Vill få älskade Totte tam!
Hej!
Jag vet att många andra har skrivit om att få sin hamster tam men jag vill gärna få lite personlig respons om ni har tid.
Jag har haft Totte i cirka 3 veckor nu och jag gjorde så i början att jag la handen i buren, sedan med en godis i. Nu är det så att han aldrgi gick upp i min hand eftersom han antingen struntar i godiset eller så stoppade han in den i munnen och gick.
Men nu så tar vi upp honom och han är inte alls rädd när han är uppe. Springer omkring på en och har till och med somnat innanför min tröja 2 gånger =D
Men varje gång jag ska ta upp honom så blir han rädd och springer iväg, eller så lägger han sig på rygg.
Jag tvättar händerna före, lägger ner handen i buren så han får nosa på mig, brukar ha en godis som han först äter men ändå blir han så rädd.
Är det någon som har något förslag? Han är ganska ointresserad av mat så att lägga handen med en godisbit i har aldrig fungerat.
Mycket tacksam för svar
Har tyvär inget svar, har bara haft hamster i fem timmar :D Men ett tips är att då och då stoppa ner handen i buren utan att ta upp honom. Då blir din hand inte bara ett fångst redskap. Klappa, busa, mata med handen. Ha den bara där.
Jo jag har gjort det men han bryr sig inte om handen då. Han bara luktar lite på den och går vidare. Så det verkar inte vara några problem så, utan det är just när jag ska greppa honom.
Då springer han antingen iväg, eller så blir han jötterädd och lägger sig ner på rygg. Det är ju så synd om honom att han ska vara så rädd.
Min Totte var också så i början. Jag var maktlös då men sen gick det frammåt. Var bara lugn, ta en sak i taget och låt honom ta den godisbiten ur handen några gånger innan då går på nästa steg. Greppa inte honom, han verkar inte vara mogen för det stadiet än. Ta det lugnt, alla hamstrar är olika. Min Totte tog det 4 månader att tämja.
Du får du vänta att släppa ut honom. Jag tycker personligen att man bara ska släppa ut tama hamstrar som man sen lätt kan fånga in. Totte rymde en gång när han var liten otam bebbe och det tog säkert 1 timme att fånga in honom sen. Jag fick ta en hink och putta i honom och snabbt tillbaka till buren.
tvångst mys med honom :) då vänjer han sig vid dig jätte snabbt och blir mysigare snabbare :).
Jag tycker inte att tvångsmysa låter som nån bra ide. Då kan hamstern bli stressad och få dåliiga upplevelser.

det kanske är att om du tvättar händerna med tvål så blir det än annan konstig och ovanlig lukt som gör honom stressad
Hmm, okej jag får testa lite olika saker. Sa han ska alltså få vara i buren hela dagarna för att han inte är tam? OK!
Någon som har några mer förslag! Vill mycket gärna ha hjälp
nej nej inte i buren hela dagarna!, utan ta ut honom varje gång du ser honom o tvång mys med honom….. då vänjer han sej :)
Japp exakt, man ska tvånggosa med en hamster. efter ett tag är dne inte stressat längre, så gjorde jag med Gucci för att få henne tam, hon blev väldigt tam på kort tid. :)

Skulle aldrig tvångsgosa med en hamster, eller något djur överhuvudtaget. Om djuret ska lära sig lita på dig så måste han ju komma till dig på sina villkor. Men du säger att han inte är rädd för dina händer förrän du ska "greppa" honom. Tar du honom ovanifrån när du ska lyfta honom då? Många hamstrar går gärna självmant upp i handen om man "skyfflar" eller "skopar" upp dem istället. Då känner de sig inte lika hotade. Vet inte om du redan gör detta kanske?
#12 med tvångsgosa menar jag såklart inte att "klämma" den mot tröja utan mera som att ta och mysa med den ändå om den inte vill det så mkt, men precis som du säger så ska man inte ta den uppifrån :)
Jag skulle ändå inte tvångsgosa med en hamster och håller helt med i vad Ulrika säger. Jag gjorde så med Totte och han påverkades negativt. Men somsagt det är det GeeGee s val. Vill han ha en oyam, rädd hamster som springer iväg för att han tvångsgosat så är det hans val. Jag har ju redan en tam hamster så mig gör det inget. Jag gav bara råd som brukar funka på rädda hamstrar
Gosa in händerna i hans spån eller va han har för Bottenmaterial så du får hans lukt på dej.
Tack för alla era svar, alltid intressant att se era olika råd! Skönt att veta att man alltid kan få råd om man behöver.
Jag har valt att göra detta med Totte: Gosa in händerna i spån och hålla på så ett tag medan han får äta godis mm ur händerna. Sedan "skyffla" utt honom istället och ej ta ovanifrån. Men jag tänker i alla fall låta han springa omkring utanför buren för han älkskar det. OCh då kan han gå ut ur buren själv då jag har en gallerbur =)

Tycker det låter som en jättebra plan!
det låter jätte bra! :)
Prata med bebisröst samtidigt som du ska ta upp honom, min älskar det :P henne kan man ropa på så kommer hon :) Men kela kela kela massor! kortare stunder i början och sedan längre..
Ja, det ska jag göra.
Tycker bara det känns tråkigt när han tyo går och gömmer sig bakom sitt hus för att han inte vill gosa eller komma. =(
Vet inte vad jag gjort för fel!

#20 Tålamod min vän, tålamod :)
exakt som Emilia/chocomian säger, tålamod Alex :) :P du har inte gjort ngt fel alls :)

# 20, du kan ju ta bort hans hus så länge och ge honom massa pappaer att boa med! :)
Blir ju lätt så att om dom har chansen att smyga undan och gömma sig så gör dom det ..

Ett tips som jag även kan ge är att ha handen nere i buren varje dag stilla däri… låta han komma fram självmant och undersöka och lukta på dig :)
Så har jag gjort med mina hamstrar och de blev handtama väldigt snabbt vid att man vänjer dem vid ens händer väldigt mycket och ofta om dagarna :) dock i måttlig mängd, man får inte göra de stressade eller få dem att känna sig hotade.
#23 Tog bort hans hus idag för att se om han inte behöver det.
Detta resulterade i att jag 10 minuter senare hittar honom sovandesi toaletten där han dragit in massa papper. Så jag ställde tillbaka huset. Men har funderingar på att göra det mindre, för nu har han mathörna där inne också då huset är ganska stort. Det är 18 x 18 cm.

# 25, Dom brukar oftast flytta runt boet i buren innan dom bestämmer vart dom ska ha det :P Mina gör det iaf .. har också haft några som sovit i sandlådan ett tag, men dom flyttade ut igen ;)
Det var nämligen där han höll till innan jag skaffade ett hus åt honom. Men han verkar känna sig säker där inne så jag låter honom bo där tills han blir äldre och tamare!