Förkyld hamsterbebis?
En av mina 3-veckors bebisar verkar vara förkyld. Anledningen till att jag skriver verkar är att jag aldrig någonsin sett en förkyld hamster. Men hon verkar snuvig. Fuktig runt näsan och det låter som om hon är snorig. Äter lika glatt idag när jag satte ner färskmaten men är mycket lugnare än normalt när jag håller i henne. Vad ska jag göra?

Inte är det chokladtjejen? :(
Värme, mat och extra vätska skulle jag rekommendera. Mina krassliga hamstrar (oavsett anledning) får ibland stå ovanpå spisen (i sin Bur eller en petbox) och så sätter jag ugnen på lagom värme, sådär 50-100 grader. Har man ett element som blir varmt men inte hett kan man ställa buren intill det. I vattnet kan man ha lite druvsocker eller honung för extra, snabb energi.

#1 De är inte så gamla än. Det är en av Debbies tjejer.
#2 Men hon bor ju fortfarande med mamman och syskonen. De värmer henne väldigt bra just nu. Och resten kanske inte kan stå så varmt?

#3 Aha okej, hoppas verkligen tjejen kryar på sig.
Jag hade nog satsat rejält på vätskan och maten, proteinrik och vitaminrik mat och värme framförallt.

Jag blir så jätteorolig. Hon är ju så himla liten.

#5 Förstår dig verkligen.. min dvärghamsterhona verkade förkyld i början när jag fick hem henne, så jag började ge henne massvis med gröt, vätska, sallad (rumstempererad då) och ställde henne på en dubbelvikt handduk och inte i ett dragit läge, så kryade hon på sig ganska snabbt! :)
#3 Läste lite slarvigt tror jag, tyckte det stod 5 v. Vissa skulle nog rekommendera att flytta henne till egen Bur nu, för att minimera risken att hon smittade de andra, men personligen skulle jag nog hellre riskera det än ta avvänjningen redan, måste jag erkänna. Det är en avvägningsfråga. Vad det gäller värmen så tror jag iofs att de andra klarar extra värme utan problem, så länge det inte är hett, men ligger hon oftast och sover mitt i bebishögen eller hos mamma så kan du säkert låta buren stå där den står.

De har precis fått gröt, pasta och grönsaker. Man vill ju liksom bara bädda ner sig med henne i sängen eller nåt. Men hon har ju sin mamma som tar hand om henne. Men usch, vad jobbigt det är när man inte riktigt vet vad man ska göra. Har som sagt aldrig haft en hamster som ens verkat sjuk på något sätt innan så jag är helt nybörjare på detta.
Ursh,hoppas hon mår bättre snart. Är det creme honan? =/

Nepp, det är en av nf-töserna.

Kl.5 i morse började hon andas jätteansträngt och ögonen var alldeles blanka. Jag gav henne vätska, lindade in henne i en liten fleece-filt och lade henne på min bröstkorg. Satt och höll om henne i kanske en halvtimma, sen kom det en suck och hon var borta.
Vad fasen var det som hände? Jag är totalt förstörd över det här. Resten av kullen och mamman är jättepigga och glada, inte minsta antydan till snuvighet eller nåt, jag har tittat otroligt noga på varenda en. Är så fruktansvärt ledsen just nu.
Beklagar verkligen. R.I.P lilla tös 
Åh gud vad synd, jätte tråkigt att din lilla bebis försvan.. men det var iaf på ett ganska skönt sätt tycker jag :/
Rest in peace nf-tösen <3
Gud vad tråkigt. =(
Men fy så tråkigt :'( Sov gott lilla bebisen.

Vad tråkigt att det blev så pass dåligt med henne! :(
Hon fick somna in hos en omtänksam och kärleksfull famn :)
R.I.P

håll ungarna i kullen en v extra så du är säker på att alla är friska när de säljs.
håll koll på dom å lyssna på dom, håll upp dom mot örat å försök höra om du hör nåt rosslande ljud.
har du tur så har de fått ett bra skydd å stor motståndskraft.
tråkigt att den gick bort men tyvär är livet så.
det är inte ofta det händer så bli inte avskräckt utan fortsätt med dina avelsplaner.
Nämen vad tråkigt, förstår att du känner dig jätteledsen och chockad. Jag håller med #17, håll alla hemma minst en vecka extra om du kan. Är det någon du tycker inte verkar vara 100, så behåll den tills vidare. Kanske var lilltjejens immunförsvar inte något vidare. Hon kanske inte klarade ett ganska milt virus som de andra inte hade några problem med.

Alla andra är fortfarande hur friska och krya som helst. Som tur är.
Hoppas alla klarar sej fint ,blir stora o starka
Du får pussa lill tjejen massa från mej.

:((((((((((((((((((((((((((((((

Självklart stannar bebisarna nu en extra vecka hemma hos mig. Helt klart bäst att vara på den säkra sidan.
Åh, vad tråkigt att hon inte klarade sig :(
Hoppas det går bättre med resten av kullen.