Hamster iFokus

Hamster

Etiketter: hälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 1602 ggr
Ebba-A
0

Müsli istället för hamsterblandning?

Har köpt hem ren, tillsatsfri (utan socker och salt dessutom) müsli för att ge till marsvinet. Har även blandat ner morötter, äpplen och nässlor som jag torkat själv. Samt några naturella bananchips.

Kan jag ge det till hamstrarna också? Tycker det verkar mycket bättre än hamsterblandningen, utan onödiga tillsatser och så. Skriver vad både müslin och gnagarblandningen innehåller.

**Eldorado MUSLI russin och nötter
**Havregryn, veteflingor, rågflingor, russin (13%), linfrö, riven kokos, solroskärnor, cornflakes, mandel (2%) och hasselnötter (1%).
Tillsatt av mig: Torkade nässlor, torkade äpplen, torkade morötter och torkad banan.

**Best Friend Choice
**Spannmål, vegetabliska biprodukter, frukt, frön, grönsaker, olja och fettämnen, mineralämnen.

Müslin tycker jag ger mycket bättre insikt i vad man ger sitt djur, medans hamsterblandningen inte förklarar vad för spannmål, vilken frukt och vilka vegetabliska biprodukter?

Men kan jag ge müslin istället? :)

Värd på Choklad iFokus

KaninEmma
0

putt

// Emma :D

Be-Bopz
0

Jag skulle inte ge istället för, utan som ett komplement, blanda det med din hamsterblandning istället. Då tycker jag du har ett bra Foder till din hamster =)

EmmaJorunn
0

jag håller med #2. tänk bara på att vissa saker, tex, havregryn svullnar upp när det kommer i kontakt med vätska. det kan vara farligt för en liten hamstermage… Det beror på vilka havregryn det är och hur de är behandlade.

Imasy
0

Fast i vanlig hamsterblandning är det väl inga tillsatta tillsatser? Eller tänker vi på två olika saker?

Hade heller inte gett enbart müsli, men kunnat blanda det i övriga maten.

[Katteeen]
0

Jag ger Eldorados müsli med russin och nötter till mina gerbiler, blandar i lite annat smått och gott också såklart. Detta pga att djuraffärsmaten här är så fetma-framkallande (xD). Vet inte hur det är med hamstrar dock..

kajsa_karin
0

Mineralerna i Foderblandningen missar du om du bara ger Musli.

Ge både och tycker jag.

membeel
0

Jag brukar blanda ner müsli i min fröblandning ibland! Funkar jättebra (:
Havregrynen som är i müsli är dessutom rostade, så dom sväller inte i kontakt med vätska ..

Ebba-A
0

Okej, då ska jag blanda hmsterblandningen och Müsli då :)

Men undrar om jag kan ge bara müsli till Diddi, har märkt att hon slutat röra maten alls. Inte så konstigt eftersom hennes tänder är väldigt snea, hon försökte desperat försöka tugga på en morot igår men det blev bara några märken och hon fiuck inte heller i sig nått där. Hon är ganska gammal, och har inte så lång tid kvar. Muslin är ju bra mer lätttuggad med sina gryn och torkade frukter, än blandningen med hårda korn och torkad majs, johannesbröd osv.

Eller ska jag fortsätta blanda, även om hon sållar bort hamsterblandningen?

Värd på Choklad iFokus

Be-Bopz
0

Jag tycker du kan ge henne samma mat men till en gammal hamster kan man ger mer Barnmat, gröt, välling osv som är lätttuggat.