Hamster iFokus

Hamster

Etikettguldhamster
Läst 930 ggr
Bulba
0

Hjulet åker :/

2 av hamstrarna har metallhjul och dom står inte stilla utan flyttar på sej hela tiden…

Zami´s Hjul brukar hamna framför vattenflaskan så han inte kommer åt att dricka…

Funderade på att tejpa fast dom i burbotten men är rädd att hamstrarna går och börjar tugga på på tejpen och det kan ju inte vara speciellt bra…

Någon som har ett tips på vad jag kan göra?

UlrikaD
0

Byt hjulsort?

Bulba
0

#1 jo jag får väl göra det.. "/

Linda3046
0

Jag har samma problem med Toisettes Hjul, men då har jag som tur är vattenflaskan under en övervåning så hjulet kan inte komma så nära vattenflaskan att den blockeras eftersom den krokar i övervåningen först :P

[CeKa]
0

Jag hade ett Wodent Wheel till vår förra hamster och löste samma problem genom att fästa metallställningen som hjulet vilar på med lämpliga tillbehör i en bräda (vi använde "krokar" som man fäster sladdar med i/mot väggen).

Kanske det går att göra så även med ditt Hjul? Glad

Hennum
0

jag har det problemet med hjulet på golvet. fast det gör iofs inte något. har ett ganska stort Hjul i metall på golvet som de springer i när de är lösa. Det hjulet brukar ta små promenader över hela golvet tills de stöter på någon möbel som gör att det inte går att snurra längre :P

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

Gunpowdersmoke
0

Tja om det går så kan man ju försöka fästa det i taket på buren om det har gallertak. Det var så jag gjorde för att det inte skulle skramla så mkt.

Bulba
0

#4 Jag har ju faktiskt sånna "krokar" liggandes på min garderob men hur fäste du dom? Dom här hamstrarna har dunor…

#6 Galler i taket har dom. Jag brukar dock inte använda den lilla luckan utan tar gärna av hela gallret och då blir det ju lite komplicerat att öppna om ett Hjul hänger där i.

Men jag ska nog låta dom som bor i gallerbur få ha metallhjulen och de som bor i duna får ha plasthjulen.

Wilse18
0

Detta låter ju väldigt opraktiskt, men kanske det går att göra små hål i botten av buren och sedan knyta fast hjulet med ståltråd. Vissa av mina burar har sånna Hjul med vi har gjort hål i sidan av buren =)

Bulba
0

bottnarna är av hårdplast och kommer spricka ifall jag försöker göra hål :/

Gunpowdersmoke
0

Man kanske kan ställa hjulet emot en vägg eller så eller stoppa det med någon träkloss så att det inte kan flytta sig. Det borde funka om hjulet står på en ställning.

Bulba
0

jo ska prova lite olika lösningar. Det finns ju lixom halk mattor man lägger i badkaret. Kan amn lägga en sån under hjulet ellet är det farligt för dom ifall de skulle börja tugga på det??

Gunpowdersmoke
0

Tjaa… gummiplast kanske inte är så trevligt om de får i sig. Det är svårsmält har jag hört xD

Men jag tror det är bäst att liksom bygga in hjulet i någon formation med tunga träklossar och grenar så att det sitter fast eller iallafall inte åker så mkt.

[CeKa]
0

#7 Jag var nog lite otydlig. Wodent Wheel-hjulet har en stålställning som själva snurrdelen är fäst i. Den stålsak som vilar mot marken satte vi fast i en träbräda med hjälp av krokarna. Då är det själva brädan som ligger an mot burgolvet och ger hjulet stabilitet. Jag hade också en Duna när vi fixade detta, de har ju lite ojämt burgolv som gjorde att hjulet stod illa - men denna lösning fungerade bra.

Hoppas att denna förklaring ger lite klarhet - har tyvärr ingen bild på hur det såg ut.

Gunpowdersmoke
0

Vilken smart idé :P Det borde ge lite vikt åt det hela okcås som bigrar till att det inte åker iväg.

[CeKa]
0

#14 Det tyckte jag också! Skrattande Resultatet blev både stabilt och bra. Kan tyvärr inte ta åt mig hela äran eftersom min kloka sambo gjorde jobbet.

Bulba
0

Ja nu förstar jag lite bättre Flört