OT: Blev med kanin....
Idag var jag inne på en zoo-affär utav en händelse. Där satt en stor kanin intryckt i ett hörn. Var tvungen att fråga lite och det visade sig att en familj lämnat av den där för en vecka sedan för de "orkade" inte ta hand om den längre. Barnen i familjen drog tydligen omkring på den som en leksak.
Zoo-affären var full med folk och kaninen hade panik i ögonen och försökte försvinna in i väggen. Jag har haft kanin tidigare och planerade inte direktatt bli kaninägare igen just nu, men jag tyckte så otroligt synd om tjejen som satt och tryckte.
Frågade personalen vad de skulle ha för henne. Och de ville bara ha en omplaceringsavgift så tjejen fick följa med mig hem.
När jag hade kanin förut så hade jag lilla tysk vädur men den här tjejen är jättestor och tung. Hon är dessutom väldigt långpälsad. Hon skulle vara runt 1 år gammal och jag är lite nyfiken om dvärgvädurar kan bli så här stora eller om hon är någon korsning.
Hon är just nu både rädd och lite arg tror jag för hon stampar ordentligt med fötterna. Gjorde i ordning en kaninbur (som tur var sparat mina gamla) och låter henne sitta i lugn och ro i arbetsrummet ett tag. Funkar det, och hon trivs så får hon hela det rummet att skutta omkring i sedan. Trivs hon inte här så får jag hitta ett nytt hem åt henne.
Kunde bara inte lämna henne i djuraffären. Full med tovor är hon också, men det får bli en senare fråga. Nu ska hon få lugna ner sig först.
Tog några snabba bilder i kartongen hon kom i. Som sagt, var ju inte direkt planerat så transportbur hade jag ju knappast med mig.

Jättefint gjort utav dig Ulrika måste jag säga!
Hon ser jättestor och fin ut!
Hoppas hon trivs hemma hos dig och du kan behålla sötnosen!

Hoppas att hon ska trivas med. Men det är ju inte alla djur som trivs med mycket djur omkring sig. Mina förra kaniner tyckte tex att katterna var jätteroliga, det är ju möjligt att denna tjejen inte trivs med andra djur alls. Men det märker man ju ganska snabbt och funkar det inte får jag försöka hitta ett bättre hem åt henne helt enkelt.
Men du vet ju hur kär jag är i vädurar så jag hoppas ju att hon ska vilja stanna, fastän det egentligen inte alls var planerat
Och stor är hon, försökte väga henne lite snabbt och hon ligger någonstans mellan 4-5kg.

Jo, det är ju olika.. men vi håller tummarna för att hon ska finna lycka och trygghet hos alla dina djur! :)
Ooooja, så det var kanske tur i oturen lite sådär ;P
Vilken gosegris du hittat! Min lilla Dumbo väger nog inte alls mycket och han var minst i kullen också :P
Tänkte väga honom nu någon dag, då jag fått tag i nytt batteri.

Frågade inne på kanin.ifokus och där gissade de på att hon kanske hade fransk vädur i sig.
Ja, din lilla Dumbo är ju en mini-kanin. En sån liten kan jag inte ha här hemma, då förväxlar jag ju den med damm-tussarna ju…
Om hon väger så mycket är det nog en korsning :) Fin var hon iallafall :D
Nu är inte jag kanin expert men en renrasig dvv ska väl väga 1,5-2 kg va?
Tur att inte min kaninfrälsta son är vid datorn nu, då har det blivit tårar igen ;)

Ah okej, men det låter ju troligt!
Hahah jaa! Tur att jag dammsugar här hemma var vrannan dag då så jag inte suger upp fel! :D

#8 Ja, dvärgvädur är de minsta vädurarna. Sen så kommer lilla tysk vädur som är snäppet större. Och störst är ju franska vädurarna.
#9 Jag dammsuger varje dag och jag hade varit liiiiite orolig med en så liten tuss. Den här tjejen tror jag att man ser.

hon ser iaf ut att vara fucsh! :)

Haha ja, förstår det ;P tur din tjej syns nu!

En renrasig dvärgvädur skall inte väga över 1.9kg mellan 1,5-1,9
vi köpte en kanin i Mars han skulle vara 2 måander då. Han skulle vara en Dvärgvädur lejonhuvad. Men ack så fel han väger typ 3,5kg vi känner oss väldigt lurade. Men vi behåller ju Muffin i allafall. Har fött upp dvärgvädurar tidigare. Din kanin ser ut som en Dvärgvädur Furch de är lite större än normala dvärgvädurar i allafall förut min inport från englad vägde 2,5kg. Men det var över 15 år sedan jag hade honom så de borde ha avlas fram mindre nu.
Så underbart snällt av dej att ta hem henne! 
Hoppas hon trivs hos dej så hon slipper flytta ännu en gång!

