Hamster iFokus

Hamster

Etikettguldhamster
Läst 2237 ggr
Ebba-A
0

"Skilsmässohamstrar"?

I helgen bestämdes det att mina föräldrar ska skiljas, vilket enligt mig är ganska skönt då dom bråkar ganska mycket.

Iallafall ska mamma flytta, hon och jag ska på visning på onsdag. Förhoppningsvis får hon det, och kan flytta redan i augusti. Min pappa kommer bo kvar här.

Jag vet inte riktigt hur jag kommer bo, men jag kommer iallafall bo hos båda även om jag inte vet hur mycket hos varje. Men jag har ju mina två ögonstenar, Keyla och Klown som är 4 respektive 4,5 månader gamla.

Vi säger att jag ska bo varannan vecka hos mamma och varannan hos papa då.
Jag har två saker att välja mellan, antingen ha dom med mig när jag flyttar emellan. Då kommer jag ha varsin Bur åt dom på varje ställe, det blir svårt att flytta alla burar eftersom jag har ett marsvin, två hundar och två syskon med mig. Och jag har ju redan burar så det blir över.
Eller sälja dom.

Jag skulle ju kunna ha en av dom hos pappa och en hos mamma, men då skulle dom inte få så mycket gos när jag är borta. Och känner jag mina föräldrar rätt skulle dom säkert glömma bort att mata.

Men några frågot nu då:

1. Skulle en hamster kunna byta Bur och miljö en gång i veckan, eller skulle det bli alldeles för stressigt?
2. Hur kan man göra miljöbytet lättare?
3. Hur skulle ni ha gjort? Andra förslag?

Värd på Choklad iFokus

Adina
0

Jag är hos pappa på helgerna, då tar jag oftast med dom & har extra burar där. Tycker det funkar ganska bra, har inte märkt att dom blir stressade eller något.

Ibland får dom stanna hemma om mamma inte jobbar & kan ge dom en gurbit eller något liknande.

Eloz
0

Mina stannar hos min mamma då jag inte är där. Hon tar hand om dem , har sagt allt hon behöver veta, tycker det fungerar bra Glad

Zheverez
0

har du burar hos båda föräldrarna så är det enklare att bära med sej två transportboxar.

hamstrarna lär sej fort att de har två hem och kommer inte lida av det dvs bli stressade. de är ju nyfikna krabater å tycker det är roligt med miljöbyte ungefär som när de släpps ut å får kuta i bollen,röra sej fritt i ett rum el i lekhagen.

de kommer fort in i de nya rutinerna och lär sej de nya dofterna och att de har två hem.

det går fortare för djur att hantera såna situationer än vad det gör för oss tvåbeningar.

[GlittriGris]
0

också funderat på det för jag har funderat på att skaffa hamster och jag är ett ''skilssmässobarn'' if dom blir stressade men kan man börja med det på en gång när man har fått hem dom eller bör h*n vara hos tex pappa i tre veckor tills han är tam?

Adina
0

Mina åker i transportbur i bilen :)

razina
0

När jag bodde hos mina föräldrar och de var skilda så hjälpte pappa mig att flytta burarna emellan när jag bytte vecka. Det funkade bra tyckte jag, ha lite leksaker, spån, mat osv på varje ställe och flytta burarna emellan.

Iom att du inte vill flytta burarna tror jag absolut inte det är nåt problem för hamstern att bo i en Bur på varje ställe. De gillar ju variation! Ta dem i transportbur eller en låda på vägen så funkar det nog jättebra.

EmmaJorunn
0

om du är orolig för att de ska bli stressade så kan du tänka på att inte städa burarna precis vi veckoskiften, alltså så att de inte varje vecka byter till en annan Bur som dessutom är helt ren och luktar främmande. alltså tycker jag att du skall städa burarna i mitten på veckorna, och låta buren hos din mamma stå ostädad medan du är hos din pappa, om du förstår hur jag menar. då luktar det välbekant och tryggt hela tiden, hur mycket de än flyttas omkring.

jag tycker absolut inte att du skall sälja dem. som de här ovanför har sagt brukar fyrbenta klara sånt här bättre än vi tror. Lycka till!

[findusen]
0

håller med #7 och du kan ju även ta lite "smutsigt" spån i trnasportboxen och lägga ut i buren :) hade en Bur hos mamma o en hos pappa till mina marsvin o dom följde med när jag flyttade emellan. funkade bra, lite bökigt, men det gick bra :)

membeel
0

När jag bodde i Uppsala så åkte Olliwer med mig hem till Mora varje helg, hade en Bur på varje ställe så han åkte transportbox emellan, funkade jätte bra .. märkte ingen större skillnad på honom alls, kanske bara att han trivdes bättre hemma ;)

kajsa_karin
0

Sophias Hamstrar bor hos mig. Men jag vet att Sophia skulle vilja ha med sig sin hamster då hon reser till Pappa. Vi skulle ta med hela Buren. Så stora är dem ju inte så vart den står gör ju inget. När Fia går i skolan så bor jag nära skolan så hon kommer hem varje eftermiddag och gosar med sina hamstrar men det är svårt för henne.