Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 1614 ggr
kajsa_karin
0

Samlalådor förbjudet

Hade länsrätten här Djurskyddet hemma.

Man får inte använda Plastlådor Samla lådor med lock. Även fast man gjort hål i Locket har dessa för dålig ventilation.

Antonio systemet med Nät som tak är godkänt. Samt samla låda med Heltäckande nät som lock. Tänkte bara att jag skulle berätta det.

Hamstern skall ha mycket bomatreial och gnagmatreal. Bo matrialet skall vara av den typen så att det kan smulas sönder. Trodde det var helt okej att använda tyg som de sover i men det var det inte enligt dessa inspektörer. Har suttit hela kvällen och rivit papper till hamstrna.

Man bör ha matskol till Fröerna de påståde att maten blir smutsig annars.

Nu vet ni vad ni bör tänka på till era hamstrar

UlrikaD
0

Bra att du berättar. Jag har ju hela nät till mina lådor och inga lock. Och rivet papper, och matskål, och Gnagpinnar. Vilken tur.

Men hur kom det sig att de var hemma hos dig?

kajsa_karin
0

Blev anmäld av Soss ? De hade hittat på massa skit om mina djur. De anser att man inte kan ha djur och barn. Orkar inte gå in på det. Jag är bara glad att de kom. För nu fick jag reda på att man får ha hur många Bur djur som helst så länge det inte är sanitär olägenhet och det har jag inte hemma även om de är många. Tyvärr tyckte det att mina hundar var för magra. Men jag är inte särskilt rädd för det. Eftersom jag vet att veterinären inte klagat tidigare. Går varje år med dem på kontroll. Alla 3 har vägt lika mycket hela deras vuxna liv. Tydligen kan inte en Labrador vara slimad. Det gick väldigt lätt att åtgärda det som de slog ner på hos hamstrna. Hundarna får jag göda lite blir nog inte så svårt för de är väldigt matglada. Ändå ger jag dem max ranson endligt foderstat på matsäcken. Men jag äger jaktlabbar och en Blandis

Bilder på hundarna hittar ni här www.123minsida.se/elliottrustybus.se

Linda3046
0

Så man får inte ha t ex ett samla lock där man skär ut en ruta och sätter nät på utan hela öppningen måste vara nät eller ingenting alls?

Det där med med att fröerna skulle bli smutsiga för att man inte har matskål tycker jag är lite konstigt för det är ju sällan som hamstern äter maten direkt från skålen utan de brukar ju bara proppa kinderna fulla och lägga maten i boet  :P

UlrikaD
0

Men jisses! Men du har rätt, nu har de kollat och det som de klagade på är lätt att fixa. Jag fick också problem för att folk fick för sig att man behövde tillstånd ifall man hade många smådjur osv. Men som du säger, man får ha hur många som helst bara de är rätt skötta. Och du är väl som jag, tar hand om dina djur först och främst och då har de ju ingenting att klaga på sen.

Och seriöst, jaktlabbar ska ju vara slimmade, hur ska de annars kunna jaga? De är ju inga sällskapslabradorer som ligger på soffan och är knubbiga.

kajsa_karin
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tror det räcker om man skär ut större delen av locket och sätter nät större delen.

Säger det samma mina labbisar är slimade. Bus väger 21kg när han var 8 veckor var han väldigt liten bara 2,8kg han är ca 56cm i mankhöjd. Han var mager då han var liten. Nu är han 2år. Rusty är en gatukorsning. Labrador, Golden, Bodercolli och grey hound han är 60cm i manken och har alltid vägt 22kg. Elliott är 8 år han väger 27kg. och är 58 cm i manken. En utställnings labbe brukar väga omkring 30-40kg. Mina labbisar har muskler det tror jag veterinären kommer fram till. Skall faktiskt beställa tid efter midsommar och få friskhet intyg på dem hade jag tänkt. Tror inte ens djurinspektörer är vana att se smala och slimade labradorer

På bilden Elliott uppkommen ur badet idag

Geishas
0

Det här med hull på hundar varierar ju så otroligt mkt från hund till hund, jag har ju 14 hundar och de varierar väldigt i hull, några är rent av tunna trots attd e äter som heffaklumpar och några är rent ut sagt feta (brås på matte) det handlar ju inte alltid om hur mkt mat man ger dem utan om ämnesomsättning.
Undrar vad de säger på sitt nästa besök här Obestämd
Alla mina hamstrar bor ju i akvarier och har papper som bomaterial, dock har inte alla hus, hmm vet att de påpekade det sist men jag sa att även om jag har hus så gör de ett eget bo av papper (det köpte dem då) Matskålar har jag till mina men all mat läggs inte däri… Hmm ja vi får väl se tror de kommer hit i augusti igen.
De kommer ju med jämna mellanrum när man har kennel och så många hundar som jag har.