Vilken fin tjej 

#13 Det låter som om ni har en lilla tysk vädur istället för dvärgvädur, de ska ju väga runt 3kg.
Men Fusch har väl med pälsen att göra inte storleken?
Denna tjejen är iallafall jättestor, finns inget dvärg i dvärgvädur om man säger så.
Och väldigt mycket större än de lilla tysk vädur jag har haft tidigare med.
Gick ut och hämtade en äppelgren och lite maskrosblad till henne och det var poppis båda delarna iallafall.
Läste berättelsen på Kanin iFokus, en riktig liten sötnos! 

Nej men vilken fin snutta. Vad skönt att hon fick komma hem till dig, hoppas att ni ska trivas med varandra.
4-5 kg!? Du, det är väldigt mycket kanin, om man säger så… 

Furch är ju hårlaget men de Tidiga Dvärgvädur Furch eller Charsmere (Stavningen inte helt rätt)Vädur som de hette var större. Sedan har man ju avlat ner dem.

när jag höll på med kaniner vilket var ca. 10 år sen så höll man på att få fram någon sorts mini-angora. man blandade alltå ganska mycket angoror med dvärgvädurar. jag tycker att det ser ut som en sådan blandning. Det skulle stämma både till storleken och kroppsformen. fin kanin i vilket fall!

#20 Jag tror du mennar Teddy Vädurarna.De har mycket hår och liknar mer Angora kaniner.

En löwen, en sån som chocomian har om jag inte har fel.

Jag har antingen en pekingpälsad eller lejonhuvad sägs det.. och att jag kommer märka det när Dumbo blivit äldre.. om han tappar pälsen eller hur det nu blir.

Men det är samma storlek på pekingpälsad och löwen/lejonhuvud. Det är bara pälsen som skiljer. Fluffig är han ju i vilket fall som helst.

Aaaaaah, så så :) dock är min Dumbo PYTTELITEN! :D Han var ju hälften så stor som hans kullsyskon :P ska ta och väga honom någon dag och se så han går upp!

#25 Som sagt, risk att han slinker med i dammsugaren.

Jag hoppas det med. Hon har inga problem alls med att katterna går i närheten men så fort jag kommer så stampar hon. Så jag tror inte människor står så högt i kurs hos henne.
Men jag gav henne en bit knäckebröd och den tog hon jättefint ur handen. Och sen reste jag mig och då blev hon rädd och stampade igen. Får ta det långsamt och hoppas på det bästa.

Men då är hon inte omöjlig! Hon förknippar dig nog snart med trygghet och kärlek.. när du ger henne godsakerna! ;D
Här hemma är det spenatblad som är rena godiset för Dumbo!
Man blir ju bra kaninsugen igen när man ser alla söta bilder :s
Vad säger ni, ska jag byta ut den där tråkiga karln jag har som sätter sig på tvären mot en kanin? ;D

Menar du att karlen inte beter sig som en kanin? Då ska du väl genast byta ut honom.

#31 Vet du vad Jennie.. min pojkvän var helt emot att jag skulle ha en kanin här hemma.. TILLS Dumbo verkligen kom hit… då blev han störtkär och kallar sig numera för "husse" till Dumbo och jag bara hånar honom då hela tiden.. om att han skulle minsann inte ha sig en kanin i lägenheten ;D
Hahaha, sådant kan jag nog inte skriva här på sajten 

Vad fint av dig att ta hand om kaninen. Hon är väldans söt tycker jag.
Vad snällt av dej :)
Men gu va söt 
Vilken söt kanin! Jag fattar inte att man bara inte ''orkar'' ta hand om den, om man inte ''kan'' ta hand om den så är det ju en annan sak. Den var verkligen jättesöt! 

söt ninis du fått fatt i.
sicken tur du gick in i butiken å hittade den sötnosen å hade möjlighet att ta med den hem.

