Skura rent buren
Hej!
Min hamster använder inte alltid sin toalett, och använder istället ett av burhörnen som kisshörna.
Har märkt att det då blir en väldigt stark kisslukt, då jag har spån som underlag.
Brukar då skura burbotten med såpa o vatten med jämna mellanrum för att få bort lukten.
Är det normalt att man skurar burbotten ibland, hur gör ni, för att få luktfri Bur från kiss?

Och för er som har många hamstrar, hur gör ni för att inte hela rummet ska lukta kiss?
Tycker det är olika med hur det luktar hos olika hamsterägare. Och i djuraffärer luktar det knappt ingenting, mot att det kan lukta väldigt hos andra.
Finns det några enkla knep förutom att skura rent då lukten börjar ta över?

Jag gjorde om i ena hamsterns Bur igår, eftersom jag köpte en helt ny och större dunabur, och ställde då toaletten i det hörn där hon brukar kissa. Och igår gick hon dit direkt och gjorde sina behov :)
Har en guldhamster hona, och köpte igår en dvärghamster hona.
Dvärghamstern (som är en liten bebbe) verkade förstå vad toaletten var för något direkt när hon kom till sitt nya hem hos mig. Trots att hon inte hade någon direkt toalett där jag hämtade henne.
För att honor brukar lukta lite mer när de brunstar :)
Jag bytte till toalätt(pappers pellets) och det luktar inte så mycket nu, bara lite papper ;)

Ok, just det, hade ingen tankte på det.
Använder spån eftersom jag köper stora balar till kaninen från Lantmännen.
Min hamster luktar också väldigt mkt :(
Men jag städar buren 2-3 ggr i veckan ist så det inte luktar så jättemkt. :)
Besök gärna vår blogg: www.gizmo.webdon.nu

#6 Ok, ja det kanske är det enda att göra.
Vad har ni för underlag i era toaletter?
Värd på Choklad iFokus

Här skuras alla burbottnar vid städning, använder Yes diskmedel. Bottenmaterialet är ToaLätt till hanarna och blandat spån/ToaLätt till honorna.
Upplever ingen besvärande lukt.
Min hamster luktar inge kiss alls, min har ett sandbad i sin Bur, så när ajag ska städa och ta ur allt gammalt spån, ser man kissmärken av sanden som blandat med kisset i ett hörn, byter alltid toalätten till kiss hörnet!

Jag har Sand i toaletten till mina. Har märkt att man måste ställa toaletten på rätt plats för att de ska använda den. Var hos ena honan o tittade och hon har nu börjat använda sandtoaletten igen och kissar där i. Så det blir inte alls samma lukt.
Gjorde om i hennes Bur för ett tag sen och hade toaletten på ett annat ställe och då struntade hon i den. De verkar lite "petiga" de små sötisarna 

Tycker inte det luktar så värst mycket här. Har spån som underlag. Och var gång jag städar burarna skurar jag med Grön såpa.
/ Maria. med-arbetare på Sommar

Köpte hem Grönsåpa idag när jag var o handlade. Inser att man får skura botten ibland för att hålla det fräscht. Det är ju inte bara oss mattar och hussar som det luktar åt, hamstern lär inte heller gilla att bo i sin egen urinlukt. 
men jag brukar skura buren med grönsåpa eller ett som heter.. Minns inte vad den hette nu,, men det var antibakteriell och fräsch doft.. .. doftar som sommaräng/citron..
#16 Det är olika. Jag städar 1 gg i veckan, det avgör man själv. Jag går lite på hur skitigt det är i hamsterns bo eller hur mycket mat som ligger utspritt över botten :)
hamsterkiss måste vara väldigt starkt för det har frätt lite på bottnen där hon kissar :P Men hon luktar inte illa faktiskt.

Mina hamstrar luktar inget. Jag städar till dem en gång i veckan, skurar av allt. Jag har sandbad till båda och där kissar de, så det är bara att ta bort klumparna där varje dag så slipper man lukt.

jag grovstädar var annan v-var tredje v.
däremellan tar jag bort kissigt underlar i hörnen.
när jag grovstädar tvättar jag ur med såpa.
När botten ska skuras bör man åtminstone ibland använda något lite starkare, som Klorin (skölj noga efteråt!) eller Virkon. Inte bara för den synliga smutsen, utan för att ta död på bakterier.
Vad det gäller lukten så handlar det nog mycket om hur känslig man är. En enda hamsterbur skulle behöva stå ostädad bra länge hemma hos mig för att jag skulle känna ngn lukt, har iofs inte provat men kände aldrig någon doft på den tiden jag hade bara en eller ett par burar hemma. Däremot kan brunstande honor riktigt stinka, och den doften är inte så kul. Tycker dock inte det hjälper så mkt med städning, de luktar värst själva, de töserna. 

Jag har två guldispojkar och jag tycker inte att dom luktar någonting, killarna har en varsin toalett men det är bara den ena som använder den som toa medans den andra pojken använder ena hörnan i buren som toa., Jag tycker att mina möss luktar lite mer än vad hamstrarna gör fast dom är enbart honor(10st)..
Härhemma luktar det inget kiss alls, mina använder sina kisslådor flitigt, använder dock toalätt till mina guldar men dvärgarna har spån.

Ok, tack för alla svar! 
Skurar burarna när lukt börjar uppkomma, inte alltid de använder sin toalett har jag märkt. Annars byter jag bara spån i hela buren varje veckja, och så tar jag bort bajs (som de har i sina bohus) varje dag. Tycker det är otrevligt att de ligger i sin egen bajs. Underligt att de måste bajja där de sover. Men det är väl så det funkar.
Jag har ganska stor Bur så jag buter i princip aldrgi allting i buren samtidigt, för då skulle bli otroligt dyrt. Men runtom matskålen, vid toaletten, sandbadet och i huset byter jag 1 gång i veckan.
#24 Min hamster har också lite bajs i sitt hus, plus en liten mathörna. Så han skulle klara av att leva hela sitt liv i det lilla huset