Hamster iFokus

Hamster

Etikettguldhamster
Läst 1380 ggr
N-D-U
0

transportfrågor

På tisdag ska då kullen och mamman transporteras från Uppsala till Växsjö.

har några stycken frågor som jag undrar över.

- på tisdag är kullen 2 v. gammal. Är det  OK om man transporterar ungarna när de är så pass små?

ifall inte, hur gamla ska de isånnafall vara ?

- Kan man transportera dem i en kartong?

- hur länge klarar sig ungrana och mamman utan vatten? skulle det fungera att transportera dem utan vatten från uppsala till växsjö, då vi inte har tillgång till vatten i fraktlådan.

tacksam för svar :)

chocomian
0

1. Nej, alldeles för unga, MINST 4 veckor (iaf med guldhamster, tror det är samma med dvärg?)

2. Inte säkert med kartong, då de lätt knager sig ur dem, välj hellre något i hårdplast som en godislåda eller liknande (massa lufthål också)

3. Kan man inte ha vatten till dem, lägger man istället ner vätskefyllda grönsaker… salladsblad eller gurka tex

N-D-U
0

okej tack för snabba och bra svar.

går det inte ens att transportera dem om de åker bil och är i en låda med spån, hus , Sand, och allt det vanliga. tänkte att de kanske inte känner så mycket om det åker i en bil  och Bur och allt är som vanligt? :)

Saraah-s
0

jo jag tror att det går att transportera dom tidigare än 4 veckor, bara dom får vara med mamman och så. jag tror iaf det var så , inte helt säker.

http://www.scattred.snabber.se

N-D-U
0

#3 jo ungarna kommer vara med mamman. Tror kanske inte heller det ska vara något stort problem att transportera dem. De sover för det mesta och om det är och sover med mamman och så, så tror jag inte dem märker så mycket.

chocomian
0

Jag skulle personligen inte våga ta risken iaf att transportera dem så små, även om mamman är med, inte om det inte är extremt nödfall

Saraah-s
0

Nja, jag skulle inte heller våga transportera när dom är 2v men när dom är 3 v så skulle jag våga :) Om det inte är nödfall då såklart som du sa.
Mamman kanske blir stressad genom blifärden eller så.
Men det går ju säkert bra :) Om det går och vänta i någon vecka så skulle det vara ett plus.

http://www.scattred.snabber.se

Geishas
0

Det är absolut ingen fara men kör dem i den vanliga buren så slipper du störa onödigt mkt.

Lotta

N-D-U
0

#7 okej ! tack! :D

Någon som vet mad mini mottet måste vara när man transporterar i cirka 5 timmar?

Royalz
0

Om det är en hona med ungar bör den vara så stor som möjligt. Kan dom inte åka i buren?

N-D-U
0

#9 okej. det ska till en köpare och då kan jag inte få hem buren igen. Det blir liksom svårt.. ;s

men ska leta upp något stort och bra!

Geishas
0

Du får inte sälja ungar som inte fyllt 3 veckor enligt svensk lag.

Lotta

Nicolina
0

Jag har åkt med en Guldhona och hennes 3v gamla ungar ner till Småland från Stockholm, dvs ca. 6-7 timmars bilresa och tillbaka sen när de var 4v och det gick alldeles utmärk!

Transportera dem i deras vanliga Bur för att minimera stressen för mamman, se till att temperaturen i bilen är jämn och bra och lämna dem absolut inte i bilen för att tex äta - bilar blir otroligt snabbt varma och det klarar inte hamstrar. Och slutligen ge mycket grönt så som gurka, sallad och äpple i buren under färden istället för en droppande vattenflaska.

N-D-U
0

#12 tusentack !

[GeeGee]
0

Varför vill du transportera dme i en papplåda? För min Totte tar det cirka 3 sekunder för homom att gnaga igenom en pappskivao ch ta sig igenom.

Så ta det säkra före det osäkra och välj någon form av plast låda eller ännu bättre en transportbur ^^

N-D-U
0

jag har nu en transportbur. ändrade när jag märkte att det var så långt mellan de ställerna de ska resa. :)

Zheverez
0

är det varmt ute bör transportören tänka på att inte lämna dom i bilen obevakade,ensamma.

det tar bara minuter tills bilen är varm och syrefattig.

det är lika illa att lämna hamstrar i en varm bil som med hund.

mkt grönt som gurka och frukt är bra när man inte kan ha vatten i boxen.

ta spån från boet och bäddmaterialet så de har sin egen doft som trygghet.

hoppas det går bra nu.

N-D-U
0

absoluut!..

tack :)

kajsa_karin
0

I sin egen Bur våre det funka