Började dagen med att muta henne med solrosblad. Hon snappade snabbt åt sig dem för att äta dem inne i buren. Har gått och pratat med henne mest hela dagen. och nu senare på kvällen har det gått otroligt mycket framåt. Jag har suttit framför buren med en bok med burdörren öppen och hon har varit nyfiken men inte vågat sig ända ut. Helt plötsligt säger det skutt och hon sitter i knät på mig.
Vet inte vem som blev mest förvånad, jag eller ninis. Hon satt helt still och jag kunde klappa henne försiktigt. Kände ännu mer tovor nu. Sen skuttade hon ner och började undersöka omgivningen. Hon hade arbetsrummet och köket att "inventera" Hade fyra katter som satt uppflugna på köksbordet och bara tittade.
Hon tog några varv och sen kom hon tillbaka till mig och buffade lite på mig. Jag kliade henne lite och sen skuttade hon iväg igen.
Efter 10 min hoppade hon in i buren och bara somnade. Tror inte hon varit van att röra på sig alls mycket. Lät henne vara ifred ett tag och gick sen tillbaka till henne en timma senare.
Då skuttade hon upp, men inte av rädsla den här gången och inte stampandes utan jättenyfiket.
Så jag satte mig utanför buren igen och öppnade dörren. Tog inte många sekunder så hade jag henne i knät igen. Denna gången satt hon still längre. Och sen bar det av på upptäcksfärd igen. Två av katterna hade vågat sig ner på golvet nu och de var helt klart skeptiska men ninen brydde sig inte det minsta om dem. Hon tuffade glatt vidare.
Och sen kom kamera-ögonblicket som jag borde väntat på istället för att lägga kameran på laddning. Ninisen hoppade ner i en av katternas fleece-sängar och sträckte ut sig ordenligt. Tror hon tröttnat på spån och hö,
Fleece ska det vara!
#40 Grymt söt bild! :)
Besök gärna vår blogg: www.gizmo.webdon.nu

Va snällt av dig att göra en sådan insats :)
Otroligt söt var hon också . 

Kan säga på en gång att hon ej är en teddy , har själv en sån och dom har päls överallt inklusiv huvudet vilket inte fusch har :) så hon är helt klart en fusch
Helt klart en fursch, som ovanstående har skrivit. Har själv en Peking pälsad och en Teddypälsad (lejon) och en dvv.
Men Dvärgvädurar kan väga upp till 4 kg utan att de är överviktiga eller så. Så det är inte helt säkert att det är en korsning, även fast det är ganska stor chans på det. :)
Lycka till med ninisen :D!

Nej, att det inte är teddy inblandat vet jag. Hon är helt klart vädur. Men jag har varit inne på hemsidor med uppfödare av just dvärgvädur fuchs och just de kan tydligen bli så här stora. Så hon kanske är renrasig iallafall. Det som är skumt är att hon inte är öronmärkt. Men alla uppfödare kanske inte märker sina kaniner.
Söt som ett helt sockerpaket är hon iallafall!!

#40 Men gud vad roligt att höra att hon gjort sig redan trygg hemma hos dig! Verkligen jätteskoj ju! :D
Det är verkligen underbart när de skuttar ut i ens knä så fort man öppnar buren, det gör Dumbo varje morgon när jag öppnar den åt honom.. poff så har man en nine i knäet som vill busa ;)
Och ja, Dumbo är störtförtjust i fleece han också! Tror de tycker det blir varmt och mysigt fort i dem ;P
Så söt hon är och fin färg måste jag säga! :D

Från och med idag så har ninis fått arbetsrummet och halva köket till sitt förfogande. Tycker inte att hon ska sitta i Bur. Hon går jättebra ihop med katterna och hon har hittat sitt favoritställe under fönstret i köket. Fläktar nog lite skönt där. ![]()
Har snubblat över henne hela dagen idag när jag hållt på med chillorna för hon har helt plötsligt blivit en väldigt kontaktsökande kanin och står hela tiden mellan fötterna på mig verkar det som. Så jag mutar henne med lite maskrosblad så sitter hon still lite medans hon mumsar. ![]()
Hon har sniffat på chillorna genom gallret men verkar inte märkbart intresserad av dem och de bryr sig inte om henne heller. De är ju i och för sig vana med alla konstiga djur som jag har och har haft hemma antar jag. ![]()
Men nu måste jag döpa henne, Stampelina passar ju inte alls längre.
Wilda kanske? Eller Vanja? :)
Vad kul att det går så bra med henne! :)
Besök gärna vår blogg: www.gizmo.webdon.nu

Kanske Vira

#48 Hade en mink härhemma i en månad som hette Wilda så det funkar inte. Har några funderingar men inte bestämt mig riktigt. Vi ska nog ta ett snack över några salladsblad senare ikväll och komma fram till något.