Osocial hamster
Vi har haft våran hamsterunge en vecka nu. Han är 5 veckor idag. Vi ser honom överhuvudtaget inte på dagarna. Det är så att jag ibland är orolig för om han överhuvudtaget lever. Förra hamstern jag hade var mest aktiv på kvällar och nätter. Men han kom ju även fram på dagarna ibland och tyckte det var mysigt att komma upp i handen och bli klappad. Men denna verkar vilja hålla sig undan så länge vi är vakna. Jag ser ju att han äter på nätterna och vi kan även höra honom att han grejar omkring i buren på nätterna om man lyssnar noga.
Jag vill ju inte störa honom när han håller sig undan. Vill ju att han ska känna sig trygg i sin Bur. Så vad tror ni, har vi fått tag i en ovanligt osocial krabat, eller kommer han att bli socialare när han blir lite äldre?

det vet du nog inte förrän lite senare, när du har facit i hand. Låt det ta lite tid, så får du se vad som händer.
Ni har ju bara haft honom i en vecka. När jag hade haft min Ellie i en vecka så började hon kika fram och kunde sniffa lite på min hand, hela första veckan så bunkrade hon in sig i sin lilla kartong. Nu när hon snart är 9 månader så är hon jättesocial och vill trampa runt och upptäcka allt som finns nästan ;)
Nu i morse tittade han faktiskt fram ur sitt hus och nosade emot mig med nyfiken blick när jag pratade med honom. Ska ge honom all tid han behöver för att först bli trygg i sitt nya hem och sedan börja bekanta sig med oss.
#3 det låter bra det,vissa hamstrar tar ju extra mycket tid på sej ;D
Stå på dig,annars gör någon annan det
www.nouw.se/fuckingfuckface
Testa att ta bort huset så han inte kan gömma sej där inne hela tiden. När han sen är tam så kan du ge honom huset igen om du vill :)
För vissa hamstrar dröjer det extra lång tid att bli tama, speciellt om dom kommer från djuraffär.
Du är inte ensam, de flesta hamstrar är inte spec aktiva under dagarna, och som jag har märkt på min som är snart är 2 månader så är han inte vaken förens tidigast vid 7-8 på kvällen. Han är mycket osocial tycker jag och är inte ett dugg intresserad av mig.
Om jag jämnför min förra hamster som jag tog som omplacering och den jag har nu så va den "gamla" mycket socialare, vaken mer på dagen osv.
Antar att sådant kommer med åldern om man lägger ner lite tid på hamstern, jag hoppas det iaf.