Svårt beslut..
Jag har ett jätte svårt beslut att ta. Jag har två guldhamster hanar, Totte och Nutte. Båda är från Zoo affärer. Jag har funderat och kommit fram till att jag skulle vilja ta en kull någongång och ställa ut mina hamstar lite. Nutte har jag haft kortast tid och han är väldigt söt men jag vet inte riktigt om jag ska ha kvar honom eller inte. Jag vill ha en till långhårig men då en hona med stamtavla. Och eftersom jag inte får ha fler en två hamstrar så är mitt ända val i såfall att sälja/gebort en av dom jag nu har. Det känns på ett sätt som om jag skulle "svika" Nutte men samtidigt så skulle det ändå kännas rätt. Han var ju på ett sätt ett "inpuls" köp vilket ju inte är rättvist mot djuren… Så jag vet inte!
HJÄLP! 
(Nutte på bilden)

Nu kanske jag uppfattas som jättenegativ och tråkig men det får väl gå. Jag är snäll egentligen :-)
När du köpte dina båda hamstrar Nutte och Totte antar jag att din inställning var att de skulle få ett så bra liv som möjligt. Nu har du en ny idé och jag tycker att det är tråkigt om det betyder att de "gamla" som du känner, tycker om, har uppfostrat och lagt tid, kärlek och pengar på måste flytta för att ge plats till någon som du vill ha för dess utseende och geners skull.
Kan du inte få plats med en hamster till tycker jag att du ska vänta tills någon av de du redan har dör innan du köper en ny. Dessutom, ska du avla behöver du massor med plats, hamstrar kan ju få jättemånga bebisar. Tänk om den lilla hamstermamman får 15 ungar som det tar lång tid innan de blir sålda. Vart ska de få plats om inte ens de hamstrar du redan har får plats för bebisarnas mammas skull?
Det var mitt råd. Ge inte bort de du redan har för att skaffa något annat. De kanske hamnar på ett ställe där de får det jättedåligt, blir ormmat eller helt vanskötta, det kan du aldrig garantera. Hamstrar lever såpass kort tid att jag tycker det är synd om de ska behöva flytta runt och bli en "vara" istället för en älskad kompis och individ.
Envishet och drömmar

Ja sånt är alltid svårt. De är bara du som kan ta de beslutet hur du ska göra. Själv har jag aldrig sålt eller omplacerat någon hamster (förutom ungar i mina kullar) då de är mina älsklingar oavsett om de är "fina" eller ej. Hamstrar lever ju inet så länge så du behöver ju inte vänta 10år innan den vandrar vidare och du kan köpa en ny..
Jag tänker behålla den ena. Han säljs/gesbort ALDRIG!!! :)
Visst skulle jag kunna vänta men skälet att jag funderar på om jag ska ha kvar den andra är för att jag skulle vilja ta en kull med Totte som pappa. För att han är en så underbar hamster. Men han är äldre och kommer inte leva när Nutte är död.. :(
men grymmt söt är han , helt kär är jag nu ^^ :D

