Stor sorg:(
Skriver ett inlägg nu som jag knappt klarar av att skriva. Men vill ändå dela med mig om hur snett saker och ting kan gå inom avel. Just nu är jag så ledsen och tårarna bara rinner. Min egenuppfödda Piggelin skulle bli mamma igår. Min busiga, egensinniga klätterapa. Hon började föda och jag såg att det var bebisar under henne så jag gör som jag alltid gör. Jag lämnade henne ifred. Detta var sent igår kväll. Idag kikade jag till henne och såg att hon låg still och sov, och jag såg en rosa tass. Så jag störde henne fortfarande inte. Så fruktansvärt fel av mig. Lite senare i e.m när jag skulle ge tilläggsmat ser jag att hon ligger i exakt samma ställning som hon gjorde tidigare. Tar i henne och inser att hon knappt andas. Det ligger en levande bebis i boet och en död. Och hennes mage är fortfarande hård, det finns bebisar däri.
Ringer direkt blå stjärnan som säger att jag ska komma in med henne. Försöker då lyfta upp henne men hon gnyr ordentligt när jag rör hennes mage. Frågar veterinären vad hennes chanser är och han säger, inga alls utan det är komma in för avlivning som gäller. Får upp henne i min famn och håller henne över ryggen, då börjar hon andas lugnare igen, försöker lyfta över henne i transporten men då låter hon så att mitt hjärta höll på att gå sönder. Inser att det fanns ingen chans att frakta henne 1 timma till veterinären utan hon skulle dö av smärtor på vägen. Satt med henne i knät och bara strök henne över ryggen. 20 min senare tog hon sitt sista andetag och det var över.
Jag kan inte sluta gråta och hela jag bara skakar. Hon var en sån speciell tjej och jag känner mig så otroligt skyldig att jag inte försökte titta ordentligt igår kväll när hon fött. Men jag är alltid så orolig att störa när de precis har fött och det såg helt ok ut.
Just nu vill jag bara lägga aveln på hyllan och ge upp. Stackars Piggelin.
Stackars dig och Piggelin. -tröstkram-

Beklagar verkligen Ulrika… fick själv tårar i ögonen av att läsa detta.
Men Ulrika, lägg ingen skuld på dig själv!
Du gjorde bara som du brukar göra och som man helst ska göra.. låta de vara och få sköta sitt ifred, så de inte blir ev stressade.
Sådant här händer ju inom aveln och det är ju det man tyvärr får räkna med. Kan tyvärr inte förklara hur det känns med erfarenhet, då jag inte har någon ännu… men försöker ändå sätta mig in i din situation och utöver det hur det gått annars med dina sötnosar och du har skött alla jättebra och har underbara hamstrar! :)
Det är hjärtskärande att höra ens djur/närstående lida, men skönt på samma gång att vara så pass nära denne, när sista minuterna eller sekunderna är inpå en.
Ni fick en fin tid ihop, tänk på det istället! :)
Men jag undrar lite nu.. bebisen som överlevde, vart är den nu? :\

Urch så¨Tråkigt lider verkligen med dig
Beklagar sorgen!
Förstår hur det känns, eftersom min Majsan och hennes ungar alla avled i februari.
Du gjorde ju allt som man ska, du kunde ju inte veta att allt inte var som det skulle. Så klandra inte dig själv!
Massor av tröstkramar tll Dig!
Värd på Choklad iFokus

#2 Tack! Känns bara så otroligt tungt att jag inte kunde göra någonting för henne. Jag är ju hennes matte, jag ska vara där och se till att allting är bra, jag har ansvaret för mina djur och de ska kunna lita på mig, alltid. Nu känner jag att jag svek. Känner mig så usel.
Bebisen som blev kvar lade jag in till Ginger och hennes kull. Hon fick fem bebisar varav en var väldigt liten och föll ifrån första dygnet. Hon tog emot den direkt utan problem. Sen vet jag ju inte om den kommer att klara sig men jag kände att jag var tvungen att prova iallafall.

#5 Förstår.. det är svårt att komma över detta nu, men du kommer förstå att det var det enda rätta och du gjorde det du kunde! :)
Och nu håller jag alla världens tummar och tassar här hemma för att den piggelin jr klarar sig så du får en liten bebis från henne!
#5 Hoppas den överlever, då har du ju någonting kvar av henne.
Värd på Choklad iFokus
Verkligen sorgligt, sånt som gör ont i en att läsa, förstår din förtvivlan
Förlorade själv en hona förra året i mjölkstockning, sen dess är jag så himla hispig så fort en hona ska få ungar och undrar hur det ska gå. Av 17 ungar klarade sig 2 då en av Lottes honor fick bli fostermor.
-tröstkramar-
Så tråkiigt :(

Usch, det var verkligen jobbigt att läsa. Så synd.
/ Maria. med-arbetare på Sommar
Nej, vad hämskt! Beklagar din sorg.

Usch vad tråkigt att sånt ska kunna hända :( Hoppas verkligen den lilla klarar sig. Jättetröstkram på dig!
Åh så hemskt! Lider verkligen med dig. Massa tröstkramar till dig Ulrika <3

usch vad hemskt Ulrika :(
Usch vad tragiskt!
Förlorade en hona i somras på precis samma sätt :(
Men fy vad tråkigt!

