Välkommen hem:)
Ja, välkommen hem får jag väl säga till den långhåriga dvärghamstern Börje.
För er som inte vet vad jag pratar om så låg det en annons på blocket nyss om just en långhårig dvärghamster. Med en bild på en stor guldhamster i en liten, liten habitrail safaribur med minihjul i.
Jag skrev till ägaren och bad henne informera nästa ägare om att det faktiskt var en guldhamster och att den behövde en större Bur. Fick till svar att djuraffären minsann hade sagt att det var en långhårig dvärghamster och den buren passade utmärkt så då var det så! 400kr skulle hon ha för alltihopa och jag svor ve och förbannelse över att jag inte ägde en enda krona.
Då kom Imasy som en räddande ängel och sa att jag skulle erbjuda mig att köpa bara hamstern så skulle hon hjälpa mig. Sagt och gjort, tjejen nappade efter mycket om och men och idag hämtade jag hem honom.
Har egentligen vare sig tid eller plats för en hamster till men vad fasen.
Frågade tjejen om hon ville lyfta över honom i transporten i och med att han inte kände mig så sa hon att han inte gillade henne så hon tog inte i honom.
Dessutom är han inte van till att vara ute "för han hade ju sitt hjul" Det mini, mini safari-hjulet, usch. Men hon ville vara snäll och skickade med lite godis till honom. Gnagarstänger för….tada….marsvin!! Apropå en annan tråd här inne: Hamstrar är inte marsvin. Jo men tydligen så är de det.
Men här är killen iallafall. Han ska inte bo på spån utan på toa-lätt men den stod i källaren och jag orkade inte släpa upp säcken. Han får bo i spån tills imorgon.
Satte ner transporten i buren så han skulle få klättra ut själv. Han ser skeptisk ut.

Sicken tjusig karl och räddande ängel du hade ;)
Och du själv är en räddande ängel!
Hmm, han ser ut att ha röda ögon? Då kan han inte vara gul iaf
Jätte fin :)
Tycker också han ser ut som en gul bandad lh :)

Utan Jennie/Imasy hade jag inte kunnat göra nåt alls.
Tänkte inte ens på ögonen inser jag nu. Nu sover han så jag kan inte kolla noggrannare. Han har vänt upp och ner på hela buren, puttat bort allt spån åt ena sidan och ligger och stensover på bara burgolvet.
Åh vad bra att du fick hem honom tillslut :)
Tycker han ser både gul och rödögd ut, men hur går det ihop? ;D

Aaaw, så söt han är!
Tycker mig kunna se väldigt svaga kindteckningar, men beror på hur gammal han är också, för kind och hätt-teckningarna brukar komma med åldern också.

#8 Jag funderade på ifall det kan vara en honeyfärgad han är, de är rödögda men mörknar med åldern och ser lite likt ut en gul :)

Han skulle vara ca 6 mån. Djuraffärer brukar väl inte ha honey?
Ska spana in ögonen på honom ordentligt när han vaknar, är möjligt att det var ljuset som blev galet när jag fotade.

#11 Hm mjaa.. om han har svarta ögon så är han ju klart en lh gul bandad :)
Aw, vad gullig han är :D

Jätte fin är han. Bra av dig att du rädda hem honom. Man blir ju bara för arg när man läser sånt. Jag har haft några safari burar i reserv till en Guldhamster unge när det skitit sig. Men den är ju inte så mycket större en än dvärg då
Ååh! Är det blocket-hamstern?! Schysst av dej att ta honom.
Supersnygg! Vilket fint huvud han ser ut att ha :)

Vilken liten sötnos du fått hem då! :) En god gärning helt klart! :)
Funderar på om han kanske inte är rö så kanske han är bö. :) Och isf gul bö. :) Bö kan i vissa fall se lite rödögda ut.. :)
// Nathalie

stackars lille hamster.
Superbra att du räddade honom!