Tycker dock att det är skönt för ibland kan de kanske se saker som man själv glömt osv, sen blir det inte lika mkt spekulationer om ens skötsel vilket är skönt.

Trist att Soc fick för sig att man inte kan ha barn och djur, har visserligen ingen kontakt med Soc men jag har aldrig hört det tidigare, vad jag har hört så är det sunt för barn att växa upp med djur Flört

Lotta

Nicolina
0

Vad bra att du berättade detta här men himmla trist och konstig anledning att de kom hem till dig och kollade, att man inte skulle kunna ha barn och djur samtidigt…. jovisst, tycker synd om de barn som inte får möjligheten, glädjen och lärdomen att få växa upp med djur!

När jag tänker efter på hur mina djur har och har haft det så skulle nog jag bli tillsgad om det där med skålar. Ett tag när jag hade väldigt mycket djur och inte hann med att aktivera dem så mycket så spred jag ut fröna på burbotten som berikning för dem, men då var inte det tillåtet alltså, att de får utöva ett naturligt beteende.

Mina samla-lådor jag hade skar jag ut lock hade satte fast galler på så det hade förmodligen varit godkänt då, skönt. Men däremot hus…. nja, här är det lite olika, vissa har hus andra inte. Just nu har alla mina hus men många mår ju mycket bättre av att få bygga ett stort och luftigt bo. Och jag skulle aldrig ha hus til hona cmed ungar, blir så instängt, litet, och äckligt däri och inte kan honan göra boet större allteftersom ungarna växer och smutsar ner heller.

Zheverez
0

tur jag ger mina tomma kartonger att ha som hus. fast de använder dom inte som hus utan biter sönder dom å bygger egna bon istället.

jag använder inte skålar till torrmaten då de ändå häller ut allt för att komma åt det godaste först.

om maten blir nedkissad så är det i hörnen där de kissar och själva lägger sån mat de inte vill ha.

hamstrar är ju mkt renliga av sej å inte alls grisiga utan håller rent å fint å har ordning på maten,dvs sorterar upp den. iallafall gör mina så. det godaste i el nära boet, ett hörn med bra å ha och ett där skitmaten läggs i kisshörnan el toalätten.

[Isa96]
0

Tycker det där med matskålen va lite dåligt, tycker som #7, Det är ju naturligt för dom att samla utspridd mat. Hus är det ingen idé att jag har till mina hamstrar, dom tar allt papper i huset och väljer ett mysigt hörn och boar där ist.

Helena1978
0

Jaktlabbar ska ju vara slankare än "vanliga" labradorer, i varje fall de jag har sett.

Det med matskålar skulle jag oxå fått tillsägelse för, mina söker föda i botteströet, får för mig att de mår bra av att aktiveras och utöva naturliga beteenden.

En matskål grävs ju ändå ur och blir tom, och då hamnar ju maten i bottenströet i vilket fall. Godaste maten ligger ju i ett hörn i boet, eller i ett noga utvalt hörn.

Linda3046
0

#5 Precis, jag tror dom är mer vana att se överviktiga hundar faktiskt :/

kajsa_karin
0

Här har ni varit väldigt förstående. På Hund I fokus har jag fått väldigt kretik att mina hundar är magra av en del medan andra tycker de är okej. De är svårt att veta de där. Labradoren är ju en ganska uppdela ras vad det gäller utställning och Jakt.

Mina hamstrar slänger ut sin mat i sitt hörn. Gräver ner matskålarna i ströt. man får väll ha en matskål stående i buren för syns skull. Tror att en del regler som blivit uppsata är ganska små petiga

Zheverez
0

dina hundar är inte magra, de är precis lagom.

magra hundar där känns el syns revbenen.

dina är ju sköna att klappa och inte obehagligt hårda/beniga.

har sett hundar som är magra,tunna å vet skillnaden.

