Hamsterkoppel
Hej igen :D
Jag har hört att det har kommit hamsterkoppel…..
Så att man kan gå ut med hamstern och så.
Men jag undrar om det verkligen är bra för den?
Eller det kanske bara är kul så att man kan gå runt med den i huset om man inte kan låta den springa fritt.
Är det någon annan som har hört talas om det och i så fall vad tycker ni?

Jag har sett dem i djuraffären.. Verkar ganska gulligt men tycker kanske inte att det passar på en hamster. Jag själv då som har en dvärghamster skulle nog aldrig komma på tanken och sätta ett koppel på Eddie. Men kanske är kul och ha på en Guldhamster ?
:)
aa kanske det :)
Jag tycker det verkar ganska dåligt, hamstrarna är ju så små, och det skadar ryggen (om man drar eller håller imot). Jag skulle inte ha det iallafall. =)

ah hamstrar är små och om kopplet helt plötsligt dras åt kan hamstern skadas även om det är dvärg elr guld! + att kroppen är inte som på en kanin tex så kopplet kanske åker av ganska lätt ? jag tror inte det skulle funka så jättebra :/
exakt, egentligen ska man inte ha springhjul heller, för det skadar även deras ryggar. Men nån kom på att dom ska ha springhjul…

näj inte om springhjulet är stort så kroppen inte böjer sig väl . då gör det inte nåt ?
Ne de e kanske inte så bra :/
Dom e ju inte precis hundar :P
#3 och #4
Det är inte normalt med springhjul för hamstrar, inte har dom det i det fria? Dom klarade ju sig bra då
I det fria va dom alltid lösa, dom satt inte i burar 23 timmar om dagen utan hade fria ytor, det har inte våra tama, så jag tycker nog inte att det riktigt funkar att jämföra på det viset…
Kanske det, men ändå, det är inte bra egentligen. Det är väll bättre att ha dom lösa på golvet då… (under uppsikt)
Ja, givetvis, har man möjlighet så är ju de det bästa, men alla har inte det.
Jag är av den åsikten att så länge hamstern blivit vand vid selet från tidig ålder å inte bryr sej om att ha den på sej å inte lider av det så varför inte använda det ibland då. Måste ju va kanon att ha det utomhus eller inomhus också för den delen. Jag har ingen rum där jag kan släppa hamstrarna "vind för våg" så för mej hade koppel varit kanon om mina hamstrar velat ha det, har iofs inte testat, men dom är envisa till tusen båda två :)
Det är dyrt (tkr jag) typ 60:- för ett snöre x'D men jag tror att Mango skulle tycka det var obehagligt..men en gång i tiden ville jag ha ett ;)
Det har funnits hamsterkoppel jätte länge, hade det till min första hamster och det var för 10 år sedan. det gick kanon att ha den men min hamster var så snäll så hon kunde gå utan den utan att rymma :P men kopplet är inte till för att rycka eller slita, kanske mer för att bromsa :P
Jag funderar på ett, de har spec. comfirtselen på djurmagazinet .Nog det enda Totte skulle acceptera.
Tycker alla här att det är dålig med koppel?
Jag hade nämligen tänkt köpa ett för att Totte ska kunna vara på tomten utan att han smiter. Jag vågar inte lsäppa han läs och självklar har jag inte tänkt dra i det.
Är det fortfarande onödigt anser ni?
http://www.youtube.com/watch?v=51MIB7qEtkI&feature=related
ser lite ut som råttselar,kicki selar. dom är iaf rymnings säkra

Jag tycker inte de är något fel med det men jag skulle inte skaffat det till mina egna. Dom är så små så känns helt konstigt att sätta på dom något sådant. Men om man inte har rum för att släppa såna små lösa så är det en bra lösning!
Tycker att sele verkar bra så länge hamstern trivs mer eller mindre i det och att man sköter användandet snyggt, dvs inte spänner åt för hårt, drar i kopplet osv.
Hade tänkt att prova ta ett vanligt snöra, göra en öggla, lägga över axlarna, ner under mena och upp över ryggen och sedan ha en typ av "spänna åt" anordning. Ideen är inte riktigt klar än, men det blir rättare att få fram ett hemmagjort sele när man har en hamster hemma som man kan kolla på ;)
Tänker ha hamstern ute på bakgården någon gång och endast ha kopplet för att den inte ska rymma.
Jag har sagt det förut och jag säger det igen: koppel och sele är inte lämpligt till hamstrar. De är så små och lätta i förhållande till oss, och det är alldeles för lätt hänt att man tar i för mycket, utan att inse det. Spelar ingen roll hur noga och försiktig man är. Dessutom finns det väl ingen anledning? Vill man prompt låta hamstern vara ute kan man ställa en galleröverdel på gräsmattan och låta den vara under den.
Jag hade det till min förra hamster, och hon tyckte om det och så, men min hamster jag har nu gillar det inte, så det beror på hamster till hamster om dom ens vill ha det, men jag tycker inte det är så bra egentligen, så nu har jag bara dom ute under överdelen av buren så dom kan springa på gräset ändå.
Besök gärna vår blogg: www.gizmo.webdon.nu
Jag vande mina hamstrar med sele från när dom var små och det funkar jättebra. Dom älskar att komma ut på sommrarna! :D
Min hamster får komma ut lös på om sommrarna, det finns ingen anledning att använda selar/koppel.
Det gäller bara att hålla utskik efter rovdjur. Idag (Det var sexton grader ute) fick min pojke följa med ut till en liten skog och springa, det gillade han! 
Kan Kickiselar funka tro?
#24 Men alla har inte så stor gård. Det räcker med att han springer 5 sekunder åt ett hål så har han sprungit iväg från vår tomt. Så därför vill jag ha ett koppel
haha, jag funderar snarare på ett bungyjump snöre,, måste ju vara praktiskt när man har hoppiga hamstrar som bara flyger ur ens famn *lol*
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_
#26 Okej, vi bor inte på någon stor gård precis. En vanlig villa i ett bostadsområde.
Men jag hade honom i transportburen till skogen som ligger en bit utanför. Men det går säkert att använda sele/koppel om man vill ha extra koll. Bara man är försiktig.
#28 är du inte rädd att han ska springa bort? :O
#29 Nej, han är inte så fasligt snabbt. Jag går vid sidan om honom hela tiden. 
Okej, jag skulle aldrig våga släppa mina lösa i skogen. :/
#31 Fast det är inte precis någon djup gransskog, det var mer som en öppen plats med massor av fint gräs.
Visst kan det låta lite otäckt, men om man har full koll är det absolut ingen fara.
Hehe.
Kolla så dom har hamstern i kopplet i den här videon, det är hemskt (den börjar med att dom ska köpa hamstern, därav att dom sitter i en bil), men dom drar ju iväg med hamstern och har bara ett snöre runt magen på hamstern. Hemskt!
Länk brttagen, HiF har som regel att inga djurplågeriklipp får visas eller länkas till.
/Sanna, medarbetare
OBS! Ovan: kopiera och klistra in i "webb fältet", eller vad det heter XD
Nej men gud! Stackars hamster!
#34 Jag mår så j*kla dåligt utav att se det där klippet. J*vla idioter!