Men har du ingen kompis eller nära bekant som kanske har en hona & som hon vill ha ungar efter för då kan du ju kanske låna ut din hane en stund vid parningen, och på så vis kan du ju ha båda dina hamstrar kvar och ändå låta din hane få bli pappa,
Du kan väl låna bort den hamstern du vill ha som pappa till någon som vill para sin hona, då har du en kull och kan ta en unge därifrån ;)
Jag kan tänkas vara taskig men jag tycker det är ganska hemskt att ge bort eller sälja sin hamster för att man istället vill ha en annan hamster eller tycker om den andra mer. Spelar ingen roll hur gärna du än vill ha en kull, man måste ta konsekvenser om man gör impuls saker.
Men visst. Älskar du inte honom och inte vill ha honom kvar är det nog bäst för honom också om du ger honom till någon som verkligen vill ha honom.
Hör av dig så man får veta hur du gör ^^
Hedbrant och Gasoline era förslag är bra men jag har redan försökt :( Helskumt att alla bara vill avla med hanar med stamtavla som kommer från uppfödare. Visst jag förstår dom men han är fin och ahr ett underbart temperement.
Geegee: Det är inte det att ja ginte "älskar" honom så. Fatta vad jag skulle böla om det hände något med honom. Och det r ju inte synd om honom. Han har en stor duna (största varianten för marsvin) Han får frukt och Färskmat varje dag. Och får komma ut minst en timma om dagen och springa fritt i mitt rum. Desseutom byter ajg inredning i buren VARJE dag, så synd om honom är det inte :/
Men jag får fundera.. skriver sen hur det blir :)
Ett alternativ kan ju vara att kanske låna en hona av en uppfödare, och ta kullen, och sedan lämna tillbaka honan?
Då har du ju dessutom någon som kan hjälpa dig med allt vad det innebär, och du behöver inte heller sälja din hamster pga platsbrist, om det enbart var att ta en kull?
Du kanske ångrar dig och inte alls vill ha fler kullar? Då har du ju sålt honom helt i onödan eller vad man ska säga?
Varför så bråttom? Som sagt, hamstrar lever ändå inte så länge så du hinner prova på att ha en kull vad det lider. Tyvärr har det gått troll i det här med att omplacera, så det är kanske lätt att inte inse allvaret i det när så många gör det. Ett djur man verkligen älskar omplacerar man inte för att skaffa ett annat. Är det en egenskap man bör antingen ha eller försöka skaffa sig som uppfödare, så är det tålamod. Om du inte får ha mer än två hamstrar betyder det att du om du skaffar en hona istället för din Nutte, inte kan behålla någon unge efter dem om du inte igen omplacerar. Att ta en kull bara för att det är roligt med bebisar är inget bra skäl. Visst måste man få prova på, men det får inte vara det enda syftet. De är ändå levande djur och inga leksaker eller slit-och-släng. Förr eller senare får du din kull om det är vad du verkligen vill, och den som väntar på något gott väntar aldrig för länge. ;)
Håller med Sanna till 100%!
Skaffar man ett djur måste man vara säker på att man kan behålla det. Man säljer inte sitt djur för att köpa ett annat. Djur är inte bara djur utan varje djur är en egen individ.
Värd på Choklad iFokus

#10 Håller med dig till 1000%. Men det är kanske inte lätt att komma som ny och vilja börja avla när de ser att alla de "stora" uppfödarna omplacerar sina djur hela tiden. En del gör det ju naturligtvis inte. Men många verkar ha svängdörrar hemma hos sig. Ut med hanen och honan som precis blivit föräldrar och in med nåt nytt. Gång på gång på gång.
#12 Men det är ju skillnad när man bedriver uppfödning, Då måste man ju ibland omplacera/sälja djur om man ska kunna hålla sin uppfödning vid liv. Då är det ju bättre att de äldre djuren som man inte kan avla på längre får ett bra liv hos en ägare som lägger fokus på just det djuret.
Värd på Choklad iFokus

#8, Om jag vore du så skulle jag behålla pojkarna & lägga det här med parningar åt sidan ett tag. För tänk om du omplacerar ena pojken & du köper en hona och det blir många ungar samtidigt som du inte får alla ungar sålda då sitter du där med flera hamstrar än vad du får ha. Är det då inte bättre att vänta & ta hand om de du har nu & köpa ett par sedan när dessa två är borta, bara en tanke.:)
Fast jag tycker ju att det är himla skönt med två pojkar, ingen risk för tjuvparningar tex.. Jag har själv bara två hanar och jag behöver inte vara rädd för att dom ställer till det för sig..:)

#13 Det är ju skillnad på "ibland" och "jämt". Och egentligen, det borde inte vara så stor skillnad. Även fast jag bedriver uppfödning också så är mina hamstrar lika mycket familjemedlemmar och husdjur som någon annans.

#13, Jag tycker det känns fel att behöva omplacera djur för att köpa in nytt för att kunna bedriva sin uppfödning. Då är det bättre att man tänker sig för flera gånger innan man köper in nya djur, och köper det som man verkligen behöver & sedan anpassar man uppfödningen efter djuren inte att dom ska behöva anpassa sig efter uppfödaren. Djur är levande varelser & inte några vandringspokaler. Vill man komma framåt i sin uppfödning så tänker man sig för & inte handlar impulsivt så fort man ser nya djur på marknaden.
#15 Jo, så är det ju.
Bäst vore ju om man kunde skaffa fler djur utan att omplacera andra djur. Men tyvärr har man inte alltid råd eller eller plats. Då kan man kanske fundera på att omplacera något djur (om man har t.ex. tio djur, varav en hona som är avelsbar).
Men jag tycker att från att djuret flyttat från djuraffären/uppfödare till sin nya ägare ska det ha ett livslångt hem!
Värd på Choklad iFokus

