Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 4815 ggr
chocomian
0

Blöder från näsan

Skulle kolla till Inis när hon låg på rygg i sin Bur och upptäckte att det var lite torkat blod på hennes högra tass och sedan lite blodigt från näsborrarna….

Nu är jag orolig.. vad kan det vara? :(

Hon är helt ensam i buren ju och ser inga skador någon annanstans som hon kan ha tänkas ha orsakat, utan verkar komma direkt från näsborrarna, båda två.

Zheverez
0

förkylningssnor kan se ut som blod.

har hon gallerbur å gnagt kan hon ha skadat nosens insida så nåt blodkärl brustit å hon därför blödigt näsblod.

chocomian
0

Hon bor i en stor låda. Men det försvann faktiskt nu, hon måste ha tvättat bort det! Men verkar inte vara någon fara, som tur är!

Hon är pigg och äter glatt som vanligt :D

Kan ju kanske ha kliat lite i näsan och hon rivit lite sig själv och råkat blöda?

chocomian
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu är detta 3:e gången det händer att jag helt plötsligt ser att hon har blod från näsan och att hon även har det på tassarna.

3:e gången på loppet inom 2 veckor.

Vad kan det vara?

Hon är pigg och frisk för övrigt.

Kolla noga på bilden under så ser man lite vart blodet är, precis runt näsborrarna.

mocchino
0

Som Zheverez säger så är hamstrars snor rött så det är mest troligen inte blod utan hon är nog bara lite snorig! :)

// Nathalie

chocomian
0

#4 Okej, det hoppas jag på då :)

Dock är det ju inte där heller varje dag :)

mocchino
0

Förhoppningsvis har hon bara åkt på en mild förkylning nu i flytten kanske.. :)

// Nathalie

Helena1978
0

Kan oxå bli så om de grävt och nosen kommit i mycket kontakt med bottenströet, eller som när honor bokar omkring i fall de har trähus kan de gärna vilja ha lite större innan ungarna kommer och oftast gnids nosen mot husväggen då de försöker gnaga på dem för att utvidga boytan.

chocomian
0

Hon har pellets och toapapper endast som bottenströ och inget hus eller liknande, utan enbart papper till "säng" :)

[GlittriGris]
0

när råtter är förskylda kan man ge dom rooibos te med lite honug och vitlök, kanske man kan ge det till hamstrar också?

chocomian
0

Icke lök till hamstrar.. :\

issa83
0

Lite vitaminer i vattnet då kanske? Och ärtor, broccoli och sånt som innehåller mycke c-vitamin

Helena1978
0

Kan bero på att luften är torrare på vintern, har märkt att någon av mina hamstrar sett ut så om vintrarna, och pelletssrö är ju oxå torrt, kan säkert bli lite torrt och påverka slemhinnorna, och resultatet blir en röd irriterad nos, brukar komma och gå denna åkomma över vintern.