Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 909 ggr
razina
0

orolig..

Är orolig att nåt är fel på min lille sötnos.. Han brukar vakna vid 21 ungefär och strax över 21 ikväll skulle jag städa hans Bur, men då låg han i huset. Prasslade utanför och då brukar han alltid komma ut, men det gjorde han inte nu. Lyfte på huset och tog upp honom och satte mig i soffan med honom. Då brukar han gärna vilja ner och springa omkring på en gång, men nu satt han jättestilla hos mig, la sig nästan ner och jag klappade honom länge. Annars brukar han va livlig och busig så fort han kommer ut.. Satte honom i hans springboll och tänkte börja städa buren, men han rörde sig inte, satt bara blixtstilla på golvet. Tog då ut honom och satte honom i soffan igen, lika lugn som förut. Tänkte att han kanske var trött eller kissnödig så jag satte honom i buren på hans trähylla, men där satt han bara kvar. Efter ett tag fick han va i badkaret medan jag städade buren, och när han har nystädar brukar han alltid kuta runt och undersöka, men nu satt han still på hyllan igen, en bra stund innan han sakta kollade in färskmaten och tog en bit broccoli.

Ögonen rinner inte, inte nosen heller och tassarna och allt jag kunde se ser fint ut, förutom ett litet sår han har på ryggen som han haft ett par veckor, antagligen rivit sig på nåt i buren. Vad kan det va för fel?

Har även tänkt på att jag aldrig sett honom dricka.. det är en kissfläck varannan/var tredje dag i hans toalett ungefär..

Vad ska jag göra om han fortsätter va så här "lugn"?

Saraah-s
0

Är det lille Oliver ?
vet inte riktigt vad du ska göra men håll koll på vad han gör dom närmsta dagarna , ibland kan det vara något och ibland inte.

Mina hamstrar här hemma dricker mindre vatten när dom får grönsaker oftare och tvärt om om dom inte får grönsaker så det kanske är därför han dricker lite vatten :) Alla dricker olika mycket.

http://www.scattred.snabber.se

Didde-Luvs-Nova
0

det är ju vatten i grönsaker :) Men jag tycker du ska söka upp en veterinär så fort som möjligt, och håll koll på '' såret'' det kan vara infekterat, det kanske är därför.

razina
0

#1 Ja det är Oliver.

Han får ju ordentligt med grönsaker varje dag så det är väl därför.

Senare igår kväll fick han springa lite på sovrumsgolvet och då verkade det vara full fart. Sedan klängde han i buren som vanligt och han har ätit mycket och även kissat. Får se om han är piggare ikväll, kan ju varit nåt tillfälligt igår bara. *hoppas*.

Såret ser inte infekterat ut, men finns det nåt man kan smörja in det med? Har LHP-kräm som jag själv brukar använda till ytliga sår, kan jag använda det på honom också tro?

razina
0

Kan också tillägga att jag får peta och ta på såret, så han verkar inte ha ont där.

Saraah-s
0

Okej , men då är det nog inte någon fara med honom :)

razina
0

Nej jag hoppas inte det.. är han lika lugn ikväll så blir jag nog orolig men det kanske var att han var väldigt trött eller så igår?

Saraah-s
0

ja :)
jag tror inte det är något att oroa sig för, Men bäst är ju att hålla koll på honom.

Charlie2006
0

Min hamster har varit så två gånger på några veckor imellan och han var så i lördags. Men tror att han bara har feber.

Min hemsida

"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."

//Frida

razina
0

Igårkväll var han precis som vanligt den lilla plutten :) Däremot vaknade han en timme senare än vanligt, så det kanske var för att han var trött i förrgår? Är så van att han är uppe och pigg vid 21.

91Marran
0

VERKAR HAMSTERN SJUK RINGER MAN TILL VETERINÄREN!

Nu får ni sluta tro att hamstern är en leksak som man kan laga oavsett hur länge man väntar. hamstrar har egna kännslor! ska de behöva gå och lida för att ni inte vågar ringa veterinären? eller tror att ni inte har råd.

Mvh
Mig

razina
0

#10, Öhh?? Hallå?? Läs #9 innan du skriver nåt mer.

Skulle min hamster verka hängig längre tid är det väl SJÄLVKLART jag skulle gå till veterinären. När jag skrev att han verkade hängig och trött var det kväll, ingen veterinär öppen, och skulle jag ringt veterinären är jag säker på att han/hon skulle säga åt mig att avvakta för att se om det blev bättre. Igår var han precis som vanligt igen. Men jag antar att du bara är ute för att provocera, för vem har nämt nåt om "leksak"? Du borde verkligen fatta bättre.

Saraah-s
0

#10 Men gud , ingen har väll sagt något om att den är en leksak?
Man ringer ju inte vetrinären om den är slö ena kvällen tex, Man väntar tills dagen efter och ser , är den lika slö och så så är det klart man ringer vetten.. Så tycker jag iallfall. Om man inte märker att hamstern har ont någonstans så skulle jag ringt vetrinären på en gång.

Vissa hamstrar kan sova en hel dag utan att vara pigga , men inte för att dom är sjuka eller så . Vissa av mina ser jag inte en skymt av vissa kvällar , inte så ofta men det händer. Och dagen efter är dom pigga som en kanonkula som mina brukar vara :)

91Marran
0

Visar en hamster ett tecken på att må dåligt ska man ringa veterinären direkt. finns ju ställen som man kan ringa till dygnet runt för hjälp om man har problem med sitt djur. t.ex. agrias veterinär rådgivning.

har varit med om en hamster som var hängig ena dagen och sedan jättepigg nästa dag. två dagar efter jag ringt veterinären var den död. hade jag åkt in direkt hade den klarat sig.

Mvh
Mig

Nitapitabrod
0

Hoppas han kommer bli frisk.

razina
0

Sen den kvällen har han varit precis som vanligt, bara det att han har börjat vakna en timme senare, annars är han lika pigg och busig som alltid. Så jag tror inte det är nåt fel på honom, han var nog bara trött.

#13, hade han varit likadan dagen efter hade jag givetvis ringt veterinären, men kanske är det så att hamstrar också kan ha en dålig dag och vara trötta utan att de är sjuka?