Bildtråd - SmåInisar!
7/4 kl 22.30 började det komma ut småpip!
Kommer lägga in bilder här efterhand som de växer, så glöm inte bort att bokmärka! ;)
Vet ännu inte exakta antalet bebisar det blivit, men det verkar röra sig om 14 st, så som det ser ut nu ;)

Vad söta, grattis till den fina kullen! 
Grattis till småinisarna. Äntligen blev det bebisar :)
Sötisar<3
Grattis :)

grattis!! :)
guuuud va gulliga! och grattis!!!¨
vet du om det blir LH eller KH??

Tack alla!
#8 Antagligen flest kh men kan även komma lh :)
Jättestort grattis, Emilia!!! Vad glad jag är för din skull att det äntligen kommit smått.

#10 Tack så jättemycket Sanna! :D
Jag är hur glad som helst och roligt att det blev så många!
Dock är jag lite bekymrad över Inis, som envisas om att ligga i ett annat hörn och vila rätt långa stunder, så bebisarna blir ensamma.. rädda de kyls ner :/ tur de står vid ett element, som jag planerade.
ååh bilder på dom :*, grattis x 100 igen^^
Grattis grattis :)
Hälsningar Malin

hon behöver nog vilan.
men håll ändå koll på henne.
vissa honor kan få kalkbrist å då väljer de att överge ungarna i ett försök att överleva själva.
hon kan ju tidigare ha varit gravid och aborterat ungarna innan hon gått tiden ut så hennes kalkföråd kan vara förbrukat,dvs hon han inte bygga upp nytt inför denhär kullen.
tror inte det är så.
ställ lite gröt,välling,fil el annat kalkrikt framför henne så får hon äta i lugn å ro.
låt henne själv välja att gå till boet.
vill hon inte gå dit så låt henne ligga där hon är, flytta dit en unge å se hur hon reagerar.
tuttar de inte så får hon ont å kan få mjölkförstoppning i tuttarna.
håller tummarna å hoppas det går bra så fort hon vilat sej en stund.
tänk att det skulle till en guling för att hon skulle bli mor.

är det kalkbrist så bör hon få hjälp hos vet fort.
hundar brukar man ge sprutor, vet inte om man ger hamstrar det också.

#14 Tack så mycket för tipset Eva!
Jag ska upp på stan en runda idag och fixa lite proteinrik mat åt lilla matta Inis.
Hon verkar bara vilja gå ifrån en stund för att vila, för nu har hon legat på dem ett bra tag, dock hamnar det en liten bebis utanför då och då, men det verkar gå bra ändå!
Hoppas hon orkar hålla koll på alla och se till så de får mat :)
Ja, tänka sig!
Zocratez kunde minsann sin sak ;D
Aw
De är supersöta! Och älskar deras pip!
Du och Inis är värda dethär, efter så många veckors försök!
Värd på Choklad iFokus
#11 Hon är säkert väldigt trött efter förlossningen. Det behöver inte vara någon fara, ibland gör de så. Bara hon är med bebisarna också. För att ge henne lite extra energi kan du servera lite extra proteiner (ägg, kattmat, ost etc) och något sött för att snabbt ge en liten kick (banan, äpple, en klick honung eller lite Dextopur (druvsocker) i vatten. Det senare är något jag inte vill vara utan, tycker det är suveränt, funkar som rena mirakelmedlet ibland när det gäller att få fart på en hamster som av ngn anledning är utmattad och/eller sjuk.
Kalcium kan vara bra, och som tillägg till vad Eva redan sagt så kan jag tipsa om andra bra källor för det, som nypon (går ibland att få tag på torkade), hasselnötter och sötmandel. Eftersom kalcium och D-vitmain hänger ihop (D-vitmain ökar kroppens förmåga att ta upp kalcium) är det viktigt i detta sammanhang också. Finns i t.ex. fisk, ägg och feta mejerivaror.

#18 Tack så mycket för tipsen! :)
Ska ut på stan efter lunch och inhandla lite nyttigheter hade jag tänkt mig, ska skriva ner lite då!

