Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 696 ggr
Gasoline
0

Steget till att ta upp hamstern?

Som säkert många vet så köpte jag en hamster för ett tag sedan, som ifrån början va helt ointresserad av mig och som inte ville veta av mig, hoppade ur handen de två gångerna jag höll honom.

Mycket har hänt sedan dess! Han kan nu springa över min hand lite raskt, komma fram och lukta, och försökt naffsat mig några gånger på sistonde (förmodligen luktar jag käk).

Nu tycker jag att han borde va så pass "mogen" för att tas upp, men är rädd att han ska bita mig (han försökte göra det när jag skulle ta upp honom för att kolla ett evt sår). Dessutom är han hisspig så fort jag inte är på marknivå.

Frågan är då hur jag gör? Har läst att de som är rädda för att bli bitna ska prova med arbetshandskar de första gångerna, men är rädd att det ska srämma hamstern.

Någon som har några goda råd?

southdakota
0

Kupa händerna försiktigt om hamstern och lyft, det är det allra enklaste sättet tycker jag. Se till så att hamstern är vaken också, vissa hamstrar kan ha dåligt morgonhumör och då är risken större att de bits.

Gasoline
0

#1 Haha, ja, att han är vaken och inte lite dåsig kan ju vara en fördel ;)

Sara87
0

Gosa in dina händer i hans Bottenmaterial så du luktar som hans Bur. Det kan göra honom lugnare när det är dags att ta upp honom.

Gasoline
0
Gasoline
0

Har ännu inte vågat ta upp honom i handen, men känner att det steget närmar sig mer och mer varje dag. Idag tog jag upp honom i hamsterhjulet som ligger löst i buren (han kan alltså inte springa i det) och han fick inte panik och jag fick "klappa honom", det kändes precis som med min förra hamster..

Så nu är steget jätte nära, jag är verkligen jätteglad för detta =)

Sara87
0

Härligt att det går framåt! :)

Gasoline
0
southdakota
0

#2 Jo, det var så jag menade. Min hamster kan vara ganska sur som nyvaken. Oskyldig

Gasoline
0

#8 Jo, det minns jag att min förra oxå var. Denna är mest bara seg innan han kommer igång.