Hamster iFokus

Hamster

Etiketterburartillbehörinredning
Läst 1546 ggr
pigelina
0

transport bur

Hur stor transport Bur ska en hamster ha?

Jag hade tänkt att köpa en liten låda tex samla låda till de, kan man det?

// Hanna

www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner

Medarbetare på lejonkaniner.ifokus

Royalz
0

Ja en lite samlalåda kan man ha som transportbur då hamstern inte sitter så länge i den :)

pigelina
0

ok:)

tack för snabbt svar:D

// Hanna

southdakota
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det här är två passande modeller. En SAMLA fungerar också men inte om du ska på utställning. Flört

pigelina
0

#3 får man inte ha sånna då? nej jag ska ju bara hemta hem den då^^

men får man ställa ut ala hamstrar elr hur är det, för kaniner öron/ring märker man ju hamstrar har ju liite små öron för det;)

// Hanna

southdakota
0

#4 På utställningarna är de ganska stränga med transporterna, i alla fall i Hamsterföreningen. Då är det framförallt den genomskinliga transporten till vänster i #3 du ska använda. Glad

Alla hamstrar får ställas i PET, där djurets tamhet och välmående bedöms. Första gången du ställer behöver du inte vara medlem, men om du vill ställa flera gånger så ska du bli medlem i Hamsterföreningen vilket kostar 180 kronor för ett år. Vill du ställa i standard där man tittar på utseendet så ska djuret vara registrerat i föreningen. (Alla djur kan registreras.) och du ska vara medlem.

I PET betygsätts djuret, det finns tre betyg, då A är det högsta, AB mittemellan och B lägst. I standard får djuret olika kvaliteter, är djuret tillräckligt bra kan också CK eller Cert delas ut.

pigelina
0

#5 ok tack:) hur mycket kostar den genomskilniga då?

// Hanna

southdakota
0

#6 Det kan nog vara lite olika, min kostade 104 kronor på Tropic-Zoo. Flört Förresten måtten på transporten till hamstrar ska vara 20 x 12 x 17.

pigelina
0

ok tack för svaren:) får man ha störe transport Bur då en det måttet du skrev? 20 e längden 12 e brädden och 17 höjden? så ja kan inte ha den minsta samla lådan då?

// Hanna

southdakota
0

#8 Om du bara hämtar hem honom så är det helt okej, men om du ska på utställning någon gång är det de måtten som gäller. Glad

pigelina
0

#9 ok:)

// Hanna

UlrikaD
0

En sån genomskinlig som är till vänster i #3 kostar ca 50kr på Hornbach och en sån till höger kan du få för 89kr på samma ställe.

Nicolina
0

Samma här, en sån transport som är till vänster har jag betalta ca. 50-60:- för här på djuraffärer i Stockholm.

Både petbox nummer 2 och 3 av den modell som är till vänster på bilden är godkända att ha sina djur i numera har jag för mig.

pigelina
0

#11 ska nog åka till hornbach då;)

// Hanna

Royalz
0

Här kostar en sån genomskinnlig petbox 69kr :)

pigelina
0

en OT fråga här: hur mycket brukar det kosta att ställa ut sin hamster?

// Hanna

Royalz
0

Hos SHF kostar det 40kr för pet och 45kr för standard per hamster :)

southdakota
0

#15 Det är ganska billigt, 40 kronor i PET och 45 kronor i standard per hamster/gerbil. Glad En utställning pågår hela dagen så lite extra pengar till fika och lunch är bra. Det brukar finns lottförsäljning också. Vinner du inte någon rosett så kan du ändå köpa rosetter för 40 kronor, t.ex. A-rosett som berättar att ditt djur fått A i PET.

pigelina
0

ok tack för svaren:) varför kan man köpa rosetter utan att man vunnit dom^^?

men vilka hamstrar får ställas ut i standard då? och finns det olika klasser?

// Hanna

Saraah-s
0

#18 Om din hamstern får A i pet så får du köpa rosetten själv om du vill ha rosetten .

Men om den blir högre plaserad Som tex BIS placeringarna och BIR placeringen så får du rosetterna utan att betala för dom.

det finns många olika klasser , läs på senskahamsterföreningens sida , där står det i vilka klasser där du kan ställa din hamster i.

http://www.scattred.snabber.se

southdakota
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#18 Jag kanske var lite otydlig, BIS-rosetterna kan man inte köpa, de kan man bara vinna. Glad Men om du t.ex. fick högsta betyg i PET kanske du vill minnas det genom att köpa en "minnesrosett", det finns AB och B-rosetter också. Tror det finns CERT och CK-rosetter också. Men de "riktiga vinstrosetterna" kan man inte köpa. Och för att få köpa t.ex. en A-rosett måste ditt djur ha fått A såklart. Flört Hoppas du förstår, är lite dålig på förklaringar.

Alla hamstrar kan ställas i standard, men det är förstås bra om den har ett någorlunda utseende, då huvud, kropp, storlek, färg, päls mm. bedöms. Glad Sedan ska djuret vara registrerat och du ska vara medlem, skulle ditt djur inte vara registrerat kan du själv göra det för 7:- eller så. På bilden en A-rosett som man kan köpa om man fått A i PET med sitt djur. (De är likadana för hamstrar, fast det är en gerbil på bilden.)

pigelina
0

#19 men om man vill ställa ut i standard då? får man ställa alla hanmstrar där?

// Hanna

Royalz
0

Om du är medlem i SHF och du har djuren registrerade (vilket är ett måste för att få ställa ut) så få alla hamstrar ställas i standard :)

pigelina
0

#22 ok:) tack för svaren:)

ställs alla i samma klass i standard? elr olika för Långhåriga,  normal, rex och satin?

// Hanna

southdakota
0

#21 Ja, du får ställa hur många hamstrar du vill, bara de är registrerade i föreningen. Glad Har du 20 hamstrar så kan du ställa allihop. (Fast det blir ju hemskt dyrt kanske. Tungan ute)

pigelina
0

#24 ok;) dom har inte updaterade priser på hemsidan elr är dom de samma nu oxå?

// Hanna

southdakota
0

#23 Guldhamstrar och dvärghamstrar döms inte av samma domare, men alla guldhamstrar ställs i samma oavsett hårlag. Flört

#25 De höjde nyligen priset med en femma.

pigelina
0

#26 ok tack för svaren:) bara en fråga "Luktar" det mer om man har 1 hamster ist för 2 i sitt rum?

// Hanna

southdakota
0

#27 Njah, hamstrar luktar inte så mycket överhuvudtaget. Flört

Royalz
0

Det enda som luktar är kisset. Men om man tar bort i kisshörnan några gånger i veckan så brukar det inte lukta. Eller om man har en toalätt till sin hamster så byter man den ungerfär varrannan dag så luktar det inte heller :)

pigelina
0

Jag har ju haft hamster förut och mamma har tyckt att det luktar, men igentligen har det typ inte gjort det;)

men hur städar ni alkvariet om ni har det som Bur till hamster?

// Hanna

Saraah-s
0

Akvarium tycker jag är lättast att städa :p
Det är bara tömma spån eller toalett pelletsen med en "spade"
och om man har ett stort akvarium behöver man inte byta så ofta.

Fast toaletten till hamster byter jag varje dag :)

http://www.scattred.snabber.se

pigelina
0

#31 ok;) jag har ju en duna Bur som jag gick med till komposten och hälde ut. och diskaa i badkaret sen.  undra bara hur ni gjorde^^ mena dom e ju tunga går ju inte diräkt att gå med till komposten^^

// Hanna

kajsa_karin
0

Man kan även köpa rosetter för

AB och B också

mvh Kajsa

pigelina
0

ok

// Hanna

Geishas
0

Jag måste flika in och berätta att nu när vi inte har handlers på samma sätt så får du ha vilken transportburs-märke du vill bara den inte tar upp hela bordet vid bedömningen.

Vi är alltså inte lika hårda på utseendet på boxen längre däremot vill vi att de inte är större än 30-35 cm på längden.

Lotta

pigelina
0

#35 så får man ha samla lådor elr inte(A) men om man inte får det så köper jag riktig diräkt:)

// Hanna

Nicolina
0

#36 Ja som Lotta skriver så får din transportbox se ut hur som helt, bara den inte är större än 30-35cm på längden då det tar så väldigt med plats på bedömningsbordet och uppställningsbord.

Men jag skulle inte rekomendera en samlalåda som transportbox.
Om jag förstog Ikea rätt så är minsa storleken 28cm lång och nästa därefter är 39 cm lång. De kostar mellan 9kr till 29kr.
Därtill ska du ha ett lock för 10kr. Och göra lufthål på ett eller annat sätt, skära upp locket och köpa nät till eller borra en massa hål osv.

Så att göra samla lådor är inte alltid det bästa, jag skulle ha valt att köpa en vanligt petbox av modell terrarie som är den genomskinliga på bilden ovan för ca. 50-70:- på en djuraffär. Det är betydligt lättare och i slutändan så blir inte pengaskillnaden särskillt stor och hamstrarna har det bättre i en ordentligt petbox med bra lufthål.

pigelina
0

#37 ok

// Hanna