Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 2772 ggr
rewbecca
0

Stressad Hamster,. Hjälp! :s ?

Det här blir ett långt inlägg Tungan ute

Jag vet inte om det är vanligt, speciellt bland unga hamstrar, men min lilla Bernie har bott hos mej i 5 hela dagar och jag upplever att han drabbas av en onödig stress på kvällarna.

Om jag lyfter upp honom i famnen och sen sätter ner honom i buren igen för att han börjar klättra runt, lite för mycket, blir han alldeles uppjagad och springer runt i buren. Han ställer sig "surikat-aktigt" på båda bakbenen, och liksom tittar vädjande på mig.. -släpp ut mig!.

Det är inte bara nyfikenhet, jag känner verkligen av hans stress. Inte heller är det rädsla, han hoppar ju upp på handen ( handen, inte i handen) självmant.

Kan det vara så att jag har grejat lite för mycket med honom de första dagarna. Är det möjligt att det kan ha förvirrat honom på något sätt?

Sara87
0

Jag tror inte du förvirrat honom. Många hamstrar, speciellt unga hamstrar är väldigt aktiva på kvällen. Jag tror att det bara är så att han gärna vill komma ut igen. Ta ut honom mer eller ge honom något i buren att sysselsätta sej med :)

Odette
0

haha, jag känner igen det där.. har en hamster som är super aktiv och hon blir Aldrig nöjd :-D hur mkt hon än får vara ute så klättrar hon i taket och massakerar buren när man släpper in henne igen.. men det är väl bara att, som ovanstående sa, aktivera så gott det går :-) alltid bra om man har en liten lekplats där man kan släppa ut hamstern/hamstrarna där de kan springa i Hjul, leka i kartonger, klättra osv. På så sätt behöver man heller inte hålla dem i famnen hela tiden (vilket kan vara svårt om de är springiga)
Hoppas det löser sig å att han lugnar ner sig med åldern ;-)

_ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's
_

rewbecca
0

Jag får nog skaffa en riktigt stor kartong för att göra den här hamstern nöjd ;p Han har redan lärt sig hur man vinner över matte. Bara visa dina stora, glänsande ögon x'P

Gav honom en djupare sandlåda igår och han blev som besatt. Han grävde och grävde.. Nu ligger mer än hälften av sanden begravd under spånet Tungan ute tur att det börjar närma sig städdax.