#15 Sen en annan sak som faktiskt är bra med att ha kvar de hamstrar man har avlat på är att då vet du hur gamla dom blir och om dom fått några krämpor på äldre dar och sånt.. Man får ju en hel annan koll än om man omplacerar dom..
Fast sen tycker jag det är skillnad på omplacering till "främling" och omplacering till någon man känner.. Själv har jag två stycken boende hos mina syskon så där har jag ju fortfarande koll.. Samma med en hamster som bor hos en kompis.. Lr rättare sagt bodde, han e död sen ett tag tillbaka.. :P Det ser jag igentligen inte som omplacering, jag kallar ju fortfarande dessa hemma hos mamma för mina
Och om det skulle hände dessa några så skulle det vara jag som tar dom till vetten och betalar för det! De senaste gångerna har det även varit jag som fått köpa maten.. Men det ska vi nog få stop på! haha! :P Nej då.. :) Men ni förstår hur jag menar förhoppningsvis?! :)
// Nathalie
Fast sedan detta med att omplacera för att komma vidare i sin avel tycker jag inte är ett bra argument heller.
Skulle jag någon gång hamna där, att jag "kastar ut" djuren till förmån för nya produktionsmaskiner, hoppas jag att någon har modet och ta ner mig på jorden och fråga varför jag föder upp över huvudtaget.
Handlar detta omplacerande om att producera så många ungar som möjligt, eller vad?
Hamstrar lever inte så länge, att man sitter med för mycket djur iallafall hela tiden. Tycker gott man kan behålla sina djur tills de går bort, men samtidigt ha sina pensionärer kvar.

#19 Ännu en gång, håller med fullständigt. Men det verkar faktiskt som om folk som tänker så är i helt klar minoritet. Räcker ju bara att gå in på massa hemsidor. Många av dem har nya hamstrar varje månad men antalet är detsamma, bara namnen är olika.
Jag förstår fullständigt om man ibland måste omplacera pga olika saker, sjukdom, tidsbrist, platsbrist osv. Men när man har det som system att göra det hela tiden så tycker jag att det känns fel. Finns ju många honor som flyttar samma dag som kullen är flyttklar för uppfödaren är "färdig" med henne. Likadant med hanen. Samtidigt säger dessa att hamstrarna är familjemedlemmar. Det går inte riktigt ihop för mig. Tycker det är skönt att det inte bara är jag som tänker så här, började känna mig lite annorlunda och helt klart i minoritet.
#19 och #20. Hoppas ni inte missförstod mig där.
Jag skulle aldrig göra så själv, djuren som flyttar in här flyttar aldrig ut. Dom är familjemedlemmar, individer med egna personligheter.
Men håller med båda er. Jag pratade om att man omplacerar en-två om året kanske.
Värd på Choklad iFokus

#21 Ingen fara, förstod precis vad du menade.
#22 Vad bra!
Det är det som är jobbigt med att diskutera över internet, att det lätt kan bli missförstånd.
Värd på Choklad iFokus
Jag har haft många, många djur i min uppfödning samtidigt (fler förr om åren än nu) och jag har inte hållt på och omplacerat för att plocka in nytt. Omplacera av det skälet var det faktiskt ganska få som gjorde förr, så det är inte sant att man måste göra det för att komma vidare i sin avel. Finns ju fler än jag nu också som inte heller gör det. Om man tänker efter; hur skulle man se på t.ex. en kennelägare eller kattuppfödare som ofta omplacerade? Varför ska det vara skillnad med smådjur?
Om man har väldigt begränsat med plats/tid/pengar/ork eller vad det nu kan vara, varför då inte anpassa uppfödningen efter det? Det finns många saker man kan göra för att begränsa antalet djur på andra sätt. Inte ha för bråttom med första kullen t.ex. Bara en tidsförskjutning på 2-3 månader ger i långa loppet färre kullar och färre avelsdjur inom samma tidsram, men man går fortfarande framåt. En annan grej är att sälja en del hamstrar man vill använda i avel med avelsrätt eller ha dem hos fodervärd istället för att själv behålla dem och sedan omplacera. Eller sätta högre krav på avelsdjuren och vara mer noga med både vad man behåller och köper in.
Jag är helt övertygad om att man får ett annat perspektiv på sig själv som uppfödare och aveln i sig själv om det faktiskt känns att man håller på storskaligt (vilket handlar om antal kullar som produceras, inte om antal permanenta burar hemma). Smakar det så kostar det, som man brukar säga.
Vad man än anser i den här frågan, så tycker jag det allra, allra viktigaste ändå är att få bort de här dumheterna med att man måste omplacera för att föda upp. Det är den värsta myten i svensk hamsterhobby just nu. Vissa väljer att göra det, och det är ju faktiskt ett fritt val, men då får man stå för det också.

