Hamster iFokus

Hamster

Etiketter: avelgenetikuppfödningguldhamster
Läst 2338 ggr
Charlie2006
0

Söker Europeisk Fälthamster

Undrar om någon vet om det finns uppfödare på Europeisk Fälthamster/European Hamster (Cricetus Cricetus). Det är ju en ovanligare ras än dvärghamstrarna och guldhamstern som sälskap. Men undrar om någon som vet importerar och säljer eller föder up fälthamster? tacksam för svar. Också intresserad om någon vet om det går att få tag på Mushamster, eller impoterar dom?.

Är nämligen intresserad av ovanligare hamsterarter än dvärghamster, guldhamster och kinesisk dvärghamster. Då jag redan äger roborovski, campbells och guldhamster. Tack i förhand för svar :).

Min hemsida

"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."

//Frida

Imasy
0

Räknas inte Euoropeisk fälthamster som ett vilt djur man inte får ha i fångenskap?

Charlie2006
0

#1 Vet inte, tänkte ta reda på det. Men om man får ha den som sälskap skulle det vara roligt att ha en hemma :).

Min hemsida

"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."

//Frida

Royalz
0

Föresten är inte annonser förbjudet på denna sajten?

Charlie2006
0

#3 Jag tycker det inte är en annons, undrar bara om någon vet om det går att få tag på fälthamster elr inte ;).

Min hemsida

//Frida

Gunpowdersmoke
0

Inlägget kanske hör hemma i ett köp/säljes/bytes forum? Jag har dock ingen aning om fälthamstrarna.

Är dessa utrotningshotade vilda djur får man inte ha dem i fångenskap, dock finns det undantag t.ex. tiger om djuren är födda i fångenskap via illegala nät.
Eller något i den stilen ^^ Har sett för mycket på Animal Planet.

Charlie2006
0

#5 Kanske den gör tänkte inte så långt ;). Letade på google om Fälthamster och det stog inte så mycket om dom, nog inte så många som har dom i fångeskap.

Min hemsida

//Frida

Gunpowdersmoke
0

Du borde fråga något zoo eller bättre djuraffär vad de vet om djuret. Låter lite osmart att skaffa ett djur som man inte vet något om.

Royalz
0

#7 Djuraffärer vet knappt nått om djuren dom säljer. Så råder dig inte att fråga personalen på djuraffärer.

Gunpowdersmoke
0

Jag tycker dock att Arken Zoo och Djurfavoriten i Uppsala verkar vettiga. De kanske inte vet allt om alla djur men de har åtmintsone något djur i affären som de faktist vet mer än allmänbildning om. fast jag kanske bara haft tur när jag pratat med personalen på dessa då. Fast som redan sagt, det handlar om vilda djur så det kanske inte finns så mkt kunskaper om dem i djuraffärer. Dock är det aldrig fel att fråga.

Charlie2006
0

#7 #9, tror inte djuraffären vet något om fälthamstern. #7 tänker att det inte är någon störe skillnad på en fälthamster än en guldhamster eller en dvärghamster. Bara att fälthamstern behöver mera mat och störe Bur. Då jag ägit över 20 hamstrar är jag ganska allmänbildad om hamster. :)

Min hemsida

//Frida

Tazzar
0

Jag har för mig att jag sett bilder på fälthamstrar i dunaburar = att det finns fälthamstrar i fångenskap (säkert inte i Sverige däremot).

Men jag har också för mig att det var fälthamstern man försökt hålla i fångenskap, men de var så aktiva och svåra att man i stort sett slutade med det, eller det kanske var någon annan art?

Geishas
0

Visst hålls Fälthamstern i fångenskap, man avlar på dem för att platera ut i det vilda, projektet är ganska angeläget i Tyskland då denna nästan är utdöd och nej man får inte hålla dem som sällskapsdjur, dessutom bits de väldigt kraftigt då de inte är domesticerade.

Det finns i så fall lämpligare arter att hålla och som sagt det är inte i Sverige eller ngt annat land tillåtet att hålla dem som sällspasdjur.

Lotta

Imasy
0

Men man kan väl få föda upp dessa om man har tillstånd ifrån SJV eller liknande? Och att man har ett riktigt mål med det, inte att det bara är härtigt med ett ovanligt djur typ?

novas-hamster
0

Då just den hamster sortern är väldigt aggressiv antar jag att det är väldigt svårt att få till ett tillstånd om du nu inte äger en djurpark. Har hört folk som arbetar med att få ut dem i det vilda igen…när de släpps ut måste det göra det under stora säkerhets kontroll då de ofta vänder om och attackerar den som släpper. =) Så som sällskap djur tror jag inte den passar särskilt bra.

Jag tycker de som jobbar med detta gör ett strålande jobb. med tanke på att att artern är nästan utdöd. Det kanske hade varit något att starta en tråd om jennie? eller en artikel om arbetet att få tillbaka den Europeiska Fälthamstern.

Mvh Noomie

Imasy
0

Men det finns ju redan en artikel om denna ;)

novas-hamster
0

Jo men jag menade om arbetet kring det hela..en mer djupgående..men det var bara en ide ;P

Charlie2006
0

Läste någon stans att den europeiska fälthamstern används som sälskapshamster (ej i sverige) men vet inte om deta stämmer, men det stog att den användes fast inte lika vanlig som dvärghamstrarna och guldhamstern.

Min hemsida

//Frida

Imasy
0

Men finns det någon som jobbar med dessa? vart hittar man dem?

Geishas
0

I t yskland finns det flera som gör det, vi kommer att ha med en artikel från Tyskland i vår (SHF's) nästa medlemstidning.

Lotta