Hamster iFokus

Hamster

Etikettguldhamster
Läst 2152 ggr
Tamara87
0

Blind hamster?

Jag funderar lite på om vår hamster är blind, eller kanske bara har dålig syn. Om man sträcker ner handen till henne för att klappa henne reagerar hon inte alls förrän man nuddar henne, och då hoppar hon till av överraskning. Det är inte så vår första hamster reagerade (tyvärr har hon gått bort nu).

Det är inget problem eftersom hon hittar mat, vatten, sovplats och annnat, men finns det nåt sätt man kan testa det på?

Sara87
0

Kolla på ögonen. Är dom blanka eller matta å gråa?

UlrikaD
0

Även om hon var blind så borde hon väl reagera på lukten. Mina behöver ju inte se mig för att veta att jag kommer. De har ju känt mig för länge sen på lukten.

Tamara87
0

Ögonen är blanka och fina, precis som förra hamsterns ögon.

Vi har bara haft henne en och en halv vecka, så jag tror inte hon har lärt sig min/vår doft ännu. Jag brukar prata lite med henne innan jag sträcker ner handen, men om hon är synskadad kanske det inte räcker för att veta vilket håll handen kommer ifrån..

Hon är dessutom mycket lugnare än vår förra hamster Filippa, som blev helt galen om hon inte fick ha sitt Hjul, och försökte bita sig ur buren!

Roxie
0

Jag hade samma "problem" med min ena hamster. Att hon inte reagerade förrän jag nuddade henne med handen, då hoppade hon till, och ibland kastade sig på ryggen. Hon är fortfarande lite sån, men det börjar bli bättre. jag köpte henne från en djuraffär, och jag tror att allt beror på att hon kanske inte blev ompysslad tillräckligt mycket. Jag har haft henne i snart ett år, och hon är fortfarande lite spänd när jag lyfter upp henne.

// Sofia

Sara87
0

Visa mer att ni är i närheten. Prassla lite i bottenmaterialet en bit ifrån t.ex.

[GeeGee]
0

Men min hamster gör också så ibland! De ser ju inte så bra och håller man då handen från andra vinklar än rakt framifrån så blir de svårare för dem att se. Därför reagerar hon/han nog som den gör. Testa och gör samma sak men rakt framifrån så du är säker på att den borde se.

Skriv hur det gick =)