Min nya hamster ser hängig ut.
Hej jag öppnar en ny tråd då jag nu har min lilla sötnos.
Hon var jättebusig i går kväll och jobbade ferbrilt för att komma ut. Nu ligger hon bara i sitt hus och har knappt varit ute dom senaste timmarna. och nu borde hon ju börja vakna? hon är rädd och verkar inte röra maten mycket.
Någon som har några tips på vad jag kan göra? Tänkt om det är nått fel?
Dessutom har hon ena ögat stängt ibland men när jag lyfter upp henne och kollar öppnar hon det.
Är lite orolig att det är nått fel.
Du kan ju ta bort huset tills hon är lite tamare, annars är det lätt att dom sitter i huset å gömmer sej.
Är ögat kletigt eller irriterat eller sitter det bara ihop lite? Ibland händer det att ögat är stängt när dom är nyvakna, kan va lite "morgonklegg" som sitter där bara. Måste inte va nåt allvarligt.
Ohej ja då ska jag plocka bort huset.
Ja hon värkar inte vara kletig kna ju varit under resan att hon fått papersludd eller bråkat med en anan unge så att hon blivit iriterad. men det ser inte ut att vara nått alls. ska hona uppsikt. men det är ju svårt då man inte ka nkoll apå henne utan att lyfta upp och jag vill itne skrämam henne.
Du får helt enkelt hålla koll på henne lite på håll först :) Bättre än att inte hålla koll alls.
Lycka till med din nya vän!
Efter att tagit bort huset och släppt ut henen i ett rum där jag satt och höll koll på henen började hon till slut klättra på händer. och så vart hon av med lite av energin.
Men hon kliar sig rätt mycket(tror jag), fick veta att det funnits en hamster som hadde skadedjur på sig och att dom varut under samam tak. Är orolig att det är nått sånt men har itne sätt några röda små djur ennu.
Har lagt lite fågelkalk i badsanden. Finsn det nått mer jag kan göra? hon är ju så liten vågar inte riktgit köpa sånt där medel på djurafären.
Skulle du upptäcka att hon har ohyra så är det bästa att kontakta veterinär för att kunna behandla henne på rätt sätt. Hoppas det bara är falskt alarm :)

hon kommer ifrån mej.
är 100 på att jag inte har nån ohyra här hemma men berättade ändå om risken.
hjälpte en annan uppfödare där det visade sej att denne hade småkryp hemma.
en av de jag hjälpte till att lev såg nya ägaren att den hade nåt i pälsen som kryp.
innan lev badade jag de djuren, sanerade deras Bur mm.
de stod i hallen.
har alltid nya djur i hallen el på lilla toan i karantän. blandar inte mina som bor i köket med okända.
men smitta kan ju följa med ändå trots att man är försiktig.
bättre att förvarna för skulle det vara nåt å köparen blivit varnad så ökar chansen att det syns i tid.
småkryp kan man få in på olika sätt bla med det man plockar in utifrån. tänk er vad de vilda kan ha på sej å sen sitter de på en kvist som man tar in, man tror sej ha sköljt väl men har otur å nåt litet kryp hamnar i en Bur.
spån kan innehålla småkryp om man har otur.
mat kan det komma med.
just nu är en tid med mkt ohyra så håll ögonen öppna.
jag har sanerat hela köket samt behandlat alla djuren tom hunden av säkerhets skäl, så jag borde ha klarat mej.
är helt nojig å så fort jag ser en klia sej så vops ut ur buren med den å undersöks noga, blåser igenom pälsen .vissa kollar jag tom igenom under förstoringsglaset.
åkte på ohyra för nåt år sen via spån jag köpte i lösvikt ute på ett stall.
hua så jobbigt det var att bli av med ohyran. vill inte råka ut för det igen därför sanerade jag nu av säkerhets skäl.
så var noga med att skölja allt ni tar in utifrån.
sänk ner gräs,kvistar,maskrosblad etc i en hink med vatten, lägg på ett fat som trycker ner det gröna under vattenytan så det blir heldränkt, låt stå en stund.skaka av vattnet, låt ligga en stund på vitt hushållspapper el annat vitt underlag, då ser man krypen bättre om det skulle finnas några kvar.
hönsloppor gillar inte kalk så gärna så får man in det är kalk i sandbadet bra.
dvärgpar klarar sej oftast bättre ifrån ohyra bla därför att de putsar varandra å äter upp ägg å småkryp ur pälsen på varandra.
dragonstar-lycka till med den söta lilla fröken.
kul å höra att ni hittat varandra nu.
angående ögat så kan hon blivit irriterad när vi stod utanför bilen,det blåste ju lite ibland. tvätta med ljumet vatten så går det fort bort. blir det gegg så är det en infektion som kan behöva antibiotika.
vissa går i nyvaket tillstånd med ett öga stängt.de öppnar det sen när de vaknat till ordentligt.
#7 Förresten, var på kroppen kliar hon sej??

håller hon på nu med?
jag är ju som sagt nojig å kollar mina extra noga nu.
har inget sett på nån, inte ens mor,far å brodern som bor kvar.
hoppas hon bara markerar revir å kliar sej för att få fram doften bättre.
men som sagt skulle du se nåt kryp säg då till mej fort som attan.
Ja hon kanske gör det för att hon är nervös. Har hoppat o hoppat mot väggarna inna men nu har hon blivit lite lugnare. så det kanske är bättre.
Däremot är hon galen och klätrar runt upp och ned i sin dunabur. Dessutom sakar hon helt dygnsrytm är uppe på morgonen en svång vid 12 och sen sover hon till 9 trått att vi går vid 6 tiden och väcker henne och ger henne mat. hopplös är hon Men gud så söt.
Så kliar sig mina med, som en hund ungefär. Så gör dom när dom tvättar sig (: