Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 746 ggr
[Glashalt]
0

Hon spar ALL mat!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Jag har en liten fråga angående min hamster jag tog över för ett tag sedan. Hon samlar på sig all man och lägger på hög. Jag vet att detta är normalt, men hon är verkligen extrem. ALLTING spar hon, även hängmattan biter hon sönder och spar i sitt rör. Jag har haft hamstrar förut, men dom har aldrig varit såhär.

Eftersom jag har tagit över henne från en barnfamilj vet jag inte riktigt hur hon har haft det, men jag kan tänka mig att de inte alltid har funnits mat åt henne.

Men nu till min fråga, ska jag slänga alla mat hon samlat på sig efter ett tag? även om den inte direkt är gammal? Jag menar, jag vill ju inte sabba hennes förråd, men det kommer ju bli HUR mkt mat som helst till sist..

Kanske var en löjlig fråga, men jag chansar att fråga iallafall Tungan ute

Royalz
0

Du behöver inte fylla på maten så ofta om du vet att hon har ett matförråd. Hon tar ju maten därifrån när hon är hungrig. Det räcker att fylla på med ny mat när det börjar ta slut i förådet :)

MangoPeperoniOwner
0

Om det är Färskmat som hon stoppar in ska du ju ta bort det efter en dag , men fröblandning och så, det kan ju ligga kvar :) Och om hon har massor i sitt bo så behöver du inte ge henne mer än vad hon kan äta upp :)

[Glashalt]
0

Tack för svaren! Då vet jag hur jag ska göra Skrattande

kajsa_karin
0

Har har och haft såna samlare jag hitta en liter hos en av mina på 2 veckor fyllde hela tiden full. Jag slängde inte den maten tog bara bort det som såg ofräscht ut fröerna håller sig rätt länge. Tar alltid bort Färskmat som grönsaker och så.

UlrikaD
0

Du har fått jättebra råd. Det viktigaste är ju att få bort färskmaten för det blir snabbt dåligt. Speciellt nu när det börjar bli varmare ute. Det andra kan du ju slänga i samband med att du städar buren.

Ruskigt söt tjej du har fått iallafall!!Skrattande

[Glashalt]
0

Tack hörni! Det är jättesnällt att så många svarade! Jag ska rensa i hennes gömmor idag Glad

#5 Tack så mycket! Skrattande Hon är en riktig sweetheart! Tungan ute