Fövirrande :/
Haha,va och köpte en dvärghamster på djuraffären för ca 2 månader sen.Dom sa att det va en kille och eftersom det va min första hamster som jag någonsin haft så trodde ja på det,men efter ett tag så började ja tro att de va en flicka eftersom jag inte kunde se några pungkulor på lilla sushi,.Och så ida åkte ja till en annan djuraffär för att kolla va dom trodde och ja hade rätt,de va en lite flicka inte en pojke :)

Det har jag också varit med om. När jag köpte Labolina, så sa de i affären att det var en kille, men sen såg jag att hon brunstade.
/ Maria. med-arbetare på Sommar

dvärgar kan vara lite svåra ibland att se könet på särskilt små ungar.
namnet passar ju på din söta dv hona också.
Vart med om det själv, gick på bibblan och lånade massor hamsterböcker och jämförde. Kom fram till att min T-Rex egentligen var en Rexa. Hon var min första hamster, men nu när jag haft en kull med både hanar och honor + att jag har en hane som är lika gammal som Rexa var när jag hämtade henne ser jag ju skillnaden snabbt. Man lär sig se skillnad.
Men hon är otroligt söt din lilla Sushi :)
Värd på Choklad iFokus

Ja man lär sig ju med tiden säker,har ju inte "övat" så är ju inte så duktig :) Man ser lättare skillnad på guldhamstar :)
#3 en fråga
Hur vet jag om min dväghona Sushi brunstar?
#4 Det kan jag tyvärr inte svara på, då jag inte har någon erfarenhet av dvärgar ordentligt.
Värd på Choklad iFokus

du vet inte när hon brunstar om du inte känner hennes beteende bra.
de luktar inte så starkt som guldarna så att gå på doften blir svårt.
bor de inte i par så får man sätta ihop dom några gånger om dan kan bli i flera dar eller så sätter man ihop dom å låter dom bo ihop i nån v.
vissa håller på sej så det kan ta tid innan hon släpper till å låter hanen göra sitt jobb.

ok,så man ska chansa och försöka stoppa in en hanne och se om det funkar och sen vänta,eller?

ska du sätta ihop de så gör det i en helt ren Bur med saker som inte luktar nån av de

okey

sätt absolut inte in hanen i honans Bur. honor försvarar sitt revir starkare.
att sätta in honan till hanen kan gå om hon brunstar då blir han så till sej å glömmer allt vad revir heter.
enklast är att sätta ihop dem i en ren Bur el prova först i en kartong el liknande, inte för trångt utan lagom stort så de kan kuta ifrån varandra.

okey,tack för tipsen :D