Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 1124 ggr
raudur
0

Väga??

Hur mycket väger/vägde era guldhamstrar vid 1-1½ månaders ålder ?Theodor väger nämligen bara 69g när jag vägde honom för en vecka sen,tyckr det är lite :S HUr ska jag göra för att få honom gå upp i vikt?

emma071
0

jag ska kolla när han är lite "hemma ordnad" 

om några dagar :D

Stå på dig,annars gör någon annan det

www.nouw.se/fuckingfuckface

Royalz
0

Mina har vägt runt 120-140g vid den ålder.

[LoveNasse]
0

Men uppfödaren så ju att han var väldigt liten… men ge honom mkt solrosfrn och amt som innerhåller mer näring =)

Royalz
0

Fast iofs vissa hamstrar är ju mindre än andra :)

Linda3046
0

Det är en låg vikt, men sålänge hon inte är mager är det säkert ingen fara :) Vissa hamstrar är ju mindre än andra precis som vi människor är olika långa. Min egenuppfödda knut vägde 130 gram när han var 1,5 mån gammal, fast sen har han iof inte växt så jättebra och nu väger han bara 155-160gram och är 3mån.. brås nog på pappan som är liten i storleken fast han blir nog snäppen större.

raudur
0

Ska man känna knotorna nästan vid huvudet är inte så bra på att förklara,han är ju pigg och så annars.Just nu får han pretty pets ,frukt musli,och vanlig smådjurmat med mycket solrosfrön i är det en bra bas för honom eller ska jag öka yttligare med solrosfrön?

Royalz
0

Min egenuppfödda Ballerina vägde idag 163g och hon är 2månader och 2 veckor gammal. Hennes föräldrar väger bara 150-160g. Så hon kommer nog bli rätt stor :)

Helena1978
0

Jag har haft en hamsterhane som vägde 130g som vuxen, kan dock tillägga att han var en zoohamster.

raudur
0

Men Theodor är från en uppfödare det är därför jag bli lite orolig :S

Royalz
0

Vilken uppfödare? :)

raudur
0

har inte fått hans stamtavla en men tjejen hette Pippi,han köptes på utställningen i kallhäll 9 maj Skrattande

Helena1978
0

Inte alla uppfödarfödda hamstrar blir stora heller, beror lite på vilka linjer man valt att avla på och storleken kullsyskon emellan skiljer sig ju oxå. Är han pigg i övrigt så är det ju ingen fara, kan rekommendera hamstermaten Prestige, och tilläggsmat (ärtor, barngröt, Barnmat som inte innehåller starka kryddor, lök eller salt) om du vill att han lägger på sig.

raudur
0

Ok,vad innehåller den påsen med hamstermat då ?

Helena1978
0

Mycket nyttigt, solrosfrön, jordnötter mm, mina hamstrar har då ökat i vikt med den maten och de älskar den. Beror ju på vilken mat du ger honom nu förstås. Det var bara ett tips.

EmmaJorunn
0

alltså, bara han ökar i vikt så är det nog ingen fara. däremot om det står still, att han inte går upp i vikt tyder det på att han inte utvecklas som han ska. han kan ju vara liten, men du skall ha koll på om det är så att han har stannat i växten.

är det förresten någon som har tips på var man kan köpa en billig och bra våg?

UlrikaD
0

Om föräldrarna är små så är ju chansen större att även avkommorna blir små. De riktigt stora hamstrarna kommer ju oftast från stora föräldrar. Så man ska nog inte stirra sig blind på vikten utan mer se ifall de ökar långsamt. Står de still väldigt länge eller går ner istället så kan man ju börja fundera. Sen ska man ju inte "göda" en hamsterbebis heller. Det är ju skillnad på en stor hamster och en fet hamster. En hamster som är genetiskt liten blir alltså bara fet om man ger den för mycket fet mat. Så skynda långsamt. En bra grej kan ju vara att börja med att fråga hur stora föräldrarna är så vet du vad du har att gå efter.

raudur
0

okey,tack för svarenGlad