Varning Duna bur
Jag har haft två hamstrar på Loppet av 2 veckor som gnagit sig ur duna buren under vatten hålet för flaskan. Båda hamstrana har tyvärr omkommit. Så jag varnar för duna burar. Det har gått as snabbt och de har krypit ut på Golvet där monstret varit. Jag kommer inte att använda mig av Dunor mera här. Två helt olika bottnar som det inte var gnagat på tidigare. Har inte haft detta problem då man haft vatten flaska i hålet.

Ajdå
Jag har ett sånt hål , har satt en tom vattenflaska i hålet. Tror det hjälper lite. Provade att ha en vattenflaska med vatten men den bet hon i så vattnet kom ut
Vilka små utbrytarkungar eller utbrytardrottningar du måste ha. Beklagar bortgångarna, vila i frid vännerna.
Ush vad tråkigt :( Detta är en av de grejerna jag är mest orolig för med dunaburorna och Samlalådorna.. Gallerburarna verkar rymningsäkrare på det sättet, så länge luckan inte sitter slappt..

det är det jobbiga med dunaburar..

Tja…. de kan ju lika gärna gnaga sig ut en plastbotten på en gallerbur också. Så jag tror inte att det har och göra med att det är just en Duna-bur. Plastbotten i en gallerbur är ju tom betydligt lättare att få tag i och börja bita.
Har själv haft en liten Guldtös som bet sig ut precis som på bilden ovan. Mina gerbiler gjorde också likadant men de satt sött kvar i buren alla fyra.

man brukar höra när de håller på å gnager.
det tar ju en stund tills de repat sönder så pass mkt att de får ett bra gnagartag. det är när de håller på å repar som jag hunnit stoppa flera av mina rymmare.
Jag har bara dunor här hemma och aldrig att de har bitit sig ur dem(peppar peppar), det måste vara maximal otur…
Har även samla till gerbil och det funkar finfint .
För ett tag sedan satt mina och bara höll på me vattenflaskan hela tiden, men som tur var har dom givit upp ett tag nu :)
#5 Jo fast de verkar ju föredra att gnaga på gallret, antar att de får bättre gnagartag där (även på dunaburar har jag sett att hamstrar typ klättrar upp i taket och gnager där :/).
Jag har aldrig varit med om att någon av mina gnagt på plasten i en gallerbur, fast i en av mina gallerburar som jag köpte begagnad var det iof rätt mycket gnagt i plasten så det finns väl säkert hamstrar (eller om det var något annat djur som bott där tidigare) som gnager på plasten i gallerburar.
Får hoppas jag slipper det problemet, för funkar inte dunan vet jag inte vad jag gör med Peabo.
I lådorna han haft har han gnagt.
Den stora lådan gnagde han på vattenflaskan så han fick i sig jättemycket vatten (och kissade därefter..).
Den mindre lådan har han gnagt sönder, samt 2 transportburar.
Akvarium funkar inte heller, då han gnager bort allt silikon.
Han kan ju inte rymma, men det låter verkligen förjäkligt och kan inte vara bra för tänderna när silikonet är bortgnagt och han gnager på glaset..

#11 mina som har akvarium som har silikon imellan väggarna har gnagt bort det och nu när det är borta har dom slutat gnaga helt och hållet. Och på ett akvarium så har den inget silikon så där biter han inte .
#12: Tyvärr så gör ju inte Peabo det.
Han gnager trots att silikonet är borta. =/
Därfär jag bytte från akvarium till låda.

#13 okej vad jobbigt ..

Det är inte så lätt att höra då det gnager tycker jag. Men å andra sidan är jag lite halvdöv. Jag har märkt att Gnagpinnar har hjälpt en del att ha i buren. Visa smarta hamstrar gnager på dem i stället för i buren.
Håhåjaja, det där har man varit med om… Har numera ingen duna, bara en gallerbur och så två akvarier. Blir akvarier i fortsättningen här. Den enda som gnager är Svullo som gärna tuggar på nätet som är ovanpå akvariet. Roger gnagde på en plastlåda han hade förut, böt till galler och gnagde även där så han fick skavsår på nosen… Men akvarie till honom funkar finfint.
Funderar annars på om inte de där nya Ferplastburarna kan funka..? Ser ut som akvarier men är i plast. Mao inget silikon, inget glas, och verkar svårare att gnaga sönder än dunor. De borde ju få tag i plasten vid flaskan där på dunan menar jag så det lär ju underlätta..?
Frågan är om gallerlocket är i plast som det ser ut som eller om det är i metall eller så… Har aldrig sett nån sån Bur annat än på bild.
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram
Never mind om Ferplastburen, det var visst glas och således kan man lika gärna skaffa akvarium :P
http://www.ferplast.com/ratatout_eng.php
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram
#17 de där finns att köpa i linköping, men jösses ! priset ligger på 2500 kr
Annars är ju detta superbra just till djuren så man slipper tillverka egna lock till akvarierna.

åååå stackars dig och dina hamstrar

#18 Ojj shit! :O Vi tar 1200kr för den på mitt jobb.. :S Det var inte en liten skillnad det.. :S Över det dubbla priset.. :S
// Nathalie
OMG vilka priser o_o

Akavarie buren verkar ju himla bra.
Men det var ju verkligen skillnad på pris beroende på djuraffär
Jag hade en guldhamster för några år sen som bet sönder sin dunabur, och det var inte ens vid vattenhålet, det var likson mitt i plasten. Men hamstrarna jag ar nu har inte gjort det, än iaf.
Besök gärna vår blogg: www.gizmo.webdon.nu

Under mina 10 år med hamster i dunaburar har EN enda bitit sönder sin Bur.
Dvs rätt låga odds att det händer ;)
Nu har de börjat igen, men tror inte dom kommer någonvart då dom bara "biter" på vattenflaskan.