Hamster iFokus

Hamster

Etiketteravelgenetikuppfödningguldhamster
Läst 3024 ggr
Mikis75
0

Jisses... 17 stycken!!!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har precis varit och räknat Blommas kull… det låg 17 st små korvar där!!! Förvånad

Något speciellt man bör tänka på vid stora kullar?

mocchino
0

Shit! Grattis till stora kullen! Får bara hoppas att alla överlever! :)

Själv skulle jag se till att ge mkt välling och gröt. Vätska i mängder och mat i mängder så att mjölken räcker till.. Men ändå inte så mkt så att kroppen chockas lr vad man ska säga.. :P Lagom mängder fast i stort format.. *haha* Nån som fatta?! ;P

// Nathalie

Mistletoes
0

Egentligen inte mkt du kan göra än att hjälpa mamma att mata, ge henne fri tillgång till näringsrik mat, och strö skalade solrosfrön o vetegroddar över boet, om några dagar kan du även strö finhackad morot o äpple över boet. All mat dom får är superbra =)
gröt, välling, Barnmat är bra för både mamma o barn så dom får ordentligt att äta.

grattis till kullen, ska bli kul att se dom växa

HappyCatMeows
0

Oj, har alla de där fått plats i mamma hamsters mage? Hon måste ha varit sprickfärdig :D Grattis!

issa83
0

Oj ett jättegrattis till dig:) Eller egentligen är det väl inte dig vi ska gratta, det är ju inte du som klämt ut 17 bebisar Flörthihi. Grattis till mamma Blomman!!

chocomian
0

Grattis!

Det var mig en stor kull det där!

Hoppas alla klarar sig fint och växer upp till små söta finisar!

kajsa08
0

Å, wow! Jag har fått 2 st kullar med 16 st i vardera och i den ena kullen överlevde alla och i den andra försvann en. Som #2 säger, gröt är bra, eller välling. Jag var just idag nere och köpte Nestlés havregröt med päron och äpple (allstå det man ger små människobarn, hehe!) Mamman behöver mycket näring och protein. Ägg är också bra, hårdkokt ägg brukar smaka mums.

Lycka till nu med kullen!

UlrikaD
0

Oj, så många. Grattis! Vilken supermamma hon måste vara som födde fram hela det där gänget.

malin99
0

Grattis till den superduper mega stora kullen

Mikis75
0

Tack allihop! Jo, jag serverar massa gott till den lilla mamman… och håller tummarna för att alla 17 klarar sig. Glad

kajsa08
0

#9  Det gör vi med! Tungan ute

Adina
0

Oj, det var många ungar (;
Hoppas alla klarar sig! :)

nonisaga
0

wow 17! hehe grattis till stor mamman ;)

Imasy
0

Wow, ytterligare ett forum rekord? :)

Grattis till dunder kullen :)

Ebba-A
0

Grattis till den stora kullen! :)

Värd på Choklad iFokus

MariaG
0

Oj, 17st? Hoppas att alla överlever. Passa på att ge mycket ägg, Barnmat, broccoli och sådana saker.

/ Maria. med-arbetare på Sommar

Curlys
0

ojoj jag tyckte min kull var stor som var på 10st.. 9st finns kvar… Mkt mat :D

TiinaN
0

Oj va många! Grattis till en stor kull :)

Mikis75
0

En liten fråga till… ska jag börja strö lite mat över boet redan nu eller ska jag vänta ett par dagar? Bebisarna föddes i onsdags morse så dom är 5 dygn gamla nu. Jag har sett lite olika råd om när man ska börja "stödmata" bebisarna.

[Popcorni]
0

Oj vilken stor kull! Grattis. :)

issa83
0

#18 jag har hört att det är dags att bröja strö lite mat över boet när bebisarna är 5 dagar gamla.

Lever alla 17 st fortfarande?

Mikis75
0

Tack för alla gratulationer! =)

#20 Ja, jag tror att alla 17 hänger med… om det inte har hänt något sedan i går kväll. Glad 

Vad är bäst att börja med…? Kan dom äta finhackade grönsaker redan nu? Torra vetegroddar och skalade solroskärnor kan jag ju strö över redan nu, det kan ju ligga kvar tills det blir uppätet.

