Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 1651 ggr
Mizoan
0

Väger för lite!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min guldhamster åke som är nästan 11 månader väger mindre än min nykomling Gus!

Gus väger 129gram och är drygt 10 veckor medan Åke väger 115 gram och är 11 månader!

Har äter inte alls så mycket och jag försöker ger honom mycket nötter. Kan inte ge honom någon färkmat för så fort han får det så får han diarré!

Vad ska jag göra, han har alltid varit jättetanig men om jag inte minns fel så vägde han i alla fall140 gram när jag fick honom, och det var för underfär en månad sen. Kan omställningen ha varit för svår för honom? Sen är han ju en zoohamster men ändå, så lite kan väl inte vara bra?

Vad ska jag göra?

Mizoan
0

någon som har något tips?Glad

Alexandra-S
0

Kan han äta Barnmat och sånt då? Pasta? Du kan ju ge han lite godis nån gång då och då också. Hoppas det blir bättre! :))

Besök gärna vår blogg: www.gizmo.webdon.nu

Saraah-s
0

vällig är med bra :)

även Barnmat som hon över sa :p 
ge lite mer frön är med bra.

http://www.scattred.snabber.se

kajsa_karin
0

Är han pigg och så för övrigt.

En del hamstrar är små av naturen kan man inte gör qöra så mycket åt.

Men så länge han äter och är pigg tycker jag inte du skall oroa dig. Visst kan du ge av lite fetare mat också. Har haft hampisar som inte gått upp men varit pigga och så ändå.

Sara87
0

Det är en ganska stor viktnedgång på kort tid, men testa att göda upp honom försiktigt med diverse godsaker såsom ägg, pasta, nötter, sånt där gult fågelfoder (va heter det?).

Mizoan
0

han får nötter varje dag nu, och de varkar han äte lite på iallafall.

Äggfodret har jag hemma så det ska jag verkligen prova!

Är inte säker på om han klarar Barnmat och ägg och pasta, han blir lätt lös i magen. Men man kan ju prova.

Han är pigg men det är det att han vägde mer förut så det var därför jag blev orolig.

Tack för alla tips! De var verkligen jättebra!:D

Nu ska jag ge honom lite pasta från dagens middag.

Tack igen för tipsen!:D

Fler förslag… ;)

Bulba
0

är han överkänslig mot ägg eller liknande finns det speciell vällning för känsliga magar. Tror den e typ gluten och laktosfri men vet inte om den hjälper på hamstrar men det kan ju funka om han har en överkänslig mage

Mizoan
0

hm..ja får titta efter det:) tack för tipsen!

Zheverez
0

nötter kan ge lös mage.

dra ner på nötter en tid å se om han blir bättre.

du kan istället öka lite på solrosfröna.

Nicolina
0

Jag har också haft en liten hamsterpojke som med jämna mellanrum blev dålig i magen, och han tålde inte alls något av det som gänget här ovan räknat upp.

Utan köp en riktigt bra fröblandning, ex. Prestige eller Hamster Chrispy och ha honom enbart på det fodret och ge absolut ingenting annat tills du märker att magen har stabiliserat sig, vilket kan ta allt från nån vecka upp till säkert en månad.

När magen sen har repat sig och han bajsar normalt eller åtminstånde så normalt som möjligt, min kille blev aldrig riktigt helt ok i magen. Därefter kan du mycket, mycket försigt indroducera honom för grönsaker. Ge ex. en tesked med ärtor i en vecka, går det bra så utöka med att ge en liten pyttebit broccoli eller 3-4 st solrosskott. Detta var tre grönsaker som funkade på min lilla kille, men kanske inte gör på din. Hur som helt ska du ge pyttesmå mängder och gärna i flera dagar i sträck innan du försiktigt byter till nästa grönsak, och i slutändan kanske du kan ge små mängder av bara 3-4 olika sorter och låt det stanna där. Välj gärna grönsaker som är nyttiga för honom, så skippa ex. gurkan och salladen som bara är vatten och totalt värdelöst, och ge absolut inte tomat som är väldigt starkt för magen.

