Hamster iFokus

Hamster

Etikettguldhamster
Läst 2040 ggr
Zheverez
0

berätta om er första hamster

vad hade den för färg, kön hårlag?

hur gammal blev den?

var köpte ni den?

osv berätta gärna nån kul histora om den också å bild om ni har det.

jag har bara pappersbilder på min första som vi köpte nångång på slutet av 60-talet.

det var en nf kh hane.

på den tiden fanns bara kh nf.

min hade mörkt röd fin färg å gråvit mage.

han fick vara med till skolan, sov i min stora skolväska.

mamma och fröken kom på det då mina papper och böcker såg naggade ut + att vissa böcker hade gula kissfläckar nedtill.Skäms

så efter det fick inte han gå i skolan mera.

hade en gammal dockvagn som jag bäddade ner honom i å tog långpromenader i byn.

det fanns inga jämnåriga barn i byn bara tre fyra som var mkt yngre. så han blev min bästis. oj vad mkt han fick hjälpa till med, läxor, lyssna på mitt snack,vara med på mina lekar, bo i dockskåpet mm.

ändå blev han nästan 3år.

vi fick åka långt för att hämta honom i en djuraffär, tror det var i ludvika el däromkring som vi köpte honom.

hela min veckopeng på 10kr gick åt. som tur var köpte morfar buren.

en grön gallerbur med plåtbotten som hade utdragbar bottenplatta. ett grönt hus i metall som var löstagbart gick utmed hela ena kortsidan.

Chiko hetta han.

chocomian
0

Vilken underbar berättelse Eva!

Tänk vad djur kan vara till stor nytta, de små söta kärlekstussarna :)

Inte dåligt han nästan blev 3 år, duktigt :D

Johannafia
0

Min första hamster var en guldhamster som hette Maya. Hon har normalfärgad med en cremefläck på ryggen, korthårig. Jag köpte henne i en djurbutik inne i stan. Hon var världens snällaste och lugnaste hamster. Jag kunde gå ut med henne på gården så hon fick gå runt i gräset och hon stack aldrig iväg :) Hon brukade sova i min hand..

Hon blev 3 år ungefär..

Royalz
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min första hamster köpa jag 20 okt -08 så honom har jag fortfarande kvar :) Han är en gul bandad och kommer från djuraffär. Han är världens snällaste, fast dock har han ett väldigt morgonhumör xD Han är även pappa till 2 kullar :)

Sara87
0

Min första hamster skaffade jag när va 12 år gammal. Han hette Hampus å va sö Vit Lh, ursöt! Han blev 2 år å 4 mån gammal å vi pratar fortfarnade om det charmtrollet hemma jag å mamma, trots att han dog för mer än 7 år sen :) Hampus köptes på djuraffären i Ludvika (Expert zoo) å va vid inköpet ca 2 mån gammal enligt säljaren.

En rolig sak jag å mamma fortfarande nämner ibland va en gång när vi bjöd Hampus på lite spagetti. Han mumsade å åt å helt plötsligt drog han in hela spagettin i munnen, slurp! Hur sött som helst :)

Helena1978
0

Min första hamster fick jag när jag var 14år, hans namn var Roffe och han var en långhårig sobelbandad eller sobel ds bandad hane.  Han blev 2år och 9mån. Min lillasyster som är 3 år yngre fick en hamster samtidigt vars namn blev Hampus, han var en lh cremefärgad sötnos.

Jag fixade hemmagjorda koppel och jag och syrran var ute i naturen mycket med dem, brukade ofta gå ut med dem kvällstid då det var för varmt om dagarna. Han var verkligen en bortskämd hamster. Sprang fritt i vår hall 3 timmar om dagen under vintern och kalla dagar höst och vintertid.

Köpte båda hamstrarna hos en zoobutik som lagt ner, häst och hund hette den.

MangoPeperoniOwner
0

Min första hamster var en dvärghamster. Henne fick jag när jag var 8-9 år. Hon hette Millie, och jag köpte henne på DjurKompaniet. Hon var en trevlig liten sötis. Jag tror hon var sapphire pearl Glad Hon bodde i en gul dunabur, med ett grönt långt hus som (också) var längst hela kortsidan.  Hon bets lite , men det var nog mest nafs. Jag brukade låta henne springa på golvet :) Hon gillade att sova under vattenflaskan som satt fast i det gröna huset. Då kunde hon bli lite blöt. Jag var lite klumpig och väckte henne ofta mitt på dagen. Tyvärr dog hon efter någon månad hos oss.

Har tyvärr ingen bild.

Molle08
0

vad hade den för färg, kön hårlag?

hur gammal blev den?

var köpte ni den?

osv berätta gärna nån kul histora om den också å bild om ni har det.

Min första hamster är Castelle .

Svart långhårig hane

Född 080708

Fick den av Guldgruvans.

Som blev kvar här pga , var ju bara tillfälligt jourhem sen blev han kvar. pga mellanlandning sen blev det till.

gulzebra
0

Jag hade tjatat på mamma om en egen hamster i evigheter, min kompis hade en hamster så jag ville förstås också ha :P Det blev ingen hamster i första taget iaf, vi hade en katt då som kunde öppna dörrar.

