Hamster iFokus

Hamster

Etikettguldhamster
Läst 1060 ggr
RADiOACTiV
0

Färg på Dixie?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Har en liten snabb fråga bara, vad har Dixie för färg egentligen? Vintervit är väl de helvita, men sedan vet jag inte om hon är Campbell rysk dvärg eller Sapphire pearl som jag hörde talas om nyss.. Jag är så kass på detta med färger och tydligen raser också. Vet bara att hon är en Dvärghamster. Sibirisk har jag för mig? Vad det nu betecknar.. ras eller färg?

vad är hon egentligen? XD

RADiOACTiV
0

Läste precis detta:

"Det finns fyra arter av små hamstrar som hålls som sällskapsdjur och som gemensamt kallas för dvärghamstrar. Det är Campbells dvärghamster (latinskt namn är Phodopus sungorus campbelli), vintervit dvärghamster (Phodopus sungorus sungorus), Roborovskis dvärghamster (Phodopus roborovskii) och Kinesisk hamster (Cricetulus griseus). Förmodligen bör Campbells och vintervita inte räknas som underarter av samma art, som man gör nu, utan som separata arter, men ingen vetenskaplig revidering är gjord."

på sve hamsterföreningen. Betyder det att hon är Campbell alltså? Men det finns väl ändå olika beteckningar på färg? : )

[Popcorni]
0

Din hamster ser ut att ha färgen sapphire, och det innebär att det inte är en cempbells är då antingen en Hybrid (blandning mellan rysk vintervit och campbells) eller så är det en rysk vintervit. :)

Om du går in på svenska hamsterföreningens sida igen så kan du kolla på färgerna, för respektive art. Där finns det bilder och beskrivningar på färger som sen kan jämföra med din hamster. :)

RADiOACTiV
0

Har gjort det.. men hittar ingen som ser ut som hon. Bara agouti men den är orange på sidorna och mycket mörkare än Dixie. >.<

RADiOACTiV
0

Men här finns en bild på en exakt likadan som Dixie : D

http://www.carringtonhamstercrew.co.uk/northern/winterwhitehamster.html

Så jag antar att hon är en Rysk vintervit med färgen Sapphire då : )

Royalz
0

Är hon från djuraffär är hon nog Hybrid. :)

RADiOACTiV
0

Ah ok så då säger man bara Sapphire då? XD

Royalz
0

Hon är en Hybrid med färgen sapphire :)

RADiOACTiV
0

nr #2 sa detta, att sapphire alltid är en Hybrid, så då räcker det väl att bara kalla hennes typ för sapphire menade jag. : D tack för svar

Royalz
0

#8 Nej, Sapphire är en färg. Och rasen är en Hybrid, dvs korsning utav cambells och vintervit.

Så din hamster är av rasen Hybrid och av färgen sapphire :)

RADiOACTiV
0

tacktack : D

Anfa
0

Oj så krångligt det är med färger :o

kajsa_karin
0

Behöver inte vara Hybrid bara för den kommer från Djuraffären tycker den ser ut som en Agouti.

kajsa_karin
0

På länken du la in de små Vintervita är Auguti. en Saphire är mer gråblå i teckningen medan augoti är brun aktik brukar bli grå på vintern

RADiOACTiV
0

dixie ändrar inte färg : o