Bruten klo?
Hej!
Jag såg nu att min lilla hamstertjejs "lillfingerklo" ser konstig ut. Det ser ut som den har brutits så att den pekar upp istället för fram. Det har inte kommit något blod, är inte svullet eller rött och jag får ta på den så det verkar inte göra ont. Den sitter fast.
Ska man åka till veterinären?
Hon gräver och busar precis som vanligt annars.
Tacksam för svar!

Håll lite koll på klon och klipp av den om det behövs, annars så brukar sådant här läka jättebra av sig själv på ett par dagar-till en vecka. Om du vill kan du dutta dit lite idominsalva eller helosansalva.

Tack så mycket! Låter vettigt.
Hur klipper man hamsterklor? De är ju så små… visst kanske jag som oroar mig för sådant men tänk om man kommer fel och tar hela tassen istället för bara klon o.O
Det är rätt enkelt att klippa hamsterklor :)
Man tar tag i ena tassen och håller fast den och sen klipper man bara. Alltså hamstern är i ditt knä och man håller bara fast en tass i taget :) Det funkar för mig på alla mina 6 hamstrar.
Okej kanske bara jag är nojjar igen då x) Jag hade aldrig ett behov av att klippa mina hamsters klor, de slipade naturligt ner med om trädgrenar och keramikkrukan i deras Bur. För att förtydliga, jag hade naturligtvis inte flera guldhamstrar i samma Bur, de både dock i samma Bur allt eftersom de dig. Jag fick inte ha mer än en hamster i taget.
Jag klipper bara min hamstrars klor innan utställningar :)
Hmm jag antar att man brukar göra så av samma anledning som man klipper katters och hundars klor innan utställningar. Inte kunna riva domaren eller något xD
Nej inte därför. Utan har dom för långa klor blir det ju avdrag på bedömningen.
Huh? Varför då?
För att på utställnning ska ju hamstern vara så välskött och fin som möjligt. Då går det inte att komma med en hamster som har jätte långa klor eller tänder. Därför blir det avdrag då.

#7 Man klipper ju inte bara hunden och kattens klor innan utställning, utan de måste ju klippas regelbundet om de inte slits ner naturligt vilket de mycket sällan gör. Och för långa klor hos hundar, katter, hamstrar och alla andra djur medför ju ohälsa! Djur med för långa klor kan ju inte gå på ett riktigt sätt och klorna kan vridas åt alla håll, tåleder och tår viks ju också vilket gör mycket ont för djuret.
Så klippa inför utställning för att djuret inte ska riva domaren? Visst… men en hund ska alltid ha välklippta klor oavsett, och med för långa klor på utställnining måste de väl få avdrag pga av missskötsel, eller?
Tja. Vår hund var stort sett alltid lös förutom under de månader man inte får det. Hans klor kanske växte långsammare än andra men vi behövde ganska sällan klippa ner dem.