åh… vi hoppas att alla blir lika söta som Inis… hon är så underbart söt :) guud så kul att det äntligen kom några små-Inisar, ni som försökt så länge, grattis!

Oj, massor av rosa små korvar! Stort grattis till kullen! 

Tack tack!
Nu ligger hon igen på alla bebisarna och de diar för fullt! Har legat hos dem hela förmiddagen, så nu känner jag mig lugnare :D

- 1 bebbe
Tyvärr hittade jag en liten, liten död bebis i boet nyss :\
Men som sagt.. det var runt 1-3 st som var väldigt små efter födseln :(
Det är sånt som händer. Det är ju fortfarade 14 starka kvar!
Värd på Choklad iFokus
Grattis!! Hoppas resten klarar sig nu då!
Grattis! Lycka till. 
Så kul att Inis äntligen fick ungar :)
Grattis till de små korvarna 
Grattis! :D Lycka till med dom! :)

så bra att hon bara ville sova ut en stund.
ska bli spännande å se färgerna sen

Inis får både välling och gröt nu och hon njuter så gott av det! :D
Jag kan knappt hålla mig till jag ska få se färgerna!

Äntligen! Så underbart roligt och vilken megastor första kull. Tyckte att Stinas 9 bebbar var väldigt många. :)

#35 Jaa! :D känns jätteskoj.. även om det antagligen kommer försvinna någon eller några till småttingar som är väldigt svaga :\
Ja, känns som Stina fick massor ju :O

Grattis!! :D Vad kul med ett helt fotbollslag! ;P Du har ju tom några bänkvärmare också där i högen! :D haha! :D Hoppas på många honor nu då! ;D
// Nathalie

#37 Tack!
Javisst! ;) jag hoppas på massvis med snygga skp honor som jag sedan kan välja ut en liten som får stanna kvar :D
Men skulle inte förvåna mig om det blir dominerat med hanar >_<
Vilken dröm om nästan ALLA blev skp O.o

#39 oj vad rosa ;P

#39 Svartögd är den ju iaf.. :P Tycker dock att den borde vara vitare på magen där mjölken ska vara men det syns väl olika på olika hamstrar.. :)
// Nathalie

#41 Alla är svartögda :D så ska bli så spännande se vad det kan komma fram för färger :)
Ja, har sett att de alla har olika mängder med mjölk i magen, men nu lär de nog ha massa, då de legat och snuttat heeeela dagen hos mamma Inis :)
Håller tummarna jättehårt på att de 2 klenisar som finns därunder ska klara sig! :\

#42 Då blir det ju inga choklader tyvärr.. Men det finns det ju tid för i framtiden! ;) hehe!
// Nathalie

#43 Vet inte om det går att se om någon är brunögd? :S men annars ser alla svartögda ut iaf :o
Jadå, klart det finns :) denna första kull känns väldigt speciell för mig, så jag är inte besviken att ingen choklad kommer.. men gärna en svart skp/Vit hade jag velat ha! :D
Men som sagt.. jag blir glad bara av att Inis lyckades bli dräktig och få en så stor och fin kull!
Ska behålla en liten skp/vit hona iaf från kullen :)

Jaa färgen är inte direkt det första man tänker på när man får första kullen, visst kanske man önskar sig en viss färg men man blir bara så glad av att det har kommit bebisar och bara äran att få se dom växa upp är så mkt viktigare än några "dumma" färger! ;D
// Nathalie

#45 Precis! :D helt ofattbart vad de utvecklas snabbt också!
Och de viltfärgade verkar mörkna väldigt fort, så ska bli väldigt skoj kunna se skp tjejern träda fram :D

Tänkte förresten på rubriken, de är väl inte små-Inisar, de är ju
M-Inisar! 

