofter så kan hon även bli rädd för dig och det blir svårare för dig att få henne tam.
Kommer hon från uppfödare så har hon förmodligen blivit hanterad mycket med redan innan och är nog ganska tam redan. Annars är det tid och tålamod som gäller.
Tack ulrika D för rådet att ha henne i ett eget rum. jag förstår att hon kan tycka att illrarna luktar läskigt. Jag har ändrat på det nu. Fic k henne i lördags och har låtit henne va ifred till idag och du hade rätt hon är ganska tam/modig. Hon är köpt i djuraffären men är född och hanterad av en uppfödare som i sin tur sålde hamsterungarna till djuraffären. Hon vågade efter en stund klättra upp i min hand där det låg en bit jordgubbe. Hon satt kvar i handen och mumsade på den men sen ville hon ta den med sig till sitt bo och då lämnade jag henne ifred sen. Nu sover hon så hon får vara ifred då. Stämmer det att det inte är lämpligt att väcka dem på dan när dem sover? jag har hört att det kan förkorta deras liv eller är det en myt? Tacksam för svar. jag ska läsa på om detta söta lilla djur för jag är alltså inte så kunnig men jag tycker redan om det lilla livet som verkar vara riktigt mysig och så klart super söt!!! 

Att du förkortar livslängslängden på dem är en myt. Men det betyder inte att det är hälsosamt att väcka dem när de sover. Du kan jämföra med ett litet barn som blir väckt hela tiden när den försöker sova. Resultat=ett surt och grinigt barn helt enkelt.
Ibland sover de riktig djupsömn och då kan du hålla på att stöka runt omkring och hon kommer inte att vakna iallafall. Ibland "vilar" de bara, då vaknar de till när de hör dig komma och är redo för bus. Du lär snart känna din tjejs vanor. (och ovanor.
)
Sen, angående illrarna så kommer hon att strunta i den lukten helt efter ett tag. (om hon ens brydde sig om den från början, det är ju olika) Jag kan gosa med mina illrar och stoppa ner handen i vilken hamsterbur som helst utan att någon bryr sig. De förknippar den lukten med mig helt enkelt. Och det kommer din tjej också att göra så småningom. Men dumt att chansa i början.
Sen håller jag stenhårt på att smådjuren ska vara i eget rum. En olycka händer så lätt. Finns många härinne som har förlorat hamstrar till katter tex. Så säkerheten är viktig tycker jag om man har två arter i samma hus som inte lever fredligt ihop i det riktiga livet.
Det här med sömn och myt eller inte… Min man är biolog och han hävdar att alla levande varelser har ett visst antal hjärtslag till förfogande. Individuellt och bundet till vilken art man tillhör, ärftlighet mm, men att det är viktigt att få sova i lugn och ro så hjärtrytmen kommer ner i tempo. Och att t.e.x reptiler ska dvalas, då lever de i allmänhet längre. Alltså de spar hjärtslag…
Jag tycker det låter rimligt att det kan vara så, därför tycker jag det är viktigt för mina djur i alla fall att fåsova ostört… :)
Kram Anna
Sajtvärd Hundutställning Dvärgpinscher Sällskapshundar medarbetare söks
Medarbetare på Chihuahua
Tack alla för era tips och råd. Det har hjälpt mig mycket. Ja det är bäst att hon får bo ifred, för sig själv för även om hon står högt upp på en hylla på väggen där jag först tänkte ha henne så kanske jag glömmer stänga burdörren eller om hon får upp den på nåt vis och hon ramlar ut då har hon ingen chans mot 4 illrar och 3 katter. En katt kan ju dessutom hoppa högre än man tror och välta ner buren som då går i 2 delar och lilla Snösöt har ingenstans att komma undan. Men nu har hon som sagt ett eget rum där jag kan gå in och stänga dörren om oss så kan jag ta ut henne och ha henne i famnen. Så småningom när vi känner varann ordentligt ska hon får springa lite fritt där oxå så hon kommer nog trivas hos mig, hoppas jag. Och jag ska inte störa henne när hon sover djupt utan vänta tills hon är pigg och alert. Tack då vet jag!!!
Men ibland måste man väl ändå få väcka dem? :S
#10 Jadå. Det gör inget :)