Vilka ska på SM?
Den 4 april är det ju uställning igen (SM 2009). Hur många kommer gå på den? 
Jag ska dit om pappa kan skjutsa mig. Kommer ställa ut Toisette och Knut.
Jag ska dit :) Ska ställa min hane! Det är min första utställning så kommer vara jätte nervös :p
Okej, jag har varit på tre tidigare :) Fast det är lite extra spännande eftersom jag ska ställa ut en egenuppfödd. Hoppas jag kan få med en kompis men jag tvivlar på det.
Första gången när jag gick med mamma så betedde hon sig som en 5åring och frågade när vi kunde gå hem hela tiden xD haha.
Jag ska dit med 1 ev 2 hamstrar.
Molly kommer ha ungar då så henne kan jag inte ta med och Laban får bara följa med om hans tass är bra.
Skulle viljat ställa min egenuppfödda, men hon kommer bara vara 7veckor när utsällningen är, så typiskt :p
#4 hehe samma sits här då, vill ju ställa BimBim. Du skulle ha planerat kullen en vecka tidigare, hihi
Jag ska på SM. Ska ställa en dvärg och kanske en guld.

Jag ska dit tror jag. :) Ska försöka hittat nån att ställa.. ;P
// Nathalie
#6 klart du ska dit, du ska ju hämta din plutt från mig

#7 haha jag visste att det var nått jag skulle hämta! Fick bara en tillfällig blackout!
Jag skyller på förskylningen! Den har satt sig på hjärncellerna!
hahaha! 
// Nathalie
#8 knäppis!Hur kan man glömma en sån söt liten plutt!Skäms! hihi
#8 Haha, du är rolig du :D

#9 Ja jag ska verkligen skämmas!
Ajabaja på mig! I'll make it up to him when he moves in! Största buren kanske är förlåtande nog?! 
// Nathalie

Jag skall dit
Jag ska dit, men bara ställa ut 2 ev 3 guldisar ;)

Jag önskar verkligen att jag hade råd att åka. Men det blir brutalt dyrt. Annars har jag ett helt gäng jag hade velat ställa.
#din lilla luring
Det blidde en till efter Hero ser jag 
jag kommer såklart, ska ställa några hamstrar och gerbiler och faktist även sitta domare för första gången .

Jag ska dit och jag ska ställa 4st guldar och hämta hem en bebis :D
Skulle vilja komma och titta, men självklart kan man inte ta sig dit just den dagen :(
Värd på Choklad iFokus

jag ska dit å lev djur å ta en fika.

Går det verkligen att låta bli? Jag tror inte det.. :P
#18 Vad trevligt då tar jag gärna en kaffe med dig! ;)
// Nathalie
#19 Haha du e go du =)
Har mailat dig privat förresten !
njaa.. är faktiskt på ikea då, buh! skulle så himla gärna vilja ställa ut den kommande guldisen.. ;-/
Kommer, men har inte anmält någon hamster ännu, jag brukar vara ute i sista minuten…
Tänkte ställa Wobbler och ev någon till. Det är bara så roligt att vara där och träffa alla goa människor och se alla fina djur!

hm… hur vet ni allt det här om utställningar??? känner att jag inte alls hänger med
står det i någon tidning lr vad?
#23vDu finner info om när det är utställningar på Shf´s sida www.hamsterforeningen.se

Tjohej alla!
Tittade in här en sväng och såg denna tråd, klart jag ska på SM ; )
Är ju domare där så jag måste nog vara på plats^^ Ska nog passa på att ställa nån hamster och gerbil också tror jag, var länge sen jag ställde ut nu.
Vad kul Nico!
Det var ett tag sen, ska bli jättekul med SM igen! Hoppas det blir många som sluter upp!

Ja det ska bli jätteroligt = )
Älskar ju att vara domare, det är så himmla roligt!

#20 Oj då kanske man ska kolla mailen! :D
// Nathalie

#24 jaha… borde kanske insett det
måste man ha stamtavla för att ställa ut?
#29 Man måste vara medlem i SHF och hamstern måste vara registrerad, alltså ha stamtavla! :)

#30 attans

får man inte ställa i barnklass utan att vara medlem el att hamstern är reggad?
petklass behöver dom inte stamtavla.
Det stog på hemsidan att alla måste vara medlemmar i SHF ialafall på SM :)

Just på SM måste man vara medlem och hamstern/gerbilen måste vara reggad, detta gäller både standard och petklass.
Övriga utställningar får man ställa oreggade djur i petklass.
Samt ställa ut en gång utan att vara medlem i föreningen.
#34 jo medlem behöver man va, men på petklass behöver hamtrarna ingen stamtavla :) ska själv ställa ut en utan stamtavla och gjorde det även förra året :).