#48 Haha så rätt så ju! :D M-Inisar! :D

#50 Men oavsett om den dör eller inte så har du ju 13 starka friska ungar, som säkerligen kommer bli lika kraftiga som Inis :)
Somsagt är det sånt som händer, och jag vet av egna erfarenheter att det är lättare att ta hand om en en dag gammal död unge än en en veckas gammal unge. Och orkar den inte, så var det meningen.
Du ska inte vara orolig förän 4-5 ungar har droppat av på kort tid.
Värd på Choklad iFokus

#51 Jo, jag vet det :) hehe hoppas också de blir lika fina och bastanta som Inis :D
Det är tur de går bort när de verkligen inte är "friska", än att bli "halvdana" fysiskt som stora och inte veta vad det är med dem :(
#52 Jo, sen känner ju Inis av om någon skulle vara sjuk och tar hand om det själv förhoppningsvis.
Mina kusiners hona (uppfödd av mig) fick en kull ungar. Alla överlevde, men sen när jag kollade dom vid 4 v ålder så fann jag att den ena var missbildad: Fel på käken och benet. Sen var han extra tanig.
Eftersom han ahdde käk- och bettfel fick dom ta bort honom.
Det är ett exempel på en hona som inte märkte att han inte var helt frisk.
Men Inis kommer garanterat klara mamma-jobbet utmärkt!
Värd på Choklad iFokus

Vad roligt att din hona äntligen fick ungar nu efter så många försök. Grattis och hoppas det går bra med ungarna! :)
Jätte fina bebbar & mysig mamma! Grattis ännu en gång o lycka till med allt ^^

Gäspis <3 :D
Värd på Choklad iFokus
Åå va söta :) Vill också ha bebisar
M-Inisar, HAHAHAHAHAHA!!!

Kommer du registrera dom i SHF? :)

#61 Ja, om jag får hjälp med hur man gör haha >_<
Oj vad stor "eftersläntaren" ser ut. :D
Vad roligt att alla de andra är kvar! Och så den obligatoriska gäspbilden där. 

Tvärr får jag meddela att jag hittade ytterligare en bebis död.. antagligen var denna inte livsduglig :(
13 kvar.
Men vadför är en bebis jätte mycket större än alla andra, det ser så ut iaf.,

#66 Vissa är i olika storlekar som i denna kull, då ca 2-4 st är lite mindre än de andra och klarat sig nätt och jämt.
Dock kan bilden också förvirra, då de andra bebisarna ligger med kropparna under sig och enbart huvudena och lite av kroppen sticker upp, det kan förvirra också :)
#67 Jo, jag vet att det alltid är storlekskillnad och att de minsta ligger på gränsen till att klara sig. Men tyckte det bara såg ut som en extremt stor skillnad =P Men som du sa, det kan vara bilden som lurar mig ;)

Vad roligt med alla bebisarna, Grattis till de små!!:)

Vilka underbara bilder. Vad söta de är.
/ Maria. med-arbetare på Sommar
#71 Urgulligt och jättesnuttigt. 

Tack alla :D
Vet ni vad?!?!
I morse när jag kollade till Inis och bebbarna och tog nya kort, kunde jag räkna dem till 14 stycken! O.o
Och eftersom 2 st dött… födde Inis alltså 16 stycken! :O
Har ingen aning vart den ena kommer ifrån, då jag räknat om och om igen och tom andra räknat :P
Dock kommer samma person som gissade på 15 st vinna, då det var det korrekta antal vid födseln som kunde framgå tydligt ^^

Vilken överraskning, det var ingen liten kull! 

#75 Naj, jag gissade ju på 16. 

Ursöta! Bebishöööööög <3 Ska bli kul att se hur dom utvecklas ;)

#81 Tycker jag också! Speciellt att se vad det är för ljusa småttingar som finns där :o
#82 Ja kan gömma sej massa fina färger ;) hihi

Ett mysterie har dukt upp!
På denna bild på vissa bebisar ser det ut som om de har ljusa pupiller och svart runtom :o vad är det för något?
Ni som är lite mer erfarna, kolla gärna igenom bilderna och upptäcker ni färger, teckningar eller annan ögonfärg än svart, så skriv gärna om det! :) uppskattar alla kommentarer och tankar om bebbarna :)

Det är helt normalt, :) Så såg mina svartögda ut också när dom var små :)

#87 Hmm okej, verkar skumt det där :o undrar varför det blir så :o
#88 Ögonen blir helt svarta sen :) Dom är ju så små och outvecklade.