Jag fick lite ångest då jag omplacerade Batman, min lh silversvarta hane. Kände ändå att jag hade efter mycket velande och förvirrande kommit fram till vad jag ville och satsa på det. Tyvärr hade jag då inte all den plats som hade funnits då, som jag har nu.
Försökte para honom med Inis också över 4 gånger och ingen gång tog, det var svårt att försöka om och om igen sedan :\
Men.. det kändes bra, men ändå inte.
Så jag kommer aldrig mer omplacera ett utav mina djur, mer än i nödfall (allergi eller liknande skulle uppstå).
Men det handlar väl även om att man lär sig med tiden av sina "misstag", dock får inte misstagen blir som sagt - för ofta eller göras om och om igen.
#25 Alla gör misstag. Även vi som hållt på ett tag. Man blir aldrig fullärd och ibland kan det se så lätt ut med facit i hand men just mitt upp i en viss situation är det inte alltid man är 100 säker på vad som är bäst. Inte ens efteråt alla gånger.
Jag vill klargöra att jag inte menar att omplacering alltid är fel, men precis som Ulrika skriver så handlar det för mig om när det sätts i system. Som sagt, enligt min mening är det allra viktigaste att få bort krav-stämpeln på omplacering för uppfödare, väcka debatt och att lyfta fram alternativ!

finns ju djur som inte passar ihop med sin ägare, då är omplacering bättre än att känna tvång över att behålla.
jag har tagit emot djur som varit bitiga, har lärt dem bli hanterade å sen försökt hitta nytt hem till dom.
jag omplacerar djur jag tagit en kull på, äldre djur, ungar som blivit eftersläntare(alldrig mening de ungarna skulle stannat kvar från början).
vad jag tycker går jag inte in på nu.
säger bara att omplacering är var å ens sak/problem å måste inte ge skitsnack från höger å vänster.
omplacerade djur kan få ett bra liv även i nya hemmet.
Jag menade väl egentligen inte att mitt svar skulle vara riktad mot någon enskild person, utan bara rent i allmänhet.
Kan säga att av mina 7 som jag har, är 5 st pensionärer. Däremot så vet jag att dessa fem, kommer inte alla vara kvar i livet vid årets slut, så jag vet att jag kommer få plats till nya avelsdjur så småningom.

jag tog inte åt mej utan syftade mest på att det ofta höjs på både ena å andra ögonbrynet när det finns äldre djur ute på annons.
vet bla att det då snackas endel å spekuleras.
har själv många gånger fått otrevliga mail om att man inte älskar sina djur pga att man omplacerar dom.
kan bara prata för mej själv å säga att det känns i hjärtat var gång man lämnar ifrån sej de som bott här länge, det är som att skiljas från en kär vän som man vet man inte får se på länge el inte igen. jag sörjer mina små vänner var gång de flyttar så lätt är det absolut inte.
Men ska det siskuteras huruvida det är rätt och fel med omplaceringar kan ni väll starta en ny tråd?
LoveNasse ville ju bara ha hjälp, inte starta någon omplaceringsdiskussion. ;)
Värd på Choklad iFokus
#32 Det handlar fortfarande om omplacering.
#28 Det beror på vad man menar med skitsnack. Alla har ju rätt till en åsikt i alla fall. Det är inte alltid var och ens ensak, faktiskt. Om jag säljer en hamster till någon och den omplaceras, är det i högsta grad något som angår mig personligen också. Vad de gör med sina andra djur lägger jag mig inte i, men jag vill ha livslånga hem till mina hamstrar, så omplacera dem för att ta in nytt är inte ok för min del. Andra kanske känner olika, men det är upp till dem. Själva den etiska grundfrågan i allmänhet är allas vår sak som uppfödare, och även hamsterägare.
#30 Och sorry, jag tycker inte det minsta synd om någon som sörjer en såld hamster när de inte är tvungna att göra sig av med den. Man kan inte både ha kakan och äta den.

#24, Tyvärr förekommer det sådant i kattvärlden också, gjorde det förr i alla fall när jag var aktiv med uppfödningen & utställningar. Det var sådana som hörde av sig och ville köpa kattungar men dom fick ju inte köpa av mig för mina katter är inte några vandringspokaler. Och sedan var det folk som hörde av sig och ville köpa ngn av mina gamla kastrat-gubbar för dom personerna tyckte att jag hade ju ändå ingen användning av gamla kastrerade katter men även dom blev nekade, Mina katter är & var mina bästa vänner precis som mina andra djur är, och man skeppar ju inte iväg sina bästa vänner. För mig känns det så himla fel att svika sina bästa vänner med att sälja dom för att dom inte längre passar in i ens djurvärld.
Nu är jag kanske naiv, men jag tror inte att det sker bland katter i samma omfattning som med hamstrar. Inte idag iallafall.
Som jag har uppfattat det så omplaceras det mer för att en avelskatt som ska bli kastrat blir osams med flocken pga kastreringen och att det är bättre att katten flyttar än att den ska gå och må dåligt. Och då finns det ju förvisso en ny plats för en ny katt.
Men å andra sidan så kan man ju avla på både katt och hund tex flera år, och inte som med hamster, bara under första året.

#35, Då när jag höll på så fanns det några uppfödare som var kända för att köpa & sälja hela tiden, Dom gjorde det för att få in nya avelskatter & sedan när dessa katter hade gjort sitt så åkte dom ut..Fast i kattvärlden försvinner nog sånt folk utav sig självt efter ett tag, man kan ju hoppas det i alla fall..
Det är trist att det förekommer bland hamstrarna, för så länge lever ju inte en hamster så det borde ju gå att planera sin uppfödning efter hamstrarnas liv, har man dåligt med plats & pengar så anpassar man sig efter det också & inte köper på sig för många hamstrar för snabbt, Det handlar hela tiden om planering & att kunna se framåt och inte bara titta på nuet.
Efter vad allt ni skrivit och så har jag tänkt till :)
Han får stanna, det är bättre att vänta och lära sig mer om hamstrar just nu och sedan om några år när jag har mer kunskap så tänker jag till ordentligen innan jag köper vad jag ska ha för typ av hamster och vad jag ska ha den till :D
Tack för era råd det gav mig en tankeställare.. för trots allt när det verkligen gäller skulle ajg nog inte kunna lämmna bort honom!

# 37. Skönt att höra! Det var ett bra beslut tycker jag.
Envishet och drömmar
Rätt beslut tycker jag med :)

Det tycker jag låter som ett bra och väldigt klokt beslut =)
Det låter jättebra, klokt och ansvarsfullt av dig!
Vad kul att du bestämt dig nu, det blir nog bra ska du se ;)

Va bra att du beslutat behålla honom.
Hamstrana är mina familje medlemmar trotts att jag har många.

#37 Med den inställningen tror jag du kommer att bli en helt suverän uppfödare när den tiden kommer!!
Jag tycker det var klokt att behålla Nutte, annars tror jag att du kommer att ångra dig senare. 
Rätta mig om jag har fel, men hamstrar från djuraffärer kan man väl ställa ut i PET? Så om du är ute efter att ställa ut kan du ju faktiskt ställa ut både Totte och Nutte i PET-klass. 
Tycker det låter väldigt korkat när jag hör det sägas, man måste omplacera när man är uppfödare osv !
Behöver man inte alls, jag omplacerar inte mina hamstrar som om de vore saker, här hemma är det mina "barn" och ingen lämnar detta hem bara för att de är för gamla osv.
Tycker det var bra att du ändrade dig och tycker det är bra om andra får sig en tankeställare.
Hörde en bra sak av en annan uppfödare som jag tycker denna sa så bra, en del skulle kunna hålla på med gafflar för de ser inte djurens värde ! Så sant så sant !

#46 Jag blev faktiskt tillsagd av en uppfödare att om jag envisades med att behålla så som jag gjorde och inte gjorde som hon skulle jag aldrig bli någon bra uppfödare. För att komma någon vart inom aveln var man faktiskt tvungen och jag var nog kanske för blödig för att hålla på med uppfödning överhuvudtaget.
Tycker bara att det är så härligt att höra att det finns folk som anser att det är fel. Synd bara att folk som håller på så där fortfarande blir höjda till skyarna för att de är så bra och duktiga.
Personligen så omplacerar jag några av mina hamstrar, inte för att få plats. Men ibland så faller ngn annan för en hamster som jag har. Det är ju ingen hemlighet att jag har många djur (ca. 100 dvärgar). Jag har mestadels dvärgar och äldre dvärgar kan vara utmärkta sällskap till de små som jag säljer och därmed kan man eventuellt få köpa ngn lite äldre dvärg från mig.
Nu tycker inte jag att man ska omplacera för att sätta det i system.
På hundfronten har jag omplacerat några hundar (mestadels såna som jag köpt tillbaks) detta pga att de inte riktgit fungerar i vår stora flock men det tycker jag är en helt annan sak, det viktiga är ju att när man köper ett djur så ska grundtanken vara att djuret ska få stanna hela sitt liv, sen kanske det inte alltid blir så.
Lotta