Hamster iFokus

Hamster

Etiketteravelgenetikuppfödningguldhamster
Läst 1140 ggr
Gasoline
0

Fråga till uppfödare

Ni som föder upp hamstrar, ställer ni några krav på era köpare? Det verkar som att det lämnas bort hamstrar hur som hellst. Visst är det ALLTID svårt att veta om en köpare är bra eller inte.

Har ni någonsin nekat någon att köpa en hamster?

Är bara lite nyfiken, då jag själv är väldigt orolig att folk jämt ska behandla djur illa, ibland blir jag till och med skinkig och får dåligt samvete för att jag själv mörjligt vis gör det (vet så klart att jag tar hand om djuren väl, men ändå).

UlrikaD
0

Jag ställer krav iallafall. Första kontakten tas ju ofta via mail. Jag frågar då ifall de haft hamster förut, ifall de redan har Bur osv. Har de aldrig haft så berättar jag för dem hur man sköter en hamster och allting runt omkring.

Jag har fått en del mail som bara har stått: när kan jag komma och hämta en? Då har jag skrivit mail tillbaka med massa frågor och oftast får jag då inget svar alls tillbaka. Oftast är de flesta av mina köpare folk som bor i Göteborg med omnejd så de kommer ju upp och hälsar på en gång först, då märker man ju ifall de är trevliga eller inte. De enda gånger jag har skickat med en hamster med någon till andra delar av landet är folk som jag har haft kontakt med sedan tidigare på forum osv.

Jag tycker jag har haft väldig tur med mina hamsterköpare!Skrattande

Gasoline
0

#1 Tack så mycket för ditt svar =)

N-D-U
0

Vi tas kontakt via mejl eller här på iFokus. Man kan ju aldrig vara säker på om köparen är bra eller inte, men innan vi säljer hamstern så brukar vi först ställa vissa frågor och har en del krav också. Vi säljer alldrig till folk som verkar otrevliga eller sura på något sätt. Dom ska vara trevliga och pålitliga för man vill ju att hamstern ska få ett så bra hem som möjligt.

Sedan när djuret är sålt så brukar vi hålla kontakten med den som köpt hamstern och brukar även villa ha bilder och sådant av dom så att vi ser att hamstern lever och sånt.

Ifall köparna bor i närheten där vi bor så brukar ju det alltid vara bra att åka dit och kolla till dom men om man har köpare i tex göteborg får man ju åka dit och hälsa på om man åker dit något på semestern.

Men vi har inte stött på några problem hitills, tack och lov.. :)

KRAM Linnea och Emma

läs mer om uppfödningen på

www.narves-hamsteruppfodning.webs.com 

Ebba-A
0

Jag är inte uppfödare nu, men planerar att starta en liten såsmåningom.

Men det finns oseriösa personer, bedragare. Om jag inte har helt fel så var det en sådan Jennie köpte sin hund ifrån (Den ökända P S kanske?)?

Det finns även liknande när det gäller smådjur (vet dock inte om det finns någon sån som håller på med hamstrar). Dom är otroligt duktiga på att låta seriösa och få folk att gå på dom.

Jag menar bara att det ibland räcker inte med kontakt över mejl eller telefon i de flesta fall, utan helst ska man träffas också. Om personen verkar oseriös, så låt för säkerhets skull bli att sälja djuret till dne personen. Var frågvis!

När jag sålde Rexas kull hamnade 7/8 hos folk jag kände, den åttonde hamnade hos en här på iFokus. :)

Värd på Choklad iFokus

Imasy
0

Förvånad#4

Jo, det stämmer att det var den kvinnan jag köpt min hund av, fast då hade hon ett annat namn ;)

Hur visste du det förresten? Förvånad

Just med hamstrarna så har väl det värsta varit att folk frågat om jag kunnat skicka djuren med bussgods Förvånad

Annat har det varit med katterna må jag säga! Där har jag mött det ena stolpskottet efter det andra.

Det har ringt spekulanter mitt i natten och velat hämta katt på en gång.

[BARABAZ]
0

Jag kräver kontakt via tfn åtminstone, säljer ingen hamster bara via mail. Kan vara lite "besvärlig" med mina köpare så tillvida att jag inte släpper iväg en hamster som jag inte tycker den passar till det köparen vill ha den till. Om de vill ha till avel och jag inte tycker den ska användas till det, så får de oftast inte köpa den. Lägger mig inte i detaljer naturligtvis, men när jag rent allmänt inte tycker en hamster ska föra sina anlag vidare, om jag själv bestämt mig för att ta dess föräldrar/syskon ur aveln av hälsoskäl etc. Tycker också att man gott kan kräva att köparen redan vet grunderna i hamsterskötsel. Speciellt nu när det finns en uppsjö av hemsidor och forum att hitta info på.

