Hamster iFokus

Hamster

Etikettguldhamster
Läst 2571 ggr
Lollo-R
0

2 i samma bur?

Hejsan =)

Här om dagen när jag satt och kollade lite på tv började jag fundera på en sak. Nämligen att man ska ju inte ha två guldhamstrar i samma Bur, dom ska på bo i varsinn om man har flera. Men i djuräffärer så bor dom ju i samma Bur, honor  för sig och hanar för sig. Iaf på djurmagazinet i nässjö… Betyder det att man skulle kunna ha 2 i samma Bur? Det kanske är så att dom som är på Djurmagazinet kommer från samma kull. Och då har dom jag vatt tillsammans från början. Eller är det så att honor måste vara ensamma, medans hanar kan vara tillsammans?  Om man föder upp guldhamstar och när man ska könsseparera ungarna, ska dom vara i 2 olika burar med då? hanar för sig och honor för sig eller ska dom helst ha egen Bur?

Har funderat på detta ganska mkt, så är tacksam för svar :)

Kram Lollo

Royalz
0

Guldhamstrar ska inte bo ihop efter 8v det är det lag på. Så funderar du på att ha 2 ihop så bryter du mot lagen!

Dom flesta djuraffärer har guldhamstrarna ihop alldeles för länge..

UlrikaD
1

Föder man upp så delar man honorna från hanarna när de är 4v gammal och sätter dem i varsin Bur. Där kan hanarna gå tillsammans och honorna gå tillsammans en stund till. Men absolut längst till de är 8v gamla. Sen måste man dela på dem och ha dem i varsin Bur. Det är det lag på. Oftast börjar de bråka innan de är 8v så jag delar alltid på dem tidigare iallafall.

Ifall du ser många tillsammans på en djuraffär så kan det ju vara bebisar som inte blivit delade på ännu. Men som Royalz säger, många djuraffäre struntar i lagen och har hamstrarna ihop så länge tills det blir ordentliga slagsmål med såriga hamstrar som följd.

Lollo-R
0

Okej tack så mycket för svaret (:  Har bara en hamster och om jag skulle ha fler ska dom själklart få ha varsinn Bur!

Det jag hakade upp mig på var just det att djuraffärer har dom i samma Bur, när jag har hört och läst att dom inte ska vara det.

UlrikaD
0

Många djuraffärer är tyvärr totalt okunniga om vad som är bäst för djuren. I vissa fall beror det på okunskap i de värre fallen så struntar de i det helt enkelt.

Lollo-R
0

Hmm :/ borde finnas en kurs för dom som jobbar i djuraffärer, där dom får lära sig lite om djuren som dom säljer.

Charlie2006
0

#5 Den djuraffären jag praoade på hade personalen gått kurser för dom djuren som dom hade och dom fick inte ha reptiler då dom inte hade utbildat/gått kurser för det.

Min hemsida

"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."

//Frida

Lollo-R
0

#6 Åh vad bra, (: då finns det redan sådana kurser alltså. Då gäller det väl bara för vissa djuraffärer att hantera djuren rätt.

Charlie2006
0

#7 Jupp och få personalen att gå på dom kurserna :). Tycker själv det är väldigt bra också då det vissar att dom kan om det djurslaget dom säljer.

Min hemsida

"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."

//Frida

kajsa_karin
0

Som Ulrika säger skall de inte bo i hop längre än 8 vecklor

N-D-U
0

guldhamstrar lever ensamma, men dvärghamstrar kan leva i par. och om en hane träffar en hona och hanen sedan ska gå ihop med någon annan hane så går det inte alls i vanligast fall, det finns vissa som kan gå ihop, men det är ingenting man ska prova på bara så där.

Charlie2006
0

#10 Det där med att hanen inte funkar med en annan hane när han gått med en hona har aldrig varit problem för mig, inte än enda gång hanarna har bråkat, ändå om han hälsat på en hona precis :).

Min hemsida

//Frida

N-D-U
0

okej, jag skrev ju också att det kan funka :) men det kan ju vara helt olika, vi hade hanar som båda hade hälsat på honor, och de började bråka med en gång..

men det är ju bra att du kan ha hanar ihop när de har hälsat på honor.

Charlie2006
0

Jupp :) Mera att honorna bråkar istället för hanarna här :). Idag blev en hona typ galen när jag skulle para henne med en av hanarna och skulle springa efter och bitta så det gick ju inte att få ungar med dom.

Min hemsida

//Frida

N-D-U
0

det kan ju vara att hon inte var brunstig också..

Charlie2006
0

Kan det ju vara men hon visade att hon var brunstig innan typ 1 timme innan.

Min hemsida

//Frida

N-D-U
0

konstigt, då är det nog som du säger, inget att rekomendera..

Anna-Helga
0

Hundman Västerås har just nu två killar ihop som är födda i April. :( Idiotiskt! Och förbjudet enligt lag.

Charlie2006
0

#17 två dvärghamstrar eller guldhamstrar?

Min hemsida

//Frida

[Hamster95]
0

#5 och 6.- De kan knappt något även om de gått kurserna. När jag köpte Totte blev de sura när jag inte köpte en och hävdade att Totte skulle få såååå tråkigt utan en kompis. De försökte tvinga på mig hamstervadd men till min stora lycka var hamstervadden slut men han var ABSOLUT tvungen att ha det i transportlådan så de tog från de andra hamstrarnas bo. De försökte även tvinga på mig saltsten, mineralsten och vitamindroppar. Dropparna hade han tills han kom till Zheverez ( hon passade honom åt mig när jag var utomlands) för hon hade inte gett honom det och det ska vara dåligt för njurarna så jag slutade ge honom det. Salt och minrealsten har han aldrig haft och kommer aldrig att ha. De blev även sura när de märkte att jag kunde mer om hamstrar än dom.

Anna-Helga
0

#18 Guld annars vore det ju ingen fara… :(

Charlie2006
0

Aha men dom hamstrarna borde typ döda varandra om dom går ihop efter 8 veckor

Min hemsida

//Frida

Anna-Helga
0

#21 Det kommer de göra tids nog.

[Sniff]
0

När jag skulle köpa min hamster (för några år sedan, hon är död nu) så försökte personalen övertala oss att köpa ett marsvin istället… Det gillade inte jag…

Anna-Helga
0

Jag har anmält butiken till Länsstyrelsen, bara hoppas de gör något också…