#36 Det är väl lite andra regler när det gäller SM?
#37 har för mig att det gäller men däremot så kan man inte testa på och ställa ut första gången typ.

Åååååh, skulle vilja ställa ut Sally, någon som ska åka från Göteborg? Tror inte att jag kan komma dit så lätt :/ lite väl långt :(
SM är alltid lite extra spännande tycker jag, jag ser verkligen fram emot smdagen ! 

#38 kika på mitt inlägg i #35.
Andra regler gäller som sagt på SM. Alla djur oavsett vilken klass de ska ställas i måste vara reggade.
#41 oj men nu har jag gjort helt fel :S, sickade in min anmälan idag och en av dom är inte reggad…. :/

Kanske ska nämna varför det är andra regler också^^
Det är för att de djur som får en titel får det inskrivet i stamboken och stamtavlan skrivs under på plats (därför måste även stamtavla finnas med, annars så förlorar ni er titel) av domaren som dömde klassen. Och en hamster utan stamtavla kan inte få en titel… ; )
#42 Skicka ett litet mail till den person du sänt in din anmälan till och säg vad som hänt, så är det inga problem och ingen fara på taket = )
#43 a jo ska göra det, tack :)!
Är det Sally som var med på utställningen i GBG för snart ett år sen?
En silversvart Sköldpadd?
Riktigt snygg om det är rätt hamster jag tänker på iaf.
Vet att några ska upp men de åker tåg.
Jag ska ju självklart till utställningen, jag ska även döma på denna utställning. Lite nervöst men mkt roligt.
**Alla är varmt välkomna till utställningen.
**
Om ni vill få era djur reggade innan utställningen så går det bra att få regnummer på djuren ända fram tills sista anmälningsdagen så får ni stamtavlorna på plats. Det är bara att kontakta mig så ordnar jag det.
Vi ses där :)
Hälsningar Lotta Ling

#45 ja det var Sally!!!! Min lilla älskling, gick ju riktigt bra för henne så skulle vilja ställa ut henne igen :)
Ja hon gick ju och vann ;)
Kul, skulle vara roligt om du kom och ställde på SM.
Lotta

hej alla, jag ser verkligen fram emot utställningen. Jag och andreas kommer ev min dotter med. vi har ju några sötnosar att ställa . så vi ses där..kraaam
Kanske kan komma nästa år.
(För det är väl SM varje år?
)

#48 Jo det skulle vara väldigt kul :).
Annars kanske det finns någon som åker från Göteborg som kanske skulle vilja ta med Sally upp? 

När domaren ska bedömma hamstern, går man fram med den själv eller gör någon annan det åt en?
Du kommer själv gå fram med din hamster =)
#52 Jag kan förklara allt du behöver veta kvällen innan när du kommer hit:)
Sista dagen att anmäla, ni har fram till 24.00 på er inatt !
Nu är det inte långt kvar till själva utst, ska bli jättekul =)
Åh nej, jag som tänkte att jag skulle vara duktig och inte skicka in anmälan sista dagen, men jag trodde det var på lördag, haha :P
Ja din har jag ju fått nu 

Hm.. får stamtavlor snart… men jag är inte medlem på SHF men det är väl bara på SM man måste det? vad menar ni med petklass, vad är det? ucsh vad dum man känner sig
Japp, på andra utst får man provställa en gång som icke medlem
Så om du provar att ställa på nästa utst som är den 9 maj så är du varmt välkommen att prova på, men man får bara ställa en hamster en gång i pet. Pet kollar man på hur välskött den är och hur "tam " den är.
Sen tycker inte jag att nån fråga är för dum, alla har vi varit nya en gång i tiden 
Men blir du medlem får du ju faktist ställa hur många djur du vill och även då i standard.
Jag ska dit o kolla lite
hämta hem en hamster tjej