Min första kull gav jag ärtor och uppblött Vitaspecial i början, men det var nog från dag 7 eller nåt.

issa83
0

tror du även kan strö sockerfri fullkornsmusli -flingor över boet. Det blir ju inte heller dåligt och är ganska lätta att äta för små bebisar tror jag.

Englatassens
0

Grattis i massor!!!Glad

Pröva å strö tex lite vetegroddar, kokosflingor å solrosfrön å se om de e intresserade… mina bebisar brukar inte bry sig om annat än mammas mjölk förräns de e  8-9 dgr…

Mikis75
0

#23 Tack! =) Jag testar väl i kväll och ser om det verkar intressant.

En liten fråga till… Hur många spenar har egentligen en hamster? Den stackars mamman måste väl bli helt slutkörd när bebbarna äter i skift.

petuina
0

Ojojoj!!  :D

Sara87
0

Wow, hihi, Grattis till megakullen :)

Helena1978
0

Grattis, sätt gäna in en bild på hur vitaspecial förpackningen ser ut, har hört att fler uppfödare använder detta men inte kunnat hitta det i zoobutikerna häromkring trots att jag letat som en galning… härhemma har ungarna fått vetegroddar och ärtor..

Mikis75
0

#27 Jag har tyvärr ingen förpackning att visa nu, men jag kan fota och lägga in när jag köper ny. =) Här i Borås har jag bara hittat Vitaspecial i en enda affär… även om de andra affärerna också säljer Vitakrafts sortiment.

Helena1978
0

Samma sak här, många säljer vitakrafts övriga sortiment, men inte vitaspecial.. bra, fota den nya förpackningen sen, fortsätter att leta i butiker sålänge..och bildbomba oss med dina små när de blivit lite störreSkrattande

novas-hamster
0

grattis till dunderkullenSkrattande

Mikis75
0

16 småttingar kvar… nummer 17 är spårlöst försvunnen.

Här kommer en bild från i dag, dom är nu en vecka gamla.

Curlys
0

Kul att det fortarande är så många kvar. Tyvärr har nog mamma hamster ätit upp nr 17, men 16st kvar! :)

kajsa08
0

31 Vilken härllig bild på de små grynen! De har det gött där i boet! Kyss

issa83
0

Gud, tänk när alla 16 har öppnat ögonen och börjar fara runt i buren hit och dit. Bebiskaos!!!Tungan ute

Falurven
0

Gud vad härligt med hela 16 bebisar som knallar runt :'D

Mvh Nathalie

Englatassens
0

Vikken bra mamma!! Har väl för mig att en hamster har 14 tuttar… så de e ngra som kör i skift då…. hihi…Flört

MangoPeperoniOwner
0

Grattis till megakullen ! Glad

KaninHanna
0

Oj vad många! Grattis! :D

Mvh Hanna

vekan
0

Oj, vilken megastor kull! Lycka till med alla småttingar! =)

Mikis75
0

Tack för alla grattis och lyckönskningar!

Det vore ju kul om de 16 som är kvar nu klarar sig, men några av bebisarna ser lite klena ut, så jag har inte allt för höga förhoppningar.

Undra hur jag ska lyckas hålla ordning på alla dessa sen, vem som är vem osv. Obestämd

mocchino
0

#40 Jag hade en kull med 8st nf, de enda jag såg skillnad på var 2st och de var för att dom var lh. :P Så jag gjorde som så att folk fick välja sin hamster och sen fick dom ta ett namn i stamtavlan som dom gilla.. :P Var omöjligt att se skillnad på dom.. :S

// Nathalie

issa83
0

#41 haha ja det är ju nästan ända lösning när det blir sådär:)

Mikis75
0

#41 Tack för tipset! =) Om det blir många av samma färg och kön så är väl det den enda lösningen.

Mikis75
0

#27 Helena, såhär ser förpackningen ut. =)

Helena1978
0

Åhh, bra nu vet jag hur den ser ut, bara att rota vidare i butikerna. TackSkrattande

kajsa_karin
0

grattis

Mikis75
0

Om jag har sett rätt så är det bara 5 pojkar och 11 flickor i kullen… men jag kollade bara efter synliga tuttrader så det kan ha blivit fel. En del av bebisarna ser så himla klena ut så jag vågar inte hålla på för mycket med dem.