Vill att köparen visar engagemang. Vet de att jag har en hemsida blir jag väldigt irriterad om de inte ens orkar läsa vad som står där om vilka varianter jag har och vad det innebär att köpa hamster av mig, utan frågar om saker de har mitt framför näsan. Jag gillar heller inte när folk jag inte känner bara mailar och "beställer" en hamster utan att berätta något om sig själva (sin hamstererfarenhet t.ex.). Tycker gott de kan bemöda sig om att övertyga mig om varför de är rätt köpare till mina hamsterungar, och inte tvärtom. Jag är hamsteruppfödare, inte dammsugarförsäljare. Nu låter jag säkert mer rigid än vad jag är i praktiken, det handlar om att ge och ta. Jag är beredd att ställa upp mer för hamsterköpare som verkligen bryr sig och inte förväntar sig att jag ska slå knut på mig själv för att få en hamster såld, om jag säger så.

Jag har nekat folk att köpa hamster av mig, men inte så många. Tycker det oftast blir bra trots allt, och de flesta oseriösa faller ifrån av sig själva.

Curlys
0

Min första kontakt med köpare sker oftast via telefon eller mail. Jag ber dem som är första gångsköpare (om de inte redan gjort de) att gärna läsa igenom faktan på min hemsida.

Oftast känner man om det känns bra eller inte. Men självklart kan man aldrig vara så säker. Jag skickar alltid med ett kort info blad om hur det ska sköta hamstern. Där finns även alla mina kontaktuppgifter och berättar för dem att de mer än gärna får höra av sig om hur det går.

Tycker de Sanna och Ulrika skrev här innan stämmer bra med min syn också :)

Ebba-A
0

#5 Okej, jag har läst på din  hemsida för ett tag sen och kom ihåg det ;) Hon har ju massor namn den typen.

Mina kusiner blev uppringda mitt i natten av en tjej som sett deras annons på blocket, om hamsterungar (Rexas barnbarn). Hon sa atthon var påväg till dom just nu, att hon visste var dom bodde.

Men hon kom aldrig, som tur var :)

Värd på Choklad iFokus

Gasoline
0

#8 Herregud vad respektlösa och idiotiska människor det finns! Man blir så arg.

Gasoline
0

Är ni aldrig "rädda" att inte bli av med alla bebisar som ni inte tänker behålla?

Linda3046
0

Jag har bara haft en kull men då behövde jag inte neka någon. De flesta hamnade hos Ifokus-medlemmar som jag vet är dukiga :) Däremot fick jag många oseriösa svar på annonser, men de fall bort av sig själva då de slutade höra av sig. Jag tycker åtminstone man kan skiva att man inte är intresserad längre isåfall. Om jag tar fler kullar kommer jag defenetivt ta tingningsavgift nästa gång.

[BARABAZ]
0

#10 Inte i allmänhet, det brukar lösa sig, men det beror naturligtvis på hur många och täta kullar man tar. Jag brukar inte planera varianter utifrån efterfrågan, men däremot brukar jag försöka att inte ta flera kullar med nästan precis samma samtidigt, om det finns lite spelmån s a s. För då vet jag av erfarenhet att det kan bli svårt att hitta hem till alla. Bara som ett exempel, så har jag 2 svarta och 2 creme kullar jag vill ta, så försöker jag ta 1 creme + 1 svart i två omgångar, istället för 2 svarta samtidigt eller 2 creme samtidigt.

Gasoline
0

#12 Jaha, ok..

Du/ni som uppfödare, upplever ni att det är någon färg som är svårare att bli av med?

kajsa_karin
0

Jag håller med de andra som skrivit. Jag lyssnar alltid lite. Jag har ännu inte nekat någon att köpa men märker man att de verkar konstiga så kan man ju alltid säga att de är sålda. Det jag kan bli mest irriterad över är när jag sålt hamstrar till andra uppfödare sedan har dessa bara sålts vidare utan min vetskap. Jag har sålt några riktigt fina hamstrar som jag egentligen hade velat behålla sedan har bara personen sålt den vidare utan min vetskap det tycker jag är tråkigt. Tycker ibland att det verkar som hamstern är lite slit och släng sak det gillar jag inte alls. De flesta av de hamstrar jag köpt har jag behållit livet ut. Jag har också varit med om att folk tingat och sedan inte hört av sig sedan har man stått där. Måste säga att det mest har varit andra uppfödare och folk som faktiskt känner.

