Hamster iFokus

Hamster

Etikettguldhamster
Läst 2040 ggr
kajsa_karin
0

Slit och Släng

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag blir så arg på mäninskor som inte värde sätter djur mer.

Sophias Kompis som köpt en ur S-kullen kommer tillbaka med hamstern i en stor urtvättat plast hink som det varit tvätt medel i. Fråga vad hon gjort med buren för hon fick köpa hamsterunge med Bur. Då har hon sålt Buren till pappans kompis som köpt en hamster. Tack och lov fick vi tillbaka honom och tack och lov kunde jag hitta en Bur som var tom som vi kunde sätta henne i. Inte för att det gör nått att få tillbaka henne. Hade tänkt att behålla en hona ur kullen men det blev en hane i stället. Men jag tycker det är så jäkla fel. De skulle köpa en hamster tidigare som de skulle ha på prov och så fick vi tillbaka den efter 2 dagar. egentligen ville jag inte sälja Sindy till henne. Men Sophia ville att hennes kompis skulle ha en. Så jag gick med på det om vi fick betalt innan den flyttade här i från. Hon hade hamstern i 2 månader. Säkert skulle det på semester. De är sista gången nån av Sophias kompis får köpa hamster. Tack och lov har hon inte hunnit bli så gamal. Som en annan hona jag sålde förra sommaren och sen fick tillbaka efter 3 månader.men jag tycker att många gånger är hamstrar mycket slit och släng saker som man kan sälja och köpa hur som helst. Bara för man tröttnat. En hamster lever ju inte så länge så det borde få ett bra deras korta liv.

southdakota
0

Vad tråkigt, jag tycker också att speciellt lite mindre djur tycker många är slit och släng varor, om de har dött kanske någon kommenterar det. "Men det är ju bara att köpa en ny, det kryllar av dem på djuraffären." Obestämd

Tamara87
0

Så tråkigt :(

Tycker du ska kräva att en förälder är med vid nästa köp. I slutändan är det föräldrarna som kommer ta det mesta ansvaret för djuret. Barn vill ofta ha det som kompisarna har, och har de inte haft djur förut så fattar de kanske inte vad det innebär att ta hand om en levande varelse.

kajsa_karin
0

Mamman var med. Har alltid så att Målsman skall vara med. Men det har hänt ändå att folk tröttnar. Ofta så skall de på semester eller dyligt

så det inte vill ha hamstern kvar

[Popcorni]
0

Vad tråkigt!
Tycker att det är konstigt att man inte värderar ett liv mer.

Imasy
0

Ja nu fick du ju tillbaka henne iallafall.

Såhär i semestertider är även katter ett utsatt djur, antingen så avlivas de eller så blir de helt enkelt utkastade på gatan lämnade åt sitt eget öde :(

Erikca4
0

Tråkigt..

Det är därför man ska köpa djur efter semestern, om man nu inte kan ta med det.

Så sjukt tråkigt att det ska bli så..

Reviresco
0

Fy, sådär får man inte göra! Trots att hamstern är en av de minsta sällskapsdjuren så har man ingen rätt att bara köpa och lämna tillbaka hsh.

Håller med #6 om att man bör köpa djur efter semestern istället, då man vet att man har tid och kommer vara hemma länge. Jag har tex valt att vänta med mitt hamsterköp till i mitten på augusti för att vi ska till Italien i slutet på juli, vill inte lämna hamstern hos en kompis i 10 dagar det första jag gör efter att ha köpt den.

Imasy
0

En annan ide som kan vara bra att tänka på innan man skaffar djur, är att höra sig för bland släkt och vänner, ifall det finns någon som kan passa djuret om man måste åka bort.

Nu lever ju en hamster i "bara" 2-3 år, och inte tror jag man sitter hemma precis varenda dag på dessa år.

Erikca4
0

Jag ska också köpa hamster, men samma som #7, jag väntar några veckor för ska på semester o allt, fick ett erbjudande av en vän att han skulle kunna vara där, men som du sa där " vill inte lämna hamstern i 10 dagar det första jag gör efter att ha köpt den" Man vill att det ska vänja sig vid en själv.

kajsa_karin
0

Förr eller senare blir det ju semester bara för att man köper en efter semestern kommer det ju semester nästa sommar och hamstern borde ju leva även nästa sommar. Man får faktiskt ta sitt ansvar då det gäller då man köpt djur. Jag har valt att inte åka bort den här sommaren för jag inte har vakt till mina djur. Hamstern kanske skulle kunna klara sig med ordegligt med vatten och mat i allafall 2 dygn i värsta fall. Men jag vill inte lämna dem en så länge ensamma heller. Man har ju hund så den kan man inte ta med överallt heller. Men jag har valt mina djur framför långa semest resor. Det är ju val man tar. Skulle jag åka bort så får jag leja någon att komma hit och bo. Men jag viste detta då jag skaffade mina hundar och hamstrar.

Reviresco
0

Nu tror jag att folk missuppfattade mig. Jag trodde jag gjorde det tydligt att jag hade tänkt köpa min hamster efter min resa för att jag inte vill lämna bort den det första jag gör. Det är väl självklart att man inte kan viga hela sitt liv helt och ållet åt djuren. Men nästa sommar har jag haft min hamster i ett år och då är den van vid mig och är van vid människor och jag känner vid det laget mitt djur och kan berätta mer ingående vad den behöver för vem som nu ska passa den.

Reviresco
0

*hållet

kajsa_karin
0

Det var inte så jag jag menade Reviresco. Tycker att det är bra att du väntar till efter resan. Men som jag skrev tidigare så gör man ett val då man skaffar djur. Har man ingen djurvakt då får man faktiskt avstå från vissa saker. Det är väll lättare att lämna bort en Hamster till någon. Än 25 som jag har. Det var så jag menade med att jag gjort mitt val.

MOSTAFA
0

OJ SYNT ATT DET HÖNTE SOND