#90 *asg* Det är tamejfasen inte dåligt att vara nyförlöst och så… eh… rörlig!

JÄTTESÖTA Grattis och Lycka Till Med Inis Och Kullen

#94 Haha nej sant! Hon är en riktig flexibel morsa ;D
Idag hittade jag en liten nf som låg i en liten hörna alldeles ensam, så gav Inis h*n (antagligen hane) och jag såg tydliga doftkörtlar på den, så en jättefin nf är det! :D

#98 En hel kör ju ;)
Besök gärna vår blogg: www.gizmo.webdon.nu

Ja den ser ut som en skp :) Nej den ser inte ut att bli svart, men man vet ju aldrig. Så svårt att se på dom när dom är så små :)

#101 Ah okej :) jo, det är ju det.. är säkert en nf skp/vit ;P
Den ser ut som en skp bara :D

Aaa, verkar så :o
Spännande! :D
Gud vad söta :) Vad kul det kom några små trots allt! 

Söthög! :)
Besök gärna vår blogg: www.gizmo.webdon.nu
Aw :D Grattis!

Bild #98 Så himla söta! 
Men bebisen i mitten på den bilden, vad har den på halsen? Var det den som hade som en mörk "blodfläck" på halsen innan? Vad kan detta vara?

#111 Hehe :)
Det är mamma Inis som i början inte riktigt hade fått "greppet" om hur hon skulle ta upp småttingarna som råkat komma med tuttarna när hon skulle kissa eller äta.. och har hört att de tar lite tid innan de lär sig hantera dem, men det är inget farligt :)

#112 Ok, är det som ett sår alltså? Det såg lite otäckt ut.

#113 Ja, det är sår som håller på att läka igen och det gör de väldigt snabbt på de små :)

#114 Skönt att höra… jag håller tummarna för att alla de små klarar sig fint. 

Tänk om typ 10 dagar då dom börjar öppna ögonen :)

#10 Ja! De utvecklas så himla snabbt! :o
Verkar vara minst 5 skp iaf :D
#71 Åh så gulligt 

vad de växer.
å du fick skp också, grattis.

FINAFINAFINAFINA!!!
#90 Det tog en stund innan jag lyckades se vad som var vad på Inis.. haha. Vilken ställning alltså!

kullerbytta med ungar?

Här kommer första filmen på de små :D
#130 Jätte fina bull ungar <3

å sickna söta små filmstjärnor.
ingen guling verkar det, bara skp å nf.

#132 Japps! Spännande se om det kommer någon annan färg än nf skp (/vit) bland tjejerna ;)
jätte söta :D

Så fina! :D

Så underbara! Vilken skilland i storlek på minst och störst. Tror du att den lilla kommer att växa ikapp, eller kommer den förbli en liten mini?
#138 Haha men gud va gulligt.
"nu när jag får alla för mig själv, varför ska jag då släppa?!"
Sötnötar 
#139 Jag tycker inte det är farligt mycket skillnad på störst och minst, har vart med om värre. Den lilla förblev liten och låg på ca 100 gr hela livet, medans den större låg på runt 150 gr. Men då var föräldrarna små. Sen fick jag stödmata den lilla från den var en vecka tills den var två veckor, annars tvivlar jag på att hon klarat sig (blev i stort sett tvingad av min lillebror som fäst sig så vid henne). Sen var Loppa (den lilla) väldigt mycket mindre än Lusen(den största) som inte var så mycket större än de andra. Se bild, då var de 12 dagar.
Eftersom Inis är ganska kraftig, och Zocrates kommer förmodligen bli ganska stor så kommer den lilla inte bli så liten, bara mindre. :)
Värd på Choklad iFokus
Grattis, vet ju att det är en efterlängtad kull

Vilken mysig bild!

#144 oj vad dom brottas

dom växer så det knakar! vad fina, grattis, gud så skoj med massa småpluppar som piper

vilka sötnosar :P