#59… jaha
var är utställningen då? och vad menas med standard om pet är sköttseln och så? och kostar det att vara medlem på SHF…det borde det väl inte? och hur anmäler man sig?
Oj… det blev många frågor
#61 Utställningarna i SHF hålls i Folkets hus i Kallhäll.
I standard bedöms djuret på hur färgen är fördelad, hur huvudet är format osv. I pet bedöms djuret på hur den är i formen, om ögonen och öronen är pigga, om djuret har bra kondition osv.
I SHF kostar det 180 kr per år¨att vara medlem.
Du går in på SHF:s hemsida så står det precis hur du ska göra 

#62 hm… kostar det får jag nog vänta tills jag blir myndig med att bli medlem… men jag får ju iaf ställa ut en test omgång
#63 Japp, annars finns det en förening som heter SSF och där är medlemsavgiften 100 kr / år

#63 Annars kan man alltid önska sig medlemskap i födelsedagspresent vare sig det är i SHF eller SSF. :) Du får ju inte bara medlemskapet utan man får ju även en medlemstidning några ggr om året som helt klart är värt pengarna! ;)
// Nathalie

Det man ska tänka på är att om man har sina djur reggade i SHF så måste man regga dem även i SSF för att få ställa på deras utställningar.
Samma då om man har djur reggade i SSF och vill ställa på SHF utställningar.

#65 ja, det är såklart superbra
synd bara att jag fyller år i oktober… såå långt dit
du har väll fått mitt PM? med adress och så menar jag, så hoppas jag att du skickat iväg stamtavlorna också
Och så till sist till den sista frågan; vad står SSF för? *nyfiken i en strut*

#66 ja självklart
det förstod jag faktiskt *stolt
*

Nä… jag kom på en till fråga
hur reggar man och vad menas med det egentligen? jag har ju en liten aning men man vill ju va säker
Gå in på Svenska hamsterföreningen istället, där står allt du behöver veta!

#70 okej
#67 Svenska Smådjurs Föreningen 
Hos SSF ingår det hamstrar (guld och dvärg), gerbiler, kaniner och marsvin, kanske något mer smådjur? Någon som vet?
Hos SHF är det hamstrar, både guld och dvärg, och gerbiler.
Rätta mig gärna om jag har fel!
#73 ssf har mus oxå o kanske chillor? hmm

jag har nu varit inne på SHF´s hemsida och kollat om utställningar och sånt… men det stog inget om vad barnklass var för något, det stod bara om standard och pet och sen i slutet nämdes barnklass men jag fattade inte vad det var
När du kommer till utställningen säger du bara till att du vill vara med i barnklass. du betalar 25 kr per hamster så är du med. Det är ungefär som i pet klass fast man vinner oftast roligare saker :)

#76 jaha… men då är det ju roligare att vara med i barnklass lr? vad vinner man? ett exempel?
jag tycker det är roligast med standard o pet :)

jo, det skulle ju vara roligt att visa upp ett pris om man nu vunnit det…
inte en leksak om man nu vinner det

Min brevkompis ska dit! Henners hamster heter Fenix, på förra utställningen blev han BIS1 :)

Nusse: Barnklass är för barn under 12år har jag för mig. Åldersgräns är det iaf. :) Så du är väl precis för gammal har jag för mig? :)
Priser kan vara lite olika: leksaker till hamstrar, mat, godis och i första pris i standarden brukar det ibland även vara en Bur i vinst! :)
Sen brukar det även finnas lotteri på plats så där kan man ju också passa på att testa sin lycka! ;)
// Nathalie

#81 jaha, japp du har rätt, jag är precis för gammal
det blir petklass då… nån gång
hoppas bara att mamma och pappa tillåter det, och att dom följer med också…
Nu börjar det ju närma sej! Jag hinner bara dit och checka in hamstrarna sen tar underbara Nonisaga hand om dom sen 
Kommer du inte vara där själv under dagen ?
Jag skrev att jag kommer
Men det har dykt upp problem så det blev ingen resa för mig
denna gång heller…..
#84 Nej… ska vara där en stund, såg att de skulle bedömas ganska tidigt så jag kanske hinner se när de bedöms men sen måste jag iväg.
#84 Bedömningen tar säkert några timmar innan allt är klart. Hoppas du kan stanna annars missar du det göttaste! Menar prisutdelning, cert och CK bl.a.