Hjälp med färg och ålder.
Kan ni hjälpa oss att klura ut om detta kan vara en gammal hamster eller en ung? Lille Jesper är upphittad och vi vet inte hur gammal han är. Just nu håller han på att äta upp sig och verkar trivas bra.
Kan ni även berätta vilken färg han har?
Förstår att det är svårt att säga nåt om ålder men kanske ni kan se det bättre än mig om det verkar vara en mycket gammal hamster…
Omg! Har du hittat den?? 

Ser ut som en normalfärgad bandad kh.
Usch vad smal han ser ut att vara, hemskt att någon kan göra så mot ett djur :( Men en normalfärgad bandad guldhamster.
Är det ni som hittat honom? Ska ni behålla honom?
Värd på Choklad iFokus

Det var inte vi som hittade honom men vi ska behålla honom. Och göda upp honom
Kokar just nu lite ägg åt honom…

Var försiktiga när ni ger honom mat bara, Om han inte är van att äta frukt o grönsaker och sånt sen tidigare så kan han bli dålig i magen.

Han får inte allt på en gång. Enda grönsaken han fått är broccoli än så länge förutom lite hamsterfoder. Man får skynda långsamt

Vi hoppas ju bara att han inte är så gammal så vi får ha honom hos oss ett tag till.

Man kan inte göra något mer än hoppas på det bästa och ta hand om honom väl :)

Fullvuxen är han ju iaf! Kan man inte kolla på färgen på tänderna och avgöra hur gammal han är? Bara nått jag kom o tänka på! Men dom har ju hyfsat gula tänder när dom är lite äldre.. Men vilken tur att ni hittade honom!

Ja nu vräker snön ner här!
Han hade ju inte klarat sig länge till i den här kylan.
I morse sprang han lite i hjulet och i helgen ska vi köpa lite rör och bygga lite roliga gångar.
Han fick en toarulle nu ikväll.

Tja…kritvita tänder har han ju inte
men inte sååå gula heller. Såg riktigt fina ut!
Har suttit i min famn en stund ikväll. Han är väldigt lugn och gosig i famnen. På golvet är det mer fart!
#12 Hamstrars emalj ska vara gula, annars är det brist på någon vitamin (dock minns jag inte vilken).
Värd på Choklad iFokus

Ja dom är ju inte vita iallafall
och med fina menar jag även bettet. Inga förvuxna eller skadade tänder.
#14 gtönsaker och sånt hjälper mot att förstärka tänderna :)

jag tycker han ser ut att vara under ett år.
ta det som sagt lugnt med ny mat å ge små porttioner tills hans mage blivit van.
skulle han få diare pga känslig mage så finns risken att han blir uttorkad å går bort.
ta det därför lugnt nu å ge lite åt gången. fröblandningen ska han ha så han kan äta lite då å då i sin egen takt.
Jag tycker han ser gammal ut, men det kan ju vara pälsen som är lite tufflig nu och att han är mager.. Tur att du hittade honom så att han får det bra nu! :)
Du kan prova ge honom ett sandbad (en skål funkar perfekt) med chinchilla-sand så hans päls blir renare ;)
Värd på Choklad iFokus

#18…sandbad har han. :)

Vägde honom nyss- 110 g
Han har en del att ta igen alltså
Han är så trött den lille så det är nog skönt att ha ett helt eget rum där buren står. Lugn och ro och mycket vila till den lille. Sen är det bara att hålla tummarna.
Hoppas den lille klarar sej. Ser ju hemskt klen ut just nu :/

Nu har han ökat till 112g
Bra, skönt att höra.

Men han blir bara tröttare och tröttare. Vi håller inte på med honom på kvällarna utan han får sova så mycket han vill.
Jag tror inte han har länge kvar tyvärr…
Hmm :( Det låter ju mindre bra.
Själv tycker jag att han ser gammal ut, kan ju dock bero på vanskötseln, det kan ju förkorta livet på dem avsevärt.
Tur att du tar hand om honom så han äntligen får det bra hos någon som bryr sig, sorgligt att se hur människor kan behandla djur…

Även ifall det nu skulle vara hans sista tid i livet så får han en väldigt bra tid. Tycker ni ska vara stolta över er själva som ser till att han får ett värdigt och bra liv, hur lång tid han än nu har kvar.
håller med ovanstående,
Jättefint av er att ni tog hand om honom. även om det inte varar så mycket mer, ni borde få tusen rosor :)
Hans har det säkert jättebra hos er iallafall :)

Ja det känns som att det är det bästa vi kan göra nu. Att bara låta honom mysa i buren och äta gott.
Antagligen har man släppt ut honom när han blivit gammal istället för att kosta på honom en avlivning.
Har fått höra att sånt är vanligare än man tror.
Ikväll fick Jesper majs och spenatblad och några russin.
Vi kallar hans Bur pensionärshemmet och Jonathans Bur är skolan
Det är klar skillnad på aktivitet i de burarna ska ni tro!
#28…Jag tackar för rosorna och ger dom till Jesper