Dessa är troligtvis flickor… men jag är inte 100% säker.

Mikis75
0

… och dessa är troligtvis pojkar. Konstigt nog är pojkarna mindre och ser klenare ut än töserna? Om jag nu har sett rätt på könen alltså…

Curlys
0

Oj va de börjar bli stora nu. Börja ströa rikligt med lättuggad mat i boet. Så snart de kommer ut så mata på massor :) Vore riktigt kul om alla 16st överlever trots allt.

ali97
0

grattis

Mikis75
0

Nu smaskas det för fullt i boet… ärtor, sallad, majs, "pluttar" (uppblött vitaspecial rullade i vetegroddar)… hungriga små rackare. Glad

Fotade lite i dag också… men orkade inte fota alla 16. ;-)

Först ut… en liten svart tös (?).

Mikis75
0

Creme (?) tös…

Mikis75
0

Sobel (?)

Mikis75
0

Silvergrå (?) tös…

Mikis75
0

Svart bandad tös (?)…

Mikis75
0

Hela gänget i dag 10 dygn gamla.

bblomquist
0

#56 det var många sötisnosar! :)

Nusse123
0

grattis , 17 wow det är bra gjort, synd att det blev 16 sen… men så söta!

Mvh Maja

Medarbetare på Djurannonser och Hamster

nonisaga
0

jätte söta!

#54 sobel roan kanske?

Huldan
0

Grattis! Hoppas allt går bra nu, synd att en liten försvann. Gör alltid ont i hjärtat fast man är beredd.

Curlys
0

Så stora och fina det börjar bli. Duktiga hamstermamman :)

Mikis75
0

#59 Kanske det? Jag har aldrig sett en sobel roan bebis så det kan jag inte avgöra.

#61 Ja, hon är verkligen jätteduktig den lilla mamman. =)

Mistletoes
0

Om bebisen är Sobel Roan betyder det att mamma eller pappa är Vitmagad/Roan. Och att fler i kullen troligtvis är det också =)
Är dom det är det viktigt att du läser på om genen, och gör köparna uppmärksamma på att dom är vitmagade/roan..

TiinaN
0

Åh kul med 16 överlevande! Grattis! :D

malin99
0

Söta lycka till med dom

Ceciliaolucifer
0

Häftigt!! Grattis till mamma Hamster!!

Det är så roligt att få se små bebisar Skrattande

MangoPeperoniOwner
0

Vad många fläckar Kyss

Mikis75
0

#63 Mamman har ju en del roan bakom sig men är Nf umb, pappan är Sg rö bandad… trodde jag? Det får bli ordentlig granskning av de små sen… några av de bandade kanske är vitmagade då.

Mistletoes
0

Du kan ju lägga in kort på mamma o pappa =)

nackdelen med att blanda in vittecknat, såsom bandat, dominant spot osv är att även dom har vita magar, vilket gör att det blir väldigt svårt att se om hamstern även är vitmagad..

Parar man sen en vitmagad med en annan vitmagad eller roan, så blir 25% (teoretiskt sett) ögonlösa vita..
Ett urdrag ur en artikel om ögonlösa vita;

"Vanligtvis föds dom utan ögon, men dom som utvecklar ögon är i princip blinda eller så blir ögonen inte fullt utvecklade. Dessa hamstrar blir även döva, och livslängden för en sådan hamster är runt 9-12 månader.

Blinda hamstrar är bra på att klara sig, men dom blir på grund av förlorad syn mycket mera nervösa än en normalt utvecklad hamster. Eftersom guldhamstern har dålig syn vanligtvis så är blindhet inte något stort handikapp, men hamstern blir svårare att få tam. Dom äter normalt och är väldigt aktiva, men dom har ingen uppfattning om vad som är dag och natt."