Gunpowdersmoke
0

Jag är alltid lite skeptisk till plastlådor som samlalådor… med tanke på ventilationen kan bli väldigt dålig om man måste använda lock.
Dock om man har turen att inte ha hund eller katt samtidigt som man har hamster så gör det ju inget om man inte har något lock överhuvudtaget?

Och vad är det för larv med matskålen? Hamstern naturligt söker kringspridd föda.. när ajg hade hamster så sov en av dem alltid i matskålen något annat verkade den inte duga till x)
Det enda jag lade i matskålarna var färsk mat, t.ex. tomater som kan bli rätt kladdigt och oaptitligt ganska snabbt i kutterspån.
Annars torr mat som majsflingor och pellets lade jag på ett lade kuttenspån och sedan täckte jag över dem med kutterspån, hamstern kände ju lukten av mat och fick väldigt mcyekt stimulans av att samla mat och leta upp den.

Och vaddå inte ha barn och djur samtidigt? Vad är det för trams? jag anser att det är en brist om man har fått växa upp med djur, har haft djur hela mitt liv och inte fan mår jag dåligt av det? Dessutom har jag hört att barn som har djur hemma har mindre risk att bli päls eller djurallergisk.

Och på tal om dina hundar, den på bilden ser fräsch ut. Jakthundar blir naturligt slankare och mera muskelmassa än andra typer av hundar med tanke på vad de faktist gör. Det finns så mkt oaptitligt feta hundar att det voire bra om de fick se en frisk hund emd lagom hull någon gång så de vet hur de ser ut xD

Zheverez
0

sammlalådor och andra liknande blir inte mörka el luft täta om man borrar lufthål högt upp utmed kanten på lådan samt gör bra lufthål i locket.

man kan såga ut en stor del av locket och ersätta med nät i den utsågade delen.

blir tom bättre ventilation då än i en miniduna

Anfa
0

Hade någon skrivit att det var olagligt att ha hus  till ahmstrarna? :o

Gunpowdersmoke
0

Man får ha hus men man fick inte ha samlalådor som burar.

kajsa_karin
0

Fick direktiv på det som skall åtgärdas här hemma.

Alla hamstrar skall ha Matskål

Hamstrna skall ha bolådor (Hus alt Kartong)

I morgon skall jag veterinär besiktiga hundarna.

kajsa_karin
0

Har idag betalt 1500kr för veterinär besiktning av hundarna

de hade bra hull och var friska

raudur
0

Vilken tur :P Dom är nog bara vana att se feta labbar :)

nonisaga
0

#19 Är det jaktlinjer dina labbar har i sig? (:

kajsa_karin
0

Ja det är det Jaktlinjer

Bus är ren jakt labbe Elliott är lite allround

nonisaga
0

#22 Då är det ju klart att dom ska se smala o spetsiga ut, som en flat :) Dom hade nog ingen erfarenhet om det hehe :/

ivanhoe81
0

ursh jag som har samlalådor som burar, de som jag inte har hunnit fixa nätlock till har jag borrat mängder med stora hål i

sedan har jag ett stort akvarium som jag just nu använder täckglasen på (fast de ligger enbart på under natten) har inte fått till några bra ramar att sätta fast nätet på än, det akvariumet har måtten 2m x 50cm x 60 cm (bredd x djup x höjd) de har inte klagat hos mig (djuren alltså)

men jag ska fixa nätlock till alla mina burar
bra att du nämner det här för att varna även oss andra

det med matskål kan jag inte förstå, tänker man lite på de vilda hamstrarna så serveras inte maten i matskål utan de får leta själva
det är ju för %&()()%¤( en aktivering för dem, man får väl sätta dit en matskål men att man har maten på 2 ställen både i skålen och i spånet

jaja det märks om de skulle få för sig att komma hit, hos oss skulle nog djur bli totalt förbjudna då ingen av oss är så bra på att hålla ordning, ska de förbjuda oss att ha lägenhet tro då vi själva skapar sanoritär olägenhet trp?? djuren har det mycket renare inne hos sig än vad vi har i lägenheten hehehe