Hamster iFokus

Hamster

Etikettguldhamster
Läst 966 ggr
Loviss
0

Två honor?

Skulle man kunna ha två vintervita dvärghamsterhonor i samma Bur? Jag har haft piggis i ungefär 2-3 månader. Tycker det är urgulligt med två dvärgisar som springer i hjulet samtidigt!

Royalz
0

Oftast börjar vv bråka efter ett tag, samma med cambells. Därför är det bäst att ha dom ensamma.

UlrikaD
0

Dvärghamstrar kan mycket väl leva tillsammans hela livet. Här hemma har jag två bröder som alltid gått ihop och aldrig bråkat. Lagen säger ju tom att man ska ha dem två och två ifall inga särskilda skäl föreligger.

Royalz
0

Hanar funkar bättre ihop än honor. Hörde på en utställning en gång att det är bäst att ha dom ensamma för förr eller senare kommer dom börja bråka. Hane & hane funkar bättre än hona & hona.

UlrikaD
0

#5 1 § Gnagare, utom guldhamstrar, ska hållas i par, av samma eller motsatt kön, eller i grupp. Detta gäller inte om det finns särskilda skäl. Tidpunkten för, och tillvägagångssättet vid, sammanförandet av djur till par eller grupp ska väljas med hänsyn till djurens art, ålder och kön samt andra omständigheter, så att risken för osämja minimeras.

Royalz
0

Det står så ja. Men dvärghamster honor börjar ofta bråka förr eller senare. Iaf cambells vad jag har hört.

Zheverez
0

jag har kunnat sätta ihop av samma kön vid sen ålder tex sex månader och äldre.

man får då passa dom så de inte börjar fajtas, lite smågnabb blir det ibland.

om man sätter ihop dom på neutral plats där ingen känner att de måste försvara reviret så brukar det funka bra.

kajsa_karin
0

Jag har också erfarenhet att det fungerar bra

[Popcorni]
0

Av den erfarenheten som jag har så tycker jag inte att det är större risk för bråk med två hanar än med två honor. :)

N-D-U
0

det fungerar bättre om de är syskon och bott ihop hela livet. honorna kan gå att sätta ihop men man kan inte garantera att det skulle fungera. Hanarna kan också gå att sätta ihop… men ifall hanen träffat en hona så är dt kört.

Ifall du ska sätta ihop två honor så se till att du har en ren och nystädad Bur så att ingen av honorna har revir där. För då inkräcktar den ena honan på den andra honans revir och det kan sluta dåligt.

men du kan ju försöka att sätta ihop två st honor men som sagt så kan jag inte garantera att det ska fungera :p

N-D-U
0

som jag har läst så brukar det vara svårt att sätta ihop dem ifall det är mer än 12 v. gamla.