De som kan vara svårt att bli av med är hamstrar med röda ögon. Djur över huvudtaget med röda ögon är svårt att sälja har jag märkt.

Men som uppfödare så får man räkna med att man kan bli sittande med ungar. i Sommras fick jag en kull på 12 st hade alla kvar i 3 månader innan jul fick jag dem sålda

Jag försöker hålla fast mitt pris på 150-200kr har fått vissa komentarer att de är för dyra från köpare då det blivit kanske 4 månader. Jag går aldrig med på att pruta. Har man inte råd med inköpet av hamstern så har man heller inte råd att föda den heller. En av Sophias kompisar ville så gärna ha en hamster för ett tag sedan. Hon hade inte råd att betala det jag begärde, Jag tyckte okej ändå eftersom vi vet vem hon är. Efter två dagar ville hon inte ha hamstern längre hon hade inte råd att köpa mat så vi fick den tillbaka. Två veckor senare ville hon ha en hamster igen, Då ställde jag krav att hon skulle köpa mat och saker till hamstern och betala hela köpe summan. Hon hörde inte av sig meraoch hon kommer inte få köpa någon hamster av oss även om hon är Sophias Klasskamrat. Skänker bort hamstrar jag jag inte längre.

Idag hade jag en köpare här han fråga en massa och anteckna. Jag hade ingen växel på hans 200kr men han sa att det var okej ändå, Jag tycker om de köparna som frågar en massa, tycker även det är kul om de efter köpet håller kontakten. De flesta av mina köpare håller kontakten med mig. Jag ställer alltid krav att föräldrar skall godkänna köpet om barnen är minderåriga.

Gasoline
0

#14 Låter som vettiga och sunda tankar. Synd bara att det finns så många oseriösa människor och folk som inte tänker så långt.

Ja, jag satt och funderade på om ni som säljare ville ha kontakt, eller iaf kontakt med hamstern, efter köpet. För jag skulle mer än gärna tänka mig att skicka lite bilder och berätta hur det går och så på den hamstern jag köper.

[BARABAZ]
0

#15 Jag tycker det är jätteroligt att höra av fd hamsterköpare, vill gärna hålla kontakten. Finns en gammal sida uppe som tillhör en tjej som köpte två hamstrar av mig, med några års mellanrum, och jag går fortfarande dit och kikar ibland och blir varm i hjärtat. Och då har ändå hamstrarna själv trillat av pinn för rejält länge sedan.

Hamster Hjärtat

Gasoline
0
Ebba-A
0

Nästan inga av Rexas bebbar är kvar på dom ställen jag sålde dom till. Vet inte ens om alla lever elelr var dom bor :(

Värd på Choklad iFokus

Zheverez
0

jag tar tillbaka om det inte funkar i nya hemmet.

märker jag när de är här på besök att de är osäkra så får det ta den tid det tar med alla deras frågor osv.

förklarar å visar hur de kan se ut som vuxna å allt annat de vill ha svar på.

hur fullt å trångt jag än har det så tar jag hellret tillbaka och omplacerar själv så jag har mer koll på vart de finns.

de som omplacerat själva har varit snälla och sagt var den bor nu samt nya ägarna har hört av sej.

tycker det gått bra i de flesta fall.

har hitills bara nekat två att få köpa av mej.

det ena var en familj som skulle köpa å när den lilla hamstern satt i lådan å de skulle gå säger ena barnet  nu blir ….. mätt å glad i flera v.

förstod att det var ormmat så där tog jag tillbaka lådan.

en annan försa sej å började slingra sej å hålla på med nåt så dumt om att även katten måste få ha lite kul. de tänkte köpa en levande kattleksak.

har nobbat en till men minns inte varför.

Gasoline
0

#18 Skulle du vilja ha vetat mer?

#19 Usch, hur kan man köpa ett levande djur som leksak till ett annat djur. Fy f*n!

Skulle du vilja ha kontakt med dina köpare och hamstern efter köpet, kan ju vara bra och veta när jag evt ska köpa en hamster av dig ;)

Zheverez
0

jag tycker det är kul när små historier om djuren jag sålt dimper ner i mailen el bilder.

ser ju många här inne å kan se hur de växer mm.

tycker uppföljning är bra.

även tråkiga saker som sjukdom el dödsfall vill jag veta,antecknar sånt i min lilla rosa bok.

Gasoline
0

#21 Ok, tack för svaret =)