Nusse123
0

#69 ucsh! det låter inge trevligt med ögonlösa hamstrar

Mvh Maja

Medarbetare på Djurannonser och Hamster

Mikis75
0

#69 Jo, jag vet att man inte ska para vitmagad med vitmagad osv. Jag hade faktiskt inte en tanke på att pappan kunde vara vitmagad/roan. För det måste han väl vara i det här fallet?

En bild på pappa Snögubben…

Mikis75
0

Mamman…

mocchino
0

Jag skulle gissa på att det är mamman som är vitmagad.. Hon ser ut att ha det där "typiskt" kritvita kindteckningar blandat med lite vitt som går upp där på sidan av magen.. :)

// Nathalie

Mikis75
0

#73 Men… nu blir jag förvirrad… båda mammans föräldrar är ju Nf umb. Måste inte en av hennes föräldrar vara vitmagad för att hon ska bli det?

mocchino
0

#74 Joo det måste det helt klart! :) Men nån av föräldrarna kan ju ha varit dåligt vitmagade om det finns vitmagat bakom.. Tyckte jag läste högre upp att det var mkt roan bakom just mamman därför drog jag den slutsatsen plus att jag tycker hon påminner lite om UlrikaD's Sweet child of mine. :)

// Nathalie

Mikis75
0

#75 Hmm… Blommas morfar är Sweet child of mine´s pappa såg jag nu. =) Men det är hos Blommas mormor och bakåt som jag hittar roan/vitmagad.

Du har kanske helt rätt… att det är Blomma som är vitmagad. Det förklarar ju varför jag har tyckt att Blomma ser så ljus ut jämfört med andra umb. Nu skäms jag för att jag inte har lagt märke till detta tidigare. Obestämd

nonisaga
0

mamman e vitmagad^^

Mikis75
0

Tyvärr har en liten till försvunnit… 15 st kvar.

Nu kan man se färgerna lite bättre, men jag behöver nog hjälp med några av dem.

Först en bild på de bandade bebisarna.

Mikis75
0

… utan band…

nonisaga
0

kan du numrera bebisarna så blir det lättare :)?

Mikis75
0

Jag trodde först att det var två små cremefärgade, men den ena är ljusare… offwhite?

UlrikaD
0

Är ju inte så konstigt att jag hela tiden varit så förtjust i Blomma då. Hon är verkligen lik min Sweetie. Har inte tänkt så innan bara att hon är jättefin. Men det är sant det där med de kritvita kindteckningarna.

Mikis75
0

#82 Ja, jag hade för mig att någon av Blommas släktingar fanns hos dig. Glad 

Jag är inte så insatt i det här med roan/vitmagad så jag får läsa på nu.

Mistletoes
0

Kan ju vara så att den ljusare är roan även den =)

Mikis75
0

#84 Ja, det har du ju rätt i… Creme roan?

nonisaga
0

2 = svart ba, 4 = nf ba, 14 = sobel roan, 15 = silver sobel, 13 = nf, 11= nf, 10 = nf, 7= nf umb, 12 = svart (?) :) dom ända jag kunde svara på :P

Ngt proffs får rätta mig om jag har fel ;)

[catrud]
0

Men vilka små sötnosar.

Mikis75
0

#86 Det kanske stämmer…

1. ?
  2. Svart bandad
  3. ?
  4. Nf bandad
  5. Svart (?) bandad
  6. Svart (?) bandad
  7. Nf umb?
  8. Creme (?)
  9. Creme roan (?)
  10. Nf
  11. Nf
  12. Svart
  13. Nf
  14. Sobel roan el. silversobel roan (?)
  15. Sobel el. silversobel (?)
nonisaga
0

#88 14 är iaf inte silversobel roan utan bara sobel roan^^

Mikis75
0

Hur ser man skillnad på sobel roan och silversobel roan?

nonisaga
0

vet faktiskt inte men jah hade exakt en sån unge i min förra kull och alla sa att det var sobel roan och hon var väldigt ljus oxå, bifogar en bild på den

nonisaga
0

och här ser man ögonringarna, väldigt ljusa

Mikis75
0

Någon som har en bild på silversobel roan? Jag är fortfarande nyfiken på skillnaden… Jag trodde att man såg skillnaden på ögonringarna, bruna på sobel och grå på silversobel?

mocchino
0

#93 Vad jag har hört är det nästintill omöjligt att se skillnad på silversobel roan och sobel roan.. Men tyvärr har jag ingen erfarenhet utan det är bara vad jag har hört. :)

// Nathalie

Mikis75
0

Nya bilder på gullungarna kommer här…

Mikis75
0

Mikis75
0

ZorroR
0

Så himla söööta!! :O

Mikis75
0

Sötis…

Mikis75
0

Tassar runt i kvällsmaten…

Mikis75
0

Goseplutt…

Mikis75
0

Hungriga små rackare…

vekan
0

Vad många småttingar! De börjar bli riktigt stora nu. Kyss

Mikis75
0

Jaa, 15 små busfrön är det… nu är dom farligt söta! =)

Jag kommer att lägga ut en säljesannons snart, men om någon redan nu vill tinga en bebis så PM:a mig.

http://www.123minsida.se/Mikis75

chocomian
0

#95 Vilken underbart söt silvergrå! :D

[BARABAZ]
0

Jättesöta bebbs!

Det stämmer det som redan sagts, att silversobel roan och sobel roan inte går att skilja åt fenotypiskt (utseendemässigt) i regel. Roanet gör att även den vanliga sobeln blir gråaktig.

Personligen tycker jag det är onödigt att blanda roan/vitmagat och silvervarianter, men det är upp till var och en. Här var det ju inte medvetet hur som. Flört

Curlys
0

Gud vad fina o stora de blivit :)

Royalz
0

Vad stora och söta dom blivit :)

Mikis75
0

#106 Precis, vid parning hade jag inte en tanke på roan/vitmagad eftersom att jag trodde att mamman var en vanlig Nf umb. Jag stirrade mig blind på stamtavlan som sa att båda Blommas föräldrar var Nf umb. Men men… nu får jag lära mig något nytt. Flört

Vad skriver man i stamtavlan om man är osäker som i detta fallet? Skriver man silversobel roan eller bara sobel roan?

Och när det gäller vitmagat… räcker det med en liten vit fläck på magen? Den kolsvarta tösen i kullen har nämligen lite vitt längst upp under hakan/bröstet, är hon vitmagad då?

Zvintos
0

#99: Men gud vilken sötnos! ^^

[BARABAZ]
0

#109 Om du får för registratorn, så skulle du kunna skriva
(silver)sobel roan kanske? För att klargöra att de kan vara silver, men att det är inte fastställt.

Vitmagade kan trickigt nog vara utan minsta synliga vita strå… I vissa fall är det ingen tvekan, som när nf eller nf umb får kritvita magar och halvmånar t.ex, men i tveksamma fall kan man på svart- och brunögda varianter titta efter en rubinaktig glans i ögonen. Ibland bara synligt under stark lampa, och man kan få vrida och vända på dem en hel del. Vad det gäller rödögda så får de ibland ljusare röda ögon om de är vitmagade, men säkrast är nog att sätta roan/vitmagad inom parantes på alla rödögda ungars stamtavla hur som.

Mikis75
0

#111 Jag har inte sett någon rödögd i kullen än. Det blir väl till att vrida och vända på dessa små och leta efter vita strån och rubinaktig glans i ögonen… Obestämd

Ungarna skall registreras i SHF, så jag får väl kolla med dom hur jag ska skriva på de jag är osäker på.

Mikis75
0

När jag tittade till kullen i morse så saknas "lilla grå", som jag har kallat honom. En silvergrå pojke som har varit mycket mindre än sina syskon. Gråter

[BARABAZ]
0

#113 Vad tråkigt…

Curlys
0

#113 Tråkigt :(, men som tur är har du ju en drös med bebbar till som du kan pussa på :)

Gummis
0

De var många! Vart bor du någonstanns? har du hittat hem till alla?

Jag letar hamster:)

Mikis75
0

Jag bor i Borås… och det finns bebisar kvar att tinga. Glad

issa83
0

Men vad tråkigt att en till gått bort, och så sent:(

amela87
0

Vilka vackra små liv,hoppas alla får fina hem! :)

aida97
0

grattis ^^ det blev massa ungar , hoppas d får fina hem

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.