dvärghamster avel
hur gör ni andra som föder upp dvärgar? Låter ni honan å hanen gå ihop hela livet utan att sära på dom? Från dom är små och sen för alltid?
Blir det jobbigt för honan om man har dom så? jag har hört uppfödare som har så, men jag vill göra så som djuren mår bäst av. Har hört att honan kan stöta bort det på nå vis om hon inte vill ha fler kullar, å att dom brukar få 3kullar sen lägger dom av. stämmer det?
Nej man ska inte ha dem ihop hela livet då honan i så fall kommer att föda fram ungar och producera mjölk hela tiden, då hamstrar i fångenskap blir äldre än hamstrar i det vilda så blir det automatiskt fler kullar än det blivit normalt.
Det finns de linjer som slutar att producera ungar efter ett par kullar men det är inte direkt vanligt.
Självklart blir det jobbigt för honan att hela tiden vara lakterande honan kan urkalkas till följd av det.
Lotta
snälla läs mitt inlägg med namnet * Snälla läs detta *
Jag låter mina par gå ihop i ca 15 dagar så att det är säkert på ungar sän särar jag på och sän när jag ska ha ungar igen så gör jag samma sak dock para jag bara samma hona 2 gånger under sitt liv.
Särar på dom för att jag vill att mina honor ska må så bra hela tiden såklart mina hanar oxå :). Men när jag inte ska ha ungar så får dom sälskap av syskon eller någon av sina ungar (av samma kön) :)
"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."
//Frida
#3 precis!:) det är så jag ska göra.
Va bra :) Själv tycker jag det är det bästa om dom inte börjar bråka förstås innan.
"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."
//Frida
jag låter inte mina avelshamstrar gå tillsammans från början till slut. att låta honan och hanen bo tillsammans sliter på honan väldigt mycket. det stämmer att honan kan säga ifrån vissa perioder till hanen då hon inte accepterar honom, men skulle ändå inte ha mina avelshamstrar i samma Bur en sådan lång tid. så fort honan fött en kull brunstar hon och hon blir dräktig igen då hanen känner på sig att hon brunstar. Hon måste få vila också. eftersom honan diar sina ungar hela tiden så blir hon också väldigt tunn, så jag rekomenderar att ha dem i enskilda burar och sedan handpara dem när det är dags att ta en kull…
#6 Jag låtter inte hanen gå med honan när ungarna är föda utan bara 15 dagar, då en handparning inte alltid tar sig. Om du syftar på mig ;)
//Frida
#7 ja så fungerar bra tycker jag med. jag gör brukar variera mellan att ha honan och hanen tillsammans under honans dräktighet och sedan ta bort hanen någon dag innan hon föder, och att handpara genom att släppa ihop dem någon halvtimme och sedan sära på dem ifall jag tror honan är dräktig. Allt beror sig på hur bra honan och hanen fungerar ihop. Tjafsar dem en del, så brukar jag bara låta dem träffas en halv timme, men ifall paret fungerar bra tillsammans så får dem gå ihop en längre tid.
Märkte det med min hona nu att hon bråkade med hanen så fick sätta han i en annan Bur, men är nästan 100% säker på att hon är dräktig :).
//Frida
det är oftas så att honan tröttnar på hanen när dem går så där tätt inpå varandra och hon blir då ganska irritabel.