Det är verkligen ledsamt att höra. *kramar*
Ulrika. När jag gick in och tittade i den här tråden visste jag inte vad den egentligen handlade om . . Men nu vet jag och och gömmer ansiktet i händerna, gråten är nära.
Så fruktanvärt jobbigt för dig. Lägg ingen skuld på dig själv framförallt. Men jag förstår, eller tror jag förstår, hur du känner. Det måste var en verkligt stor sorg.
Jag kan inte säga mer utan ger dig en kram.
Här sitter jag och läser och tårarna bara sprutar, och om 10 min ska jag iväg till min praktikplats. Verkligen tråkigt, stackars lilla hamster =(

Så tråkigt! :( hemsk historia…en stor kram till dig

herregud jag gråter värkligen med dig.

men fy sån jobbig läsning.
det skar i hjärtat ordentligt.
tyvär är det dyrköpt lärdom till kommande födslar. med dyrköpt menar jag att det är en mkt svår å hård känslomässig tid att förlora en vän å man förebrår sej själv över att man inte var mer uppmärksam.
som uppfödare går man då å då igenom svåra stunder som tur är så sker tråkigheter mer sällan än det roliga.
ta en paus om det känns bättre å fundera men lägg inte uppfödningen helt på hyllan utan ge det tid å kom igen när det känns rätt igen.
tänker på dej å förstår hur du känner det just nu.
du gjorde rätt i hennes sissta stund i livet, hon fick vara med matte å inte lämna livet i ensamhet

*kramar*
Nämen vad hemskt, tycker så synd om dig Ulrika! Det har hänt mig också, och det är definitivt jättejobbigt.
Jag är verklegen lessen över denna hemska sak :(
*kramar* synd om dig! :(

Men vad tråkigt att höra

usch vad hemskt, stackars dig ulrika och stackars lilla hamster :( som de flesta skriver, så är ju tyvärr såna här hemskheter som kan hända när man har uppfödning, då gäller det att få mycket stöd runtomkring av sina vänner så man orkar fortsätta.
vila i frid Piggelin och kram till dig Ulrika
Blev jätte ledsen över att läsa detta :'( Så tråkigt verkligen…
Håller stenhårt tummarna för att den lilla överlever.
Usch så tragiskt :( Men du gjorde det rätta, du lät bli att störa. Hur skulle du kunnat veta att det skulle gå så galet :( Livet är orättvist.
Kramar.
:( R.I.P *tröst kramar*
Stå på dig,annars gör någon annan det
www.nouw.se/fuckingfuckface

Vad tråkigt :(

Stackare! :( LIder med dig!
Kram!
Sajtvärd Hundutställning Dvärgpinscher Sällskapshundar medarbetare söks
Medarbetare på Chihuahua

Tack så mycket! Nu har det snart gått en månad och saknar fortfarande Piggelin varje dag.
Jag hade två honor som skulle parats nu under denna tiden men jag har fasen inte klarat av det. Känner att jag måste smälta det som gick fel först innan jag parar igen. Annars går jag bara och oroar mig till ett magsår under 16 dagar. Har ju haft många andra kullar och alla andra har gått hur bra som helst. Men det är ju såklart den som går fel som fastnar i hjärnan.
Kanske dags att para någon för att komma vidare? Har du ingen parning du är sugen på att göra? Passa på nu tror jag så du inte fastnar i det trista… :)
Kram!
Medarbetare på Chihuahua
Det var tråkigt att höra, men stå på dig och lägg inte ner aveln! Vänta tills du känner att du klarar av det så kommer det nog att gå fint =) Kram på dig!

Jo, jag har två parningar som jag är otroligt sugen på att göra. Men så gosar jag med tjejerna och blir skiträdd och så låter jag bli iallafall. Behöver nog lite mer tid. Fattar inte att jag går i baklås så här heller. Har ju avlat chinchillor i massa år, det är ju tyvärr inte alltid det går bra där heller. Men jag tror skillnaden är att chinchillor måste sitta två och två för att må bra så man tar ju inte och delar på massa par för att någon dör i förlossningkomplikationer. Hamstrarna är det ju jag som bestämmer om de ska para sig eller inte, alltså är det helt mitt ansvar om någonting går galet. Jag vet inte. Får nog vänta lite till iallafall.

beklagar verkligen

Nu har jag gjort en parning. Insåg att det nog blir jobbigare ju längre jag väntar.

du ska se att det går bra denhär gången.
det hör till ovanligheterna att det går så illa som det gjorde sisst.
Spännande Ulrika, klart det kommer gå bra! Ser fram emot att följa det hela!
Kram Anna
Medarbetare på Chihuahua
Det som hände din hona, och även min, det tror jag att du vet, är ju väldigt sällsynt så det blir säkert jättebra den här gången! 
Är helt säker å att allt går bra den här gången :) Fina bebbar kommer det nog att bli =)

Fy jag blir jätte ledsen.

nej va tråkigt :( r.i.p <3
nu blev ja lite orolig för min hona ska få bäbisar nu på ons..