Nu har Börje invigt rasthagen. När han vaknade vände han upp och ner på hela buren. Ser ut som om jag har lämmlar eller gerbiler som bor där. Allt är upp och ner. Så jag skulle lyfta ur honom men det var inte det lättaste för han är ju helt klart inte hanterad särskilt mycket. Så jag tippade nästan ut honom men det gick ju det med. Sen satt jag mig med honom i hagen och jäklar vad han har utforskat och sniffat sig runt. Han höll sig jättelångt borta från mig de första 20min men sen kom han närmare och närmare. Och till slut klättrade han upp i mitt knä.
Vi satt i hagen i över en timma tills han började lugna ner sig lite då kunde jag lätt skopa upp honom i händerna, gosa lite med honom och sätta ner honom i buren. Och nu stensover han igen. Men det var nog skönt att få springa av sig lite. Han är riktigt fin, min långhåriga dvärghamster Börje.

Tänkte precis skriva att du är nog den enda som har en långhårig dvärghamster men då kom jag på att för inte så länge sedan så såg jag en annons i sthlm's området om långhåriga dvärghamster ungar som såldes!! :P
Men du är nog ensam om en långhårig dvärgis vid namn Börje iaf! haha! ;P
// Nathalie
Bra att du räddade honom, såg oxå annonsen och mådde illa av att se hur han bodde tidigare, skrev även till ägaren.
Skulle tippa på cremegul bandad, den stösrtsta "dvärg" jag någonsin skådat *S*
Vilken söt dvärg, säker på att han inte är övergöd?
-Thihi-
Vad gulligt av dig att rädda honom. 
Hur går det för den unike dvärgen, blir han kvar permanent eller? :)
Gud vad fin :o :D

Jadå, Börje stannar. Tycker det räcker med äventyr för honom. Han verkar trivas bra här. Älskar att vara ute, hänga med när jag städar chillaburarna. Han blev bästis med chillorna direkt och han är supermysig. Så Börje flyttar ingenstans.
Han kommer inte att avlas på i och med att jag inte har någon aning om hans bakgrund osv men han kommer att ha ett hem för livet här som sällskaps-hampis.
Härligt att läsa om Börjes framsteg:)Och underbart att han äntligen funnit sitt aldeles egna permanenta hem här i livet:)

Tack! De hamstrar som hamnar här får ju stanna. Finns ju hamstrar jag köpt utan att träffa innan som var tänkta till avel. Men när de vuxit upp inte riktigt håller måttet för vad jag vill avla på. De får ändå bo kvar här som sällskapshamstrar och ha det bra. De blir ju inte mindre gosiga och mysiga för det.
Skulle jag märka att någon hampis inte skulle trivas med så många djur runt omkring sig som jag har, då hade jag nog omplacerat. Allt för att djuren ska må så bra som möjligt. Men hittills (pepper, pepper, ta i trä:) så har det inte hänt.
Grymt söt! 
Besök gärna vår blogg: www.gizmo.webdon.nu

vilken tur att han slapp bo hos häxan-vet-ingenting!

Börje verkar vilja kompensera för sin tid i fångenskap. Det finns ingen hage i världen som kan hålla honom inom fyra väggar tydligen.
Buren kommer han ju inte ut ur, men hagen….han är aldrig kvar där man sätter honom.
Men fördelen är att han var ruskigt snabb att lära sig komma på inkallning så varje gång jag inte hittar honom så sätter jag mig bara ner och knackar med fingrarna i golvet. Och vips…sticker ett litet Börje-huvud fram någonstans ifrån och han springer som en gasell (nåja:) över golvet och fram till mig. Sen blir det massa gos förstås innan det är dags för en tupplur efter dagens äventyr.
Häromdagen hittade jag honom i en chinchilla-bur badandes sandbad med en chilla-bebis.
Inte den första hamster jag hittat så och nog inte den sista heller antar jag…
Börje är den första zoo-hamster i min ägo och jag måste säga att han kom med en stoooor dos personlighet!
Härligt! Det kan inte finnas nå andra djur än dina som har det bättre i livet :)