Det gula kraftfodret för fåglar tålde min lilla kille också och det fick han fri tillgång till i en skål. Vilket gick bra för honom, men det kanske inte funkar för din, så prova försiktigt först och se hur det går.

Kan ju också vara så att din kille är allergiskt mot något och då kan detta vara ett bra sätt att börja om från grunden och ta reda på vad det är han inte tål. Men viktigast utav allt i det långa loppet är hur som helt en bra förblandning! Gröt och välling är bara överflöd fettrik mat som de kan få ibland, men absolut inget som är nödvändigt. Fröblanding och rotgrönsaket är allra bäst för en liten hamter.

Bulba
0

Min kompis har en hamster som jag tror är Åkes bror och han har också en ganska känslig mage och han väger ungefär lika mycket som Åke…

Kanske är denna Mag prylen genetiskt för den här kullen och inte någon allergi?

Mizoan
0

#11 juste ! det sa du ju på träffen:) hm…vad har din kompis gjort åt saken? vet hon något som funakr bra? Skulle vara kul att se honom. Vet du om hon vet deras extkta fördelsedatum?

# tack för alla bra tips nicolina! Kör redan man hamster crispy, fast i och för sig har jag blandat ut den med torkade morötter, bananer och lite annat. Jag har en oöppnad påse, ska jag köra med den "neutrala" varianten istället?

Det verkar inte som om han är lös i magen nu, efter att jag hade gett honom en pasa för ett par dagar sedan. Ska prova i kväll att ge honom nått och se hur det går…

Fortsättning följer som sagt…jag hoppas verkligen att han tjockar på sig lite:S

Bulba
0

Han får nog inte så mycket färsk mat…

inget alls tror jag. När jag passade honom när de var bortresta vägde jag honom och han vägde 96 gram…

Dom köpte Viggo som han heter på Bromma zoo i december och då var han 4 veckor sa dom men han såg betydligt yngre ut…

Nicolina
0

#12 Toakade grönt som du nämde finns ju redan i påsen, så det är ingen fara, kör på det du = )
Men som sagt, var otroligt försikig med mat och ge i pyttesmå mängder!

Mizoan
0

ja det ska jag verkligen vara! Han fick inget i går, bara vanlig blandning och åggfoder.

Nu morse när han kom fram så såg jag att hans ögon var i hopklibbade! Efter ett tag kliade han på det ega ögat och då öppnade det sig, det andra är fortfarande i hop klibbat. Är han sjuk? Vad ska jag göra?

#13 Jag hade för mig att de som jag "ärva" Åke av köpte honom i augusti/september och då var han 4-5 veckor, så jag tror iinte att de är syskon, men kanske från samma grossist?

Han verkar lite slöare i dag också…hjälp!

Mizoan
0

nu har han öppnat båfa ögonen men förut har han aldrig haft problem med dem… är det farligt?

'

Nicolina
0

Ibland kan de få lite klibbiga ögon, ofta kommer det på äldre djur men kan även hända på unga djur. Händer det nån gång ibland så är det inget farligt, och jag brukar låta hamstrarna tvätta bort de själva men går inte det så tar jag en blöt bommulstuss och tvättar lite försiktigt.

Mizoan
0

ok vad bra, men grejen är att Åke bara är 11 månader ungefär. Börjar han redan få ålderstecken?:/

Nicolina
0

#18 Kan börja bli så smått gammal… tänk på att han skulle vara ca. 50 år i människorålder. Men det är nog inget att oroa sig för. Håll lite koll på ögonen bara, säkert ingen fara = )

Mizoan
0

ok, tror att jag har löst mysteriet med att han inte äter som han brukar. Jag tittade på hans tänder och de var jättelånga! Han har fröstänger och pinnar och allt möjligt att gnaga på. Kan man göra något åt tänderna?

Han har nu fått fil och ost, det verkar gå bra att äta. Filen slickade han från mitt finger, vrålhungrit i går. Vad ska jag göra?

UlrikaD
0

På vissa hamstrar ser tänderna väldigt långa ut utan att för den delen vara FÖR långa. Är det så att de verkligen är det så kan veterinären klippa ner dem till rätt längd och sen ger man massor som den kan gnaga på och hoppas på att tänderna håller sig i rätt längd.