Natten till julafton -97 däremot hörde jag nånting låta i förrådet. Gick ner och skulle kolla men låst var det, letade fram nyckel och kikade in och vad ser jag om inte 3 hamstrar som rusar runt i varsit Hjul ^^ Morgonen därpå fick jag min kära hamster, en sö creme bandad långhår, Pluto döpte jag honom till. Ena syrran fick en svart bandad långhår som döptes till Rambo, andra syrran fick en nf som döptes till Nala. Jag skulle egentligen få en helvit fick jag höra, men den lilla helvita krabaten mamma valt ut åt mig när grannen hade bebisar hade visst ändrat färg och blivit creme :P

Pluto var bra på att klättra kan jag ju säga… Han rymde ur buren en natt när en gallerbit lossnat. Vaknade av att nånting hårigt kröp längs ryggen på mig, då hade Pluto tagit sig från bokhyllan till sängen och han kan inte ha tagit en annan väg än golvvägen.

Vet inte hur gammal han blev, typ 1-1½ skulle jag tro. Hade säkerligen blivit äldre om mina föräldrar tagit sitt ansvar :/

På bild är jag med Pluto, julaftonsmorgon -97 när jag just fått honom :)

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

kajsa_karin
0

Min första hamster köpte jag 1989 han hette Kim och var en NF KH hane. Jag köpte honom i djur affären sedan köpte vi en Långhårig Hona som ochså var NF hon hette Bianca. Både Bianca och Kim kom från en uppfödare. Kom inte i håg hur gamla de blev vår hund blev allergisk så jag minns inte om vi gav bort dem eller om vi hade dem hela tiden.

BArnen ville ha en hamster så köpte vi Frosty eller Flipper vi kallar honom förra året i januari.

Flipper är en mink Lh som är min sons hamster Sophia fick Katja Kh dominat spot hona. Katja dog då hennes ungar var 3 veckor gammal. Vi har två av Katjas ungar kvar här hemma Amalia och Abbe. Flipper lever fortfarande. Min hamster jag köpte igen var Cassiopeja NF LH hon blev 9 månader ca. Hon är mamma till 2 av mina hamstrar vi har här hemma. Cesar och Cassandra.

bild på Katja

[Hamster95]
0

Min första hamster heter Totte och är en silvergrå homozygot lh hane. Honom köpte jag i september 08. Honom köpte jag på Arken Zoo Globen. En riktig mästerrymmare som tar sig ur dunor, gallerburar, plastlådor och lekhagar.

[BARABAZ]
0

Min första hamster köpte jag -86, när jag var 10 år. Det var en lh creme hona som jag döpte till Rulle (och inte pga felbestämning av kön). Har för mig att hon blev runt 2 år någonting. Hon fick en tumör i ögat som till slut blev så besvärlig att jag var tvungen att ta bort henne. Hon var hela familjens lilla kelgris, och otroligt tam. Smet för jämnan. Vi bodde i radhus med heltäckningsmatta i hela trappen, så hon kunde obesvärat ta sig upp och ned i huset som hon ville när hon var på upptäcksfärd. Det tog ett antal år innan jag ens såg en nf i verkligheten (fanns mest creme på zoo), så för mig är guldhamster alltsedan Rulles tid synonymt med creme. Det är också pga henne och min nästa hamster (lh creme bandad hona Bus) som långhår alltid kommer ligga mig närmast hjärtat. Min familj kallar än idag creme-hampisar för "Rulle-hamstrar".

Zheverez
0

intresant att läsa era berättelser.Glad

bblomquist
0

Min första hamster köpte jag ca 2005 när jag var 9 år Gammal. Det var en liten cinnamon tjej son hette Kim! Kim hette jjust Kim för jag älskade att se på ett barnprogam då, och i barnprorammet hette "hjälten" Kim Possible.. haha!

Kim vet jag inte hur länge hon levde, för vi sålde henne efter 1 år ungefär! Men minst två år fär vi pratade med ägaren, kommer jag ihåg! Kim brukade rymma väldigt ofta, troligtvis hoppade hon runt i väggarna eller något. men hon kom alltid tillbakka som tur var!

Kim Hade kort päls, som jag minns var hon glansig. Kanske Satin då? Sist jag såg henne var det på ett Foto. Men vi har / haft inte någon Bild på datorn för vi hade ingen Digitalkamera då..

Linda3046
0

Min första hamster köpte jag 1999 (9år gammal) på Fyris Zoo. Hon var en korthårig hamster, färg vet jag inte. Hon hette Vicky men kallades Bobbo, haha :P Det tog två veckor innan jag vågade hålla i henne för hon var snabb som attan och inte så hanterad när vi köpte henne. Men när hon blev tam var hon verkligen världens mysigaste och bästa första gångs hamster, hur lugn som helst.

Sara87
0

#14 Skulle gissa på Dove :)

petuina
0

Min allra första var en guld hamster, jag var nog runt 5-6 år när jag fick honom, Nisse hette han, långhårig creme färgad, riktigt fin vad jag minns! Han blev nog runt 2 år, han mådde inte så bra i slutet.. Men sånt märker man inte av när man var liten, minns bara att mamma har sagt det. Minns knappt att jag har haft honom :/ .. Minns en gång att jag var jätte ledsen för han hade rymt i köket och kom inte ut på flera timmar, men efter flera försök med att öppna upp runt om lådorna i köket så kom han ut! :D Har tyvärr ingen bild :(

[Hamstris]
0

Min första hamster fick ja då jag var ca10år han hette Nimbus en nf hane honom hade jag i en dag jag trodde att jag var allergisk mot honom så vi lämnade tillbaks honom. Sen visade det sig att det var ströt på botten jag var allergisk mot .

Men när jag var 12köpte vi en ny hamster Ninni hon var  nf satin , Hon var så himla snäll som brukade somna i handen hon blev 2år . Det var på henne som jag tog min första och hittils ända kull jag parade henne med en kompis silvergråa hane . Jag behöll en av ungarna Stella som var nf hon med.

Stella                                Ninni

Som sagt var båda väldig